Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ska jag våga satsa?

Produkter
(logga in för att koppla)

angelica93

Medlem
Jag är en 18 åring som fotar en hel del på fritiden. Jag har såklart en hel del att lära men ibland lyckas jag få till riktigt bra bilder (kolla mina bilder om ni vill se exempel) och intresset finns verkligen där.

Jag går ut gymnasiet till sommaren och har börjat fundera på ett sätt att få in lite extra pengar till kassan som "fattig student" då kom idén som frilansfotograf eller egen företagare upp. Jag planerar inte att enbart försörja mig som fotograf då jag vet att marknaden är extremt svår att ta sig in i men som sagt bara som lite extra.

Det där med att nischa sig är förmodligen inget problem eftersom jag har störst erfarenhet inom natur och djur är det även vad jag skulle inrikta mig på. Jag småjobbar som pressfotograf på galor och modevisningar, varit på guldknappen, sthlm fashion week o några till. men det gör jag utan pengar, för att få ut mitt namn. Jag har en egen fotohemsida (3 egentligen, men använder 1), en blogg, publicerar bilder på en lokal hemsida för mitt landställe, lägger ut många av mina bilder på facebook och försöker knyta kontakter och få ut mitt namn lite överallt.

Jag kan HTML och lite java-script har även lärt mig grafisk design, så att marknadsföra mig via internet och göra proffsiga hemsidor är inga problem. Jag har stort naturintresse och är både scoutledare och scout. även där knyter jag kontakter och fotar. och till sist ska jag börja plugga uppe i åre på ett program som inriktar sig på äventyrsturism, så jag har ju stor möjlighet att fota natur. marknadsföra mig i det verkliga livet är inte heller några problem.

Frågan är då, vågar jag satsa på att tjäna lite pengar med mitt fotograferande? Jag vill gärna ha kritik eller åsikter, är det dömt att misslyckas?

bör kanske läggas till att jag sålt 1 foto till ett stort företag.

Hemsidorna jag nämde:
http://bjorkvattnet.se/ - några publicerade bilder
http://www.wix.com/klingberg/angelica - egen sida
http://whathappendtoday.blogg.se/ - blogg

Med vänliga hälsningar
// Angelica Klingberg
 
Ja, hur är nog en ganska viktig faktor. jag ska se efter om jag kan få betalt för modegalorna men resten av "hur" är jag osäker på, det lutar lite mot ett företag eftersom kunder uppskattar om man har f-skatt men har läst så mycket från så många som säger att företag är extremt svårt att driva...
 
Ja, hur är nog en ganska viktig faktor. jag ska se efter om jag kan få betalt för modegalorna men resten av "hur" är jag osäker på, det lutar lite mot ett företag eftersom kunder uppskattar om man har f-skatt men har läst så mycket från så många som säger att företag är extremt svårt att driva...

Hej. Nja de är inte extremt svåra att driva, men onödigt krångliga kan jag hålla med om. Jag blev "tvungen" att starta eget eftersom jag fick så många förfrågningar om att fotografera mot betalning. Se till att gå på någon utbildning för nya företagare. Det brukar anordnas gratis sådana. Jag gick på en för att lära mig bokföringen och hur man deklarerar som enskild företagare. Det tyckte jag var det svåraste med det hela.

Våga ta betalt för det du gör. Du gör ett jobb eller hur? Du skulle ju knappast städa gratis i några år lite här och där innan du fick det städjobb du ville ha.

Lycka till!
 
... resten av "hur" är jag osäker på, det lutar lite mot ett företag eftersom kunder uppskattar om man har f-skatt men har läst så mycket från så många som säger att företag är extremt svårt att driva...
Njä, det är inte speciellt svårt att driva företag. De krångliga bitarna kan man dessutom få hjälp med, av en revisor t ex.

Men i vilken form man ska driva verksamheten är inte det viktiga. Koncentrera dig på att fundera ut hur du kan tjäna pengar, vilka som är dina kunder osv. När man väl börjar få hyfsade inkomster från sin verksamhet kan man börja fundera på vilken företagsform man ska ha.
 
Eftersom du inte tänker ha det som huvudsakligt yrke (i början) så handlar det ju inte så mycket om att "våga satsa" - du riskerar ju inte så mycket på att prova? Det är absolut inte dömt att misslyckas.

Sedan håller jag med om det som skrivits tidigare - du måste fundera på vilka som ska vara dina kunder och hur du ska få dem att vilja betala för dina tjänster/bilder. En del av det är att kunna visa upp sina bilder snyggt (t.ex. på webben som du skriver om), men egentligen handlar det nog ännu mer om att bygga kontakter och att ha ett tydligt erbjudande till presumtiva kunder (oavsett om det är porträttbilder, eventfotografering eller bilder att hänga på väggen du vill sälja).

Att nischa sig mot naturfotografering är roligt, men också ett ganska svårt område kommersiellt. Bilderna på natur/landskap är vackra men hur ska du få någon att vilja betala för dem? Kanske går det bäst genom att börja med att ta bilder på lokal natur och sälja dem lokalt till personer som känner en anknytning.

Till sist - tittade igenom dina bilder som hastigast och tyckte du hade ett par fina. Däremot reagerade jag på att flera av bilderna har tydliga fläckar efter damm eller smuts på sensorn. Det kommer ingen betalande kund att acceptera så du måste se till att hålla sensorn ren och ha stenhård kvalitetskontroll på bilderna i efterbehandlingen.
 
Njä, det är inte speciellt svårt att driva företag. De krångliga bitarna kan man dessutom få hjälp med, av en revisor t ex.

This.

Min slipskille är vad som får jorden att snurra. När det gäller företagsbiten kan jag utan att blinka gå vilse i en hiss, men min revisor får plus och minus att gå ihop. Bästa!
 
Klart att du ska våga! Det är ju inte på något sätt farligt ;-) Och du riskerar ju inget. Eller tja, nästan inget. Det ända som du bör reda ut är hur registrering av eget företag påverkar din rätt till A-kassa, och sjukförsäkring. Om du har ett annat jobb på deltid, och blir uppsagd, kan ett eget företag stääa till med lite krångel. Det är inget som jag tycker skall hindra dig, men det är bra om du tar reda på precis vad som gäller. Bara att läsa, och om du har frågor, ta kontakt med F-kassan resp. A-kassan. Låter dessutom som du har en klok och realistisk syn på dina planer, och då finns det ingen anledning till att det inte skulle gå bra. Speciellt med tanke på att du har fina bilder i din portfolio.

Håller med om att det är lättast om man inte försöker leva helt på fotograferandet direkt. Börja med att ha det som bisyssla. Tror dessutom det är roligare och mer lustfyllt att slippa pressen på att klara försörjningen genom foto. Det är annars sånt som kan förstöra fotoglädjen.

Nu är det inte absolut nödvändigt att registrera företag bara för att sälja bilder. Det går att ha som hobbyverksamhet. Det är egentligen bara en fråga om hur man vill göra med skatten. Fördelen med eget företag är mycket att du får dra momsen i deklarationen, samt skriva av investeringarna (inköpen). Kamera och datorgrejor kostar ju, så det är toppen att kunna göra dessa avdrag. Netto blir det nästan halva kostnaden jämfört med om du köper utrustning privat för skattade pengar.

Att registrera företag och att sköta administrationen är jättelätt! Mitt råd är bara att göra rätt från början. Kolla med vänner och bekanta, fråga på forum eller på skattemyndigheten. Känner du dig lite osäker finns det också korta bra kurser hos arbetsförmedlingen och hos bildningsförbunden (ABF, vuxenskolan osv). Gå på arbetsförmedlingens introduktion för egenföretagande. Det är hur kul som helst att lära sig nya saker, även att få koll på hur man startar eget. Speciellt eftersom det är så enkelt!
 
Hej. Nja de är inte extremt svåra att driva, men onödigt krångliga kan jag hålla med om. Jag blev "tvungen" att starta eget eftersom jag fick så många förfrågningar om att fotografera mot betalning. Se till att gå på någon utbildning för nya företagare. Det brukar anordnas gratis sådana. Jag gick på en för att lära mig bokföringen och hur man deklarerar som enskild företagare. Det tyckte jag var det svåraste med det hela.

Våga ta betalt för det du gör. Du gör ett jobb eller hur? Du skulle ju knappast städa gratis i några år lite här och där innan du fick det städjobb du ville ha.

Lycka till!

Ja en sån kurs vore ju ganska praktiskt att gå, ska kolla upp det :)
haha ja det är nog sant, för när du lägger upp det så låter det ganska illa att jag inte får pengar för det jag gör. Tack!
 
Njä, det är inte speciellt svårt att driva företag. De krångliga bitarna kan man dessutom få hjälp med, av en revisor t ex.

Men i vilken form man ska driva verksamheten är inte det viktiga. Koncentrera dig på att fundera ut hur du kan tjäna pengar, vilka som är dina kunder osv. När man väl börjar få hyfsade inkomster från sin verksamhet kan man börja fundera på vilken företagsform man ska ha.

Väldigt sant! det finns ju alltid folk som kan hjälpa till, ska fundera på det du sagt och samla mina kontakter :)
 
Eftersom du inte tänker ha det som huvudsakligt yrke (i början) så handlar det ju inte så mycket om att "våga satsa" - du riskerar ju inte så mycket på att prova? Det är absolut inte dömt att misslyckas.

Sedan håller jag med om det som skrivits tidigare - du måste fundera på vilka som ska vara dina kunder och hur du ska få dem att vilja betala för dina tjänster/bilder. En del av det är att kunna visa upp sina bilder snyggt (t.ex. på webben som du skriver om), men egentligen handlar det nog ännu mer om att bygga kontakter och att ha ett tydligt erbjudande till presumtiva kunder (oavsett om det är porträttbilder, eventfotografering eller bilder att hänga på väggen du vill sälja).

Att nischa sig mot naturfotografering är roligt, men också ett ganska svårt område kommersiellt. Bilderna på natur/landskap är vackra men hur ska du få någon att vilja betala för dem? Kanske går det bäst genom att börja med att ta bilder på lokal natur och sälja dem lokalt till personer som känner en anknytning.

Till sist - tittade igenom dina bilder som hastigast och tyckte du hade ett par fina. Däremot reagerade jag på att flera av bilderna har tydliga fläckar efter damm eller smuts på sensorn. Det kommer ingen betalande kund att acceptera så du måste se till att hålla sensorn ren och ha stenhård kvalitetskontroll på bilderna i efterbehandlingen.

Men precis, jag har ju inte så mycket att förlora. Det stämmer nog att natur är ganska svårt att nischa sig på, gillar ditt förslag på lokal natur!
Okej, tack så mycket, jag är tyvärr ganska lat på att hålla sensorn ren, ska tänka på det och redigera bort det som finns, för det stämmer verkligen att ingen kund accepterar det!
Tack för kritiken :)
 
Klart att du ska våga! Det är ju inte på något sätt farligt ;-) Och du riskerar ju inget. Eller tja, nästan inget. Det ända som du bör reda ut är hur registrering av eget företag påverkar din rätt till A-kassa, och sjukförsäkring. Om du har ett annat jobb på deltid, och blir uppsagd, kan ett eget företag stääa till med lite krångel. Det är inget som jag tycker skall hindra dig, men det är bra om du tar reda på precis vad som gäller. Bara att läsa, och om du har frågor, ta kontakt med F-kassan resp. A-kassan. Låter dessutom som du har en klok och realistisk syn på dina planer, och då finns det ingen anledning till att det inte skulle gå bra. Speciellt med tanke på att du har fina bilder i din portfolio.........

Verkligen tack för den konkreta infon, blir verkligen mer motiverad att starta upp något! uppskattas!
 
En fotoutbildning sitter inte fel, det är ju enklare att sälja bilder
om dom är riktigt bra och du har kött på benen.
Det finns veckokurser(sommarkurser), 1års kurser och längre.
http://www.kulturamafoto.se/fotolinjen_education.php?menuId=11
Är ettårig och och verkar inriktad på ljuset och konstnärlighet.
En "journalistisk" utbildning på 6 terminer har
http://www.biskopsarno.se/kurs_bj/nordens_fotoskola.html
http://mullsjofolkhogskola.nu/utbildningar/konst-formlinjen/fotoskolan
Örjan håller i fotolinjen på Mullsjö, som är en religiös
folkhögskola, inte så farligt - jag har ju gått sommarkurser där...
Terje Hellesö är utbytt på naturfoto på sommarkurserna.
http://www.afhs.aland.fi/naturfoto
Ålands folkhögskola har en ettårig naturfotolinje med Andy Horner,
den är på Svenska...
Ett exempel: "Foto som yrke, upphovsrätt, prissättning osv."
(bla den obligatoriska resan till Island skulle locka mig)

Om du nu inte ska plugga nåt annat....
 
En fotoutbildning sitter inte fel, det är ju enklare att sälja bilder
om dom är riktigt bra och du har kött på benen.
Det finns veckokurser(sommarkurser), 1års kurser och längre.
http://www.kulturamafoto.se/fotolinjen_education.php?menuId=11
Är ettårig och och verkar inriktad på ljuset och konstnärlighet.
En "journalistisk" utbildning på 6 terminer har
http://www.biskopsarno.se/kurs_bj/nordens_fotoskola.html
http://mullsjofolkhogskola.nu/utbildningar/konst-formlinjen/fotoskolan
Örjan håller i fotolinjen på Mullsjö, som är en religiös
folkhögskola, inte så farligt - jag har ju gått sommarkurser där...
Terje Hellesö är utbytt på naturfoto på sommarkurserna.
http://www.afhs.aland.fi/naturfoto
Ålands folkhögskola har en ettårig naturfotolinje med Andy Horner,
den är på Svenska...
Ett exempel: "Foto som yrke, upphovsrätt, prissättning osv."
(bla den obligatoriska resan till Island skulle locka mig)

Om du nu inte ska plugga nåt annat....

oj vilka intressanta utbildningar!!! jag ska ju tyvärr plugga uppe i åre efter sommaren och jobba i norge i sommar, men den utbildningen är bara 2 år, så tid finns det ju att gå någon av dem du nämnde, verkligen tack för tipsen, ska kolla in utbildningarna och island låter extremt spännande! :)
 
Företag

Att driva företag är inte svårt, men kräver arbete, om du lär dig sköta bokföring själv tjänar du in revisorkostnaden... å andra sidan kostar det tid och risken att det blir fel är större... å andra sidan har du full kontroll. http://www.vismaspcs.se/produkter/bokforingsprogram/visma-enskild-firma?tab=oversikt ex. är ett program som fungerar mycket bra, relativt enkelt att sköta bokföring samt deklaration själv. Akassa och aktivt eget företag går inte, då ska firman vara vilande. Om du inte vill starta företag omedelbart, men ändå vill fakturera... kan du köpa tjänsten av ett faktureringsföretag som exempelvis http://www.frilansfinans.se/t_index.php. Det kostar en procentuell avgift, men du slipper all bokföring. Skapa en nisch (det ska dock vara någonting som efterfrågas kommersiellt) och bli duktig, då kommer du att eventuellt finna kunder och de dig.
 
Att driva företag är inte svårt, men kräver arbete, om du lär dig sköta bokföring själv tjänar du in revisorkostnaden... å andra sidan kostar det tid och risken att det blir fel är större... å andra sidan har du full kontroll. http://www.vismaspcs.se/produkter/bokforingsprogram/visma-enskild-firma?tab=oversikt ex. är ett program som fungerar mycket bra, relativt enkelt att sköta bokföring samt deklaration själv. Akassa och aktivt eget företag går inte, då ska firman vara vilande. Om du inte vill starta företag omedelbart, men ändå vill fakturera... kan du köpa tjänsten av ett faktureringsföretag som exempelvis http://www.frilansfinans.se/t_index.php. Det kostar en procentuell avgift, men du slipper all bokföring. Skapa en nisch (det ska dock vara någonting som efterfrågas kommersiellt) och bli duktig, då kommer du att eventuellt finna kunder och de dig.

intressant, jag kollar upp det :)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.