Annons

Ska jag köpa en zoom eller inte?

Produkter
(logga in för att koppla)

sumpen38

Medlem
Hej!

Jag har en fundering på att köpa ett zoom objektiv till min 500D som är min första systemkamra. (jag är nybörjare sedan några månader)

Huvudsyftet med kameran är att fota mina barn under uppväxten. Det kan även bli lite action bilder framöver, beroende på vad barnen vill hålla på med.

Jag har idag kit objektivet 18-55 is som jag tycker funkar bra i bra ljusförhållanden. Jag har även kompleterat med 50/f1,8 II som jag upplever som väldigt bra och lätt att använda för fotografering såväl inomhus som utomhus i bra och dåligt ljus.

Dock känner jag att det skulle var roligt att kunna zooma lite när man är utanför tomtgränsen (850m2) och då i vissa fall längre ifrån barnen. Tex att man befinner sig i en lekpark, djurpark eller vid en fotbollsplan.

Jag har tittat lite på olika objektiv och fastnat för 70-200/f4 L USM som enligt många av er är ett mycket bra objektiv. Priset på detta objektiv är kanske lite mycke men jag kan tänka mig att betala lite extra för något som jag kan växa med om det är rätt. Dessutom är det kul om objektivet levererar riktigt bra bilder bara jag gör rätt. Jag har även tittat lite på IS varianten men då skuter priset i höjden och då tycker jag att f2,8 utan IS känns mer aktuellt för samma pris. Hur viktigt är IS? Jag förstår att det är från person till person och hur stilla man kan hålla.
Objektivet fungerar ju även till full format om det blir aktuellt någon gång.

Jag har provat ett 75-300 1:4-5,6 II och tycker inte det är något vidare. Dessuton känns det lite ”vinglit” när man zoomar till 300. Därför tror jag att ett med max zoom på 200 kan vara lättare att hantera utan IS och även vara tillräckligt för mitt ändamål. Rätt eller fel?

Tycker ni att detta ett bra alternativ till mina ändamål eller har ni några andra förslag i samma prisklass?

MVH
sumpen38