Annons

Ska jag köpa 500D eller 550D???????????

Produkter
(logga in för att koppla)

tjejjens

Aktiv medlem
Jag ska köpa en kamera och valet är mellan Canon eos 500D eller Canon eos 550D som är den nyare varianten.

Prismässigt skiljer det endast 300 kr för kamerahuset men oftast när det kommer en ny vara så brukar den nya ha vissa sämre egenskaper än den gamla modellen..är det samma i detta fall?

Vilken ska jag köpa? 500D kostar 6700 kr medans 550D kostar 7000, när jag för ngr veckor sedan sökte låg 550 på ca. 8000 kr så det verkar som om de sänkt pris.

Jag ska köpa en kamera och valet är mellan Canon eos 500D eller Canon eos 550D som är den nyare varianten.

Prismässigt skiljer det endast 300 kr för kamerahuset men oftast när det kommer en ny vara så brukar den nya ha vissa sämre egenskaper än den gamla modellen..är det samma i detta fall?

Vilken ska jag köpa? 500D kostar 6700 kr medans 550D kostar 7000, när jag för ngr veckor sedan sökte låg 550 på ca. 8000 kr så det verkar som om de sänkt pris.

Det är ingen större skillnad på dem. Min erfarenhet säger att nyare modeller har betydligt fler förbättrade än försämrade egenskaper. Den enda skillnad jag hittat mellan 500 och 550 som jag skulle bry mig om är att 550 tydligen har bättre display (det är mycket värt tycker jag). I övrigt verkar de mesta skillnaderna handla om förbättring av videoupptagningen och det är inte jag så intresserad av. Om skillnaden bara är 300kr skulle jag definitvt välja den nyare. Många gånger är menyer och andra smådetaljer som gör kameran mer lättanvänd fixade i nya modeller utan att det syns i specifikationerna. Vet inte om något sådant är gjort även mellan 500/550. Andrahandsvärdet håller sig säkert lite högre lite längre på den nyare.
Men som sagt, det är ingen större skillnad på dem...

Ja om det bara skiljer ungefär 300kr mellan 500d och 550d så är det ju bara klappa till och köpa en 550d, det är en riktigt bra kamera. Nästan i klass med 7D eftersom den har samma sensor med mera. Så tveka inte, du får dig en helt schysst kamera för de fjuttiga 300 kronorna extra. :)
Hade skillnaden varit större så hade det ju varit något att kanske fundera på men knappast nu.

/ Magnus

Okey, tänkte om den saknade vissa "bra" egenskaper som den förra hade kanske men då slår jag till! :)

Nu ska jag bara försöka hitta bra zom till den med..

550d till 7000?

Var hittar du en 550D till 7000? Det billigaste jag hittat hos en trovärdig säljare ligger runt 7900.-
M.v.h. William (även jag i valet och kvalet)

Hos inet.se fast det var endast kamerahuset som jag från början tänkte köpa då.
Annars kostar det runt 8000 som du skriver med objektiv.

Med prisskillnaden du anger är valet mellan dessa två solklart 550D.
Tycker du att jag ska använda ett eller elva frågetecken???????????

Ja ärligt sluta använda mer än ett fråge- och utropstecken. Det ger ett riktigt oseriöst intryck och det uppfattas lätt att du skriker och är aggresiv.

Ja jag skrek ju ut frågan, det var just därför det blev så många frågetecken. Man måste ju kunna få uttrycka sig..därför jag bor i Sverige och inte Kina!

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto