Annons

Ska jag köpa en Canon 320EX? (Blixt) Eller finns det bättre alternativ?

N.Blomqvist

Avslutat medlemskap
Som upplättningsblixt fungerar den ypperligt, och den är ganska smidig att arbeta med som nybörjare som jag är.

Jag får dock inte inställningarna i kameran att funka! (EOS600D)
Enligt vad jag läst mig till ska man kunna ställa in inställningarna för extern blixt i kamerans meny.
Men när jag försöker får jag bara ett felmeddelande om att blixten inte är på eller inte är kompatibel med kameran.

När jag fotar vill jag kunna fjärrstyra externa blixten från kameran, gärna utan att kamerans inbyggda blixt utlöses.

Motiven jag fotar är främst porträtt, familjebilder, hus, natur och djur.
Ibland fotar jag någon bil eller mc, eller några bilder på olika fordon i reklamsyfte för en bekants firmas räkning.

Som "familjeblixt" gillar jag 320EX.
Den lättar upp bra i ett lite skumt rum och framhäver färger på ett bra sätt.
Däremot misstänker jag att jag får betala en del extra för led-lampan som är avsedd för videofilmande, och det känns som om jag skulle få en bättre blixt för samma pengar om jag skippade led-lampan.
Jag kommer i alla fall aldrig någonsin att filma med min systemkamera.

Så, vad säger ni?
Ska jag behålla blixten som jag är halvnöjd med, eller finns det någon bättre blixt i samma prisklass, (runt 2.500:), som skulle passa mina ändamål bättre?

Ett stort tack på förhand!
 
430 EX II har jag själv och den tycker jag är riktigt bra att använda.
Den kostar strax under 2500:-
Jag har använt den till just det du beskriver samt vid bröllop och är mycket nöjd med vad den presterar.
 
Men det låter märkligt med dina problem - jag har kört 320ex på både 40D och 5D mkII utan att uppleva några problem att ställa den ifrån menyerna i huset. Blixten fungerar utmärkt som slavblixt med 580 EXII som master iaf - kameran kommer alltid att ge en liten blixt för tändningen, men den är väldigt diskret om man har den i off-läge (iaf med 580 som master).

430 är en bra blixt, men jag gillar 320ex då den gör jobbet bra och LED-lampan är faktiskt användbar om man nu skulle få för sig att filma (vilket iofs även jag nästan aldrig gör). Man kan också ha lampan som af-hjälp så helt kass är det inte ändå.

580 EXII är för stor, tung och klumpig för ditt hus så 430 är nog ett bättre val om du nu inte gillar 320 blixten.
 
Jo, det kan jag tänka mig att den funkar bra som slavblixt ihop med en 580 EXII.
Men till att börja med så ska det här vara min enda blixt, som kommer att användas ihop med den inbyggda blixten.

Jag blev väldigt förvånad när menyerna inte inte var aktiva i kameran när blixten var på.
Vad kan vara fel?
Jag ska ta med mig kameran till försäljaren idag så får han kika på varför det inte funkar.

Men just nu lutar det åt en 430.
 
Det låter som om du försökt använda menyn för en extern blixt som sitter i tillbehörsskon, trots att det du vill göra är styra en extern blixt via den interna blixten. Alltså är det menyn för intern blixt du ska använda. Det är ju den enda du har på kameran.

I menyn för intern blixt kan du ställa in om du även vill styra externa blixtar som inte sitter på kameran. Att fjärrstyra blixtar utan att den inbyggda blixtrar är omöjligt, då det är just ljuspulser från den interna blixten som styr fjärrblixtarna.
 
Det låter som om du försökt använda menyn för en extern blixt som sitter i tillbehörsskon, trots att det du vill göra är styra en extern blixt via den interna blixten. Alltså är det menyn för intern blixt du ska använda. Det är ju den enda du har på kameran.

I menyn för intern blixt kan du ställa in om du även vill styra externa blixtar som inte sitter på kameran. Att fjärrstyra blixtar utan att den inbyggda blixtrar är omöjligt, då det är just ljuspulser från den interna blixten som styr fjärrblixtarna.

Ahaaa! Nu klarnade det. Tack!
Ska till affären nu idag och känna och klämma lite på 430 och 580.
Men som Bengt-re skrev blir nog 580:an lite stor...
 
Det blev en 580... Den var faktiskt inte så stor när den väl var monterad.
Den kändes helt ok. -Nu ska jag bara försöka få igång den också!
 
Tack, Bengt.
Ja, det verkar vara en mycket kapabel blixt.
Det lilla jag har hunnit använda den så gillar jag den skarpt.
Jo, lite stor är den ju, men man får ha det i åtanke.
En vacker dag byter jag ju upp mig i kamerahus, och då blir ju blixten kvar.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.