Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

ska köpa budgetsystemkamera

Produkter
(logga in för att koppla)

Fredrik Berg

Ny medlem
Hej alla glada!

Så var det dags för mig att införskaffa första digitala systemkameran. Men det har visat sig mycket svårt att välja. Jag ska börja läsa på högskola till hösten så jag vill inte slänga bort alla pengar.
Men 7-8 tusen kan jag i nuläget lägga allt som allt.
Har kollat på Canon 350d:n på elgiganten, á 5490:-
sedan finns ju Canon 400d:n för en del mer. Har också sett Nikon 4d:n till överkomligt pris med blixt och rengöring.

Vilken budgetsystemkamera är enligt er mest prisvärd idag, eller bör jag rent av vänta?

Mina intressen är porträttfoto,landskap, vanlig användning. Vore kul att inte behöva ångra kvaliteten på bilderna om några år.
Tack på förhand!

Kvalitén på bilderna är i princip identiska på kamerorna idag om man jämför i samma prisklass. För det första: Köp inte på elgiganten :p

Finns tre st modeller som är aktuella för dig: Nikon D40, Canon 400D, eller Pentax K100D. Bry dig inte om Megapixel nummer, bara aktuellt om du planerar att framkalla i A3 eller högre. Gå in på scandinavian photo och känn på alla tre. Den som är skönast i handen köper du helt enkelt. Dock om inbyggd anti-skak är viktigt för dig(hjälper vid långa slutar tider, om du planerar att köpa objektiv blir dessa också mycket billigare) är Pentaxen det som gäller. Av denna anledning tycker jag att Pentaxen är mest prisvärd och billigast i längden. Annars måste du betala för anti-skak i varje objektiv du köper med Canon/Nikon.

Men som sagt, åk in och kläm på dom.

Det verkar bli en nikon d40x för min del.
Blev ett tag väldigt sugen på att skaffa en pentax k10d, med den var lite över min prisklass.

En fråga dock, D40x har bara tre AF-punkter om jag förstått det rätt. Jag är inte insatt, har någon lust att förklara lite.. Skulle inte vilja att bristen på AF försvårar t.ex. fotografering av kampsport då det också är en hobby.

Tänk dig för innan du köper en D40x. Den modellen kan bara använda sig av Af-s objektiv vilket kan bli tråkigt frammåt i tiden om du vill uppgradera dig till ett Af objektiv.

Om du inte förstår så är Af-s motsvarande canon ef-s
och de objektiven klrar bara av att teckna bilder på de mindre sensorerna i tex 400D D40 30D osv.

Canon 400D klarar av AF objektiv, alltså objektiv som klarar av fullstora sensorer.

350D och 400D är ganska lika och finns billigt på tex blocket. Leta runt där ett par dagar så kommer du nog hitta något som passar dig när där du bor. Ett bra alternativ då du också kan fynda en bra kamera med ritkigt bra objektiv.

Tips: Det finns många D70 och D70s ute om du är intresserad.

Fredrik Berg skrev:
Det verkar bli en nikon d40x för min del.
Blev ett tag väldigt sugen på att skaffa en pentax k10d, med den var lite över min prisklass.

En fråga dock, D40x har bara tre AF-punkter om jag förstått det rätt. Jag är inte insatt, har någon lust att förklara lite.. Skulle inte vilja att bristen på AF försvårar t.ex. fotografering av kampsport då det också är en hobby.

Det många gör är att enbart fokusera med den mittersta fokuspunkten (låsa) och sedan komponera om innan avtryck. Fungerar för det mesta mycket bra men i vissa situationer som tex med kameran på stativ eller när du har kort skärpedjup kan det bli problem.

Mitchy skrev:
Om du inte förstår så är Af-s motsvarande canon ef-s
och de objektiven klrar bara av att teckna bilder på de mindre sensorerna i tex 400D D40 30D osv.
Nu är du väl ute i terrängen och virrar.
Af-s finns på många fulltecknande objektiv.

Af-s har bara med autofokus att göra. AF-s kräver autofokusmotor i optiken, vilket inte alla objektiv har. Om man vill ha autofokus förstås, manuellet fungerar oavsett. Optiken skall alltså ha AF-s i namnet för att fungera. Det är DX som betyder att de är anpassade för digitala sensorer.

Det jag ahr fått för mig är att Ef-s (i canonfallet)
inte kan monteras på en kamera med fullstor sensor för att det lilla extra "s" är ytterligare en påbyggnad på objektivet där bak. Det skulle betyda att spegeln då slår i objektivet.

Nu när jag blir osäker ska jag inte svära på att det är så.
Jag är ledsen om jag vilselett dig men nu måste jag kolla upp hur det egentligen är. På en annans sida forum ställde jag samma fråga en gång i tiden och fick det svar som jag jusst gav er.

Detta är taget från cyberphotos sida.
"EF-S innebär att den enbart passar 300D, 350D, 400D, 20D och 30D, och på dessa kommer omfånget att motsvara 27-88mm. "

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar