Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ska Sigma 18-50 2.8 prestera SÅHÄR? =/

Produkter
(logga in för att koppla)

nifo

Avslutat medlemskap
Hej!

Har några frågeställningar i denna tråd: http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=105391

Har ni möjighet att kika på de testbilder jag lagt upp. Känns inte som mitt "nya" (beggade) Sigma 18-50 2.8 presterar bra alls. Eller så har jag noll koll på verkligheten. Hm. Tyckte först bara att det var vääääldigt mjukt, men nu har jag även hittat andra artifakter.

Kika gärna på de inlägg i tråden jag gjort. Stort, stort tack!
Fredrik

Håller med om att operabilden ser rent förj-vlig ut. Och CA:t på sista bilden...inte bra.

Tycker bilden på ferrarins bakhjul visar tendenser att fokus hamnat fel...skärpan sitter på väggen bakom ser det ut som ialla fall men det kan vara mönstret som lurar. Hade dock själv ett liknande problem med ett Sigma 20-40/2.8 som bakfokuserade.

Har du kört focustestchart?

Senast ändrad:
Nej..har gått in i en djupdepp. =/ Borde kolla det med en chart...men just nu har jag ingen ork. Får kolla på det framöver. Har kontaktat säljaren med...ska höra vad han säger. Kan det diffa mellan olika kameror?

Tack för att du kollar åt mig.. =)

/Fredrik

Det har lite slumpfocus detta objektiv... - mitt presterar af bättre på 40D huset än 350D huset.

Hej!

Har fått igen gluggen efter att den var inne. Det hittades inga fel på den och CA samt skärpa ansågs som "normalt" för gluggen. Visst, de noterade rätt hög CA och killen jag snackade med sade att han upplevde det (CA't) som värre på Macromodellen av gluggen än föregångaren. De kunde kontakta japan och de fick bilder, men jag tog tillbaks gluggen då jag vill testa lite till.

Nåväl. I ett försök att hjälpa andra köpare så ligger det nu lite nya bilder som ni gärna får granska och kommentera. Extra givande är det förstås om ni själva har gluggen vi pratar om (Sigmas 18-50 f2.8 Macro HSM) och kan jämföra med kvaliten på era egna bilder vid samma inställningar...och gärna med en D50.

Kika på: http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=107165&goto=newpost

/Fredrik

Tycker 18-50 verkar vara en väldigt kompetent glugg. Dina exempel bilder skrämmer lite med CA't vid träden. Under mer normala omständigheter presterar den ju mer bra.

Visade du dina exempelbilder för verkstaden? Visst kan man undvika sådana fotosituationer, men det ser ju inte så bra ut.

ANNONS