Annons

Ska papper falla från taket?

Produkter
(logga in för att koppla)

linus_fotograf

Ny medlem
Hej! har skaffat bakgrundsrullar (11 m långt papper) som nu hänger på väggen, använder expanders (manfrottos system) och jag har bara ett problem.

När jag väl rullat ner en bra bit bakgrund så att det täcker en stor del av både vägg och golv, så vill rullen inte sluta rulla ut papper. Detta är helt säkert en total nybörjar miss, men jag kan bara inte komma på lösningen.

Jag har alltså Expander och kedja samt tyngden på kedjan, men hur man får stopp på rullen vet jag inte.

Läste någonstans att man kan använda klämmor, men jag tror att jag bara missat någonting i systemet som gör detta mer eller mindre automatiskt. Så frågan är, Hur får man stopp på pappret?
Jag har sökt både här på fotosidan och på Internet i övrigt men kammat hem noll.
Snälla hjälp mig :)

Om jag förstår dig rätt använder du standardsystemet med ca 2.75 m brett papper som sitter i stativ mha expanders. Dessa kan du manövrera via kedjan.

Om du inte kan få stopp på rullen genom att hålla emot med kedjan låter det som om du inte skruvat åt expandrarna tillräckligt så att de just gör det dvs expanderar inuti pappröret. I mitt system följer pappersrullen exakt det jag gör med kedja.

Eller har kedjan hoppat av "kugghjulet" på något sätt?

Om jag nu har förstått ditt problem rätt :)

Tror jag har samma problem, är nybliven expanderägare. Jag rullar ut så mkt jag vill ha med kedjan - så långt allt ok. Håller jag i kedjan så är rullen still.
Men så fort jag släpper kedjan så fortsätter den att mata ut igen - dvs börjar snurra av sig själv.

Min lösning idag är att hålla en hand på papprullen så den är still och sedan gå till andra sidan rullen där det finns en skruv och låsa axeln så den inte kan rulla.
Känns inte helt rätt och skulle jag ha en fond som är högre än jag når får jag problem.

Skall man kanske ha den skruven "lagomt" hårt åtskruvad så friktionen gör att den går rulla men inte av sig själv?

Eller bör man ha någon krok man fäster kedjan i så den inte kan rulla av sig själv?

Eller har även jag missat något som gör att den uppför sig bättre.
Har fått ca 3-4m papp skrynklig nu när den skenat iväg några gånger och lagt sig i en hög på golvet innan jag fått stopp på den...

Ingen som har några tips?
Eller rullar era helt enkelt inte ut sig av sig själv?

Den enda lösning jag kommit fram till är att skaffa en krok som jag hakar fast kedjan i (tex fästa en krok på bakgrundsstativet). Borde dock ingå i "kittet" om det skulle behövas...

Fick tipset på annat håll att man skall dra åt skruven lagomt hårt så det ändå går hissa upp och ner men utan att den kan rulla upp sig själv.

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto