Annons

Ska köpa en ljusmätare, behöver lite hjälp.

Produkter
(logga in för att koppla)

ThomasT

Aktiv medlem
Hej!
Jag söker en begagnad ljusmätare i de lägre prisklasserna. Det jag egentligen söker är en ljusmätare som till största del är basic och mäter infallande och reflekterande. Finns det någon funktion man inte kan vara utan som kan saknas på de billigare?

Jag använder mig aldrig av blixt så något stöd för sådan mätning behövs inte.

Lunasix och digisix har jag hitills tittat på. Lunasix tycker jag verkar rätt intressant men jag har hört att det är problematiskt med dagens batterier. Spänningen ska vara högre och ger därför mätfel, har jag rätt?

Vilka ljusmätare rekommenderar ni? Både analoga och digitala är ok i min bok.



EDIT: Jag kan medela på en gång att mätaren ska gå snabbt att arbeta med. Tack.
 
Senast ändrad:
En begagnad Minolta Autometer IV F med spot-tillbehöret är inte dum, den kan du hitta för runt 1500:-. Annars är ju digisix bra, lite och fin, får plats i nyckelringen. Minoltan är ju större, men hänger bra runt halsen.
 
Wibom: Vilken ljusmätare syftar du på? Det finns ingen för det priset dock finns det en blixtmätare för 800 kr (som jag tyvärr inte har någon användning för)...

Någon annan som kan komma med tips? Vet någon var man kan få tag på digisix/Sekonic L-208 begagnat?

Den svenska begagnatmarknaden för ljusmätare verkar inte existera...
 
Svar

Thomas: Jag såg nu att min modell har utgått, men ersättaren heter Sekonic L-208. Visst ser den "billig " ut, men de funkar bra och priset är alldeles utmärkt. En annan sak är att batteriet håller i all evighet :)

Sköt om dig !

NIKLAS
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.