Annons

Ska man köpa D70s med kitobjektivet?

Produkter
(logga in för att koppla)

Steffoj

Ny medlem
Tänkte införskaffa en D70s inom en mycket snar framtid. Har kommit fram till att det är den kamera som passar mig bäst. Nu kvarstår frågan om man ska köpa den med kitobjektivet 18-70 DX eller om man ska köpa bara huset och t.ex. ett Tamron AF 28-75/2,8 XR DI.
Det blir ca 1600:- dyrare och frågan är om det är värt det?
Synpunkter och andra förslag är givetvis väldigt välkomna :)

Tamronen är bättre än 18-70:n och den är dessutom ljusstarkare. Den saknar ju dock vidvinkeln, vilket jag personligen skulle tycka var väldigt begränsande.
18-70:n är dock ett mycket bra objektiv och om man inte känner ett akut behov av ljusstyrkan så är det nästan ett givet val, tycker jag. Behöver man mer ljusstyrka så tycker jag istället att man ska kolla på Sigma 18-50/2.8. Den är på ett ungefär likvärdig med 18-70:n, men har, som sagt, lite bättre ljusstyrka.

Väljer du kitobjektivet kan du ju lägga de extra 1600kr på t ex ett 50/1.8 om du vill ha något lite ljusstarkare :)

Är själv väldigt nöjd med kitobjektivet, men det beror kanske mest vad man jämför med. Väldigt mycket för pengarna är iallafall min spontana reaktion!

Köpa bara huset och sen försöka hitta ett billigt Sigma 18-50/2.8 låter ju som en vettig idé. Är nog lättare att utöka med något tele sedan antar jag.
Är det någon som har jämfört Sigman med kitobjektivet, eller vet på annat sätt om det är värt de extra slantarna?
Tack för de snabba svaren förresten :)

Både kitobjektivet och Sigman är bra. De är olika bra i olika områden. Ska man sammanfatta det hela, utifrån de bilder jag sett så har 18-70:n betydligt bättre kontroll på kromatisk aberration. De är ganska likvärdiga vad gäller skärpa i centrum av bilden, medan det varierar en del med brännvidd och bländare vilken som har bäst skärpa i kanterna.

Ungefär samma sak kommer man fram till i tex denna test:
http://www.pbase.com/miljenko/1870_vs_1850

Som jag sa innan. Vill man åt den extra ljusstyrkan så är värt att fundera över sigman, men annars känns det som att kitobjektivet är ett smartare val, med tanke på att man betalar knappt hälften så mycket för det som för sigman, om man köper det i kitet.

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto