Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ska jag fakturera eller ej?

Produkter
(logga in för att koppla)

Kiffe

Aktiv medlem
Tja

Förra veckan var det ett band som ringde mig. De skulle bli plåtade, men tyvärr så hade deras fotograf fått förhinder så de frågade snällt om jag kunde hoppa in, trots att jag hade en timme på mig. Självklart ville jag det, även fast de förklarat att de inte hade några pengar att ge mig.

När jag sedan gjorde min session med dom förklarade dom att bilden skulle vara med i en lokaltidning. Och det visade sig att det var ders fotograf som inte kunnat komma.
Jag sa till bandet att det inte självklart inte var dom som skulle betala mig (även om jag nu räknat med att göra det gratis), utan det var ju isf tidningen som skulle göra det.
Snälla som grabbarna var hörde dom med tidningen om ersättning till mig. Men icke, sa dom.

Så nu e min fråga. - Har inte jag rätt att fakturera dom i detta fall? Tidningen skulle ju faktiskt göra ett repotage om gruppen och behövde bilder.

Ha i åtanke att jag flera gånger har haft problem med att få betalt av dessa!

Tacksam för svar

M.V.H Kiffe

Vill tidningen publicera dina bilder måste de fråga dig först och komma överens om villkoren. Gör de inte det är det bildstöld.

Om du nu inte har ett avtal med bandet om att bilderna får fritt publiceras. I så fall kan du inte kräva tidningen på pengar.

Ansvaret ligger på den som publicerar bilden att veta vad det är som gäller. De ska försäkra sig om att bilden är ok att använda. De kommer förmodligen skylla på att de blivit lovade bilden av bandet.
Naturligtvis ska man inte göra några jobb gratis eftersom det dumpar hela marknaden och skapar ett system av utnyttjande publicister.
Om bandet köpt din tid för att ta promotionbilder åt dem så borde de betala dig för bildrättigheter.
Tidningen ska i sin tur förvissa sig om att den som "ger dem" bilden, dvs bandet, har bildrättigheter.
Driver du det så kan det förmodligen gå hur som helst eftersom ett muntligt avtal som du har med bandet och bandet i sin tur med tidningen gäller även om det är svårt att bevisa.
Nästa gång du gör ett jobb ska du bestämma vad som gäller för bilden INNAN du fotograferar. Leverera bilder och faktura samtidigt. Ingen vill bli lurad, vare sig beställare, fotograf eller publicist. Genom att vara otydlig från början har du försatt dig i denna situation. Förvänta dig inget annat än sura miner om du kräver betalt i efterhand...

/KN

Har tidningen publicerat bilderna redan? Publicerade bilder har du rätt att kräva ersättning för om inte DU och tidningen avtalat något annat. Vad bandet avtalat med tidningen har inget med dig att göra, om inte du avtalat med bandet att de har fri användningsrätt till bilderna. Tänk dock på att du sätter både dig och bandet i dålig dager gentemot tidningen. Jag säger inte att du inte ska fakturera men tänk noga igenom dina beslut.

Om det är bandet som bett dig plåta, och berättat att de inte kan betala för bilderna, får du väldans svårt att ta betalt av tidningen (som förmodligen ser bilderna som promotionbilder som aldrig kostar något att publicera).

Du kan knappast heller kräva bandet på pengar, eftersom de redan vid fotograferingen upplyste om att de inte tänker betala.

/afe

tack för alla svar. Börjar bli lite klokare iaf.

Det e ju så att bandet förklarade från början att de inte hade några pengar, och sa på samma gång att bidlerna var till tidningen. Men jag sa att om det är dom som ska ha bilderna (alltså tidningen) så e det ju dom som ska betala om nån, och inte bandet. och det kom de ju på sig med då (bandet som kom på det)

Så de var ,som jag sa tidigare, snälla nog att kontakta tidningen och frågade om jag inte skulle få betalt för att jag fotade åt dem istället för deras fotograf.

Dock får ju bandet använda bilderna till deras myspace sida, för de ville göra mer jobb med mig nu i veckan, och då skulle de fixa så att jag kunde få betalt (då rälnar jag även in de bilderna som vi disskuterar nu)

Så sammanfattningsvis skulle man kunna säga så här

- Bandet ringde och ville bli fotade av mig för deras fotograf kunde inte.

- Jag fotade dem och förklarade att tidningen skulle betala och inte dom.

- Dom hörde med tidningen men de sa nej till betalning

- Bandet blev nöjda med bilderna och vill göra mer jobb med mig, och då skulle jag få pröjs även för detta jobb.

- Bandet har rätt att använda mina bilder på sin myspace sida.

-Bilderna har inte publicerats än.

Hoppas att ni förstod det där:) Jag vill inte gärna göra mig ovänn med dem åter igen, så det e bra att ni finns så att jag vet att jag agerar riktigt:)

Eftersom du vet att tidningen ej vill betala så är det ju svårt att fakturera. Däremot borde du kunna stoppa dem från att publicera bilderna om du vill det.

Är bandet så känt då att tidningen vill betala för en bild på dom? Jag fick uppfattingen att tidningen sa nej.

Om jag hadde haft ett band så skulle jag sett till att ha gratis bilder för tidingarna för man vill ju synas, klart att heter man springsteen eller gessle så kan man ta betalt för allt förstås.

Men om du nu i framtiden ska få betalt av bandet även för dom redan tagna bilder så behöver du ju inte ta betalt av tidingen, som inte ens vill betala.

Enklast är nog om tidningen skiter i att ha med nån bild.

-Bilderna har inte publicerats än.
Då är ju svaret på din ursprungliga fråga "nej". Har bilderna inte publicerats ska du inte fakturera.

Däremot så borde du nog ta kontakt med tidningen och förklara att de gärna får puiblicera dina bilder, men att du i så fall ska ha betalt.

allt löste sig.

jag läste helt enkelt på lite om det här och hittade ett liknande fall.

Det gällde rally, och fotografen hade gett några bilder till en av de tävlande i rallyt. Han i sin tur hade gett bilderna till en tidning. Tidningen publicerade bilderna utan fotografens vetskap och han kontaktade dem. enligt lag ska även fotografen ge sitt medgivande för att tidnignen ska få använda bilderna, precis som i detta fall.

Så jag kontaktade dem och pratade lite, självklart skulle jag få betalt då sa de. De var nöjda med bilderna och skrev upp mig på deras frilandslista för kommande jobb, så allt blev bra och lite därtill.

Tack för alla svaren:)

Om det är bandet som bett dig plåta, och berättat att de inte kan betala för bilderna, får du väldans svårt att ta betalt av tidningen (som förmodligen ser bilderna som promotionbilder som aldrig kostar något att publicera).

Du kan knappast heller kräva bandet på pengar, eftersom de redan vid fotograferingen upplyste om att de inte tänker betala.

/afe

Tydligen inte?

Kul när det blir en nöjd fotograf och en nöjd köpare!

Michael

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar