Annons

Ska jag behålla min gamla kamera?

Produkter
(logga in för att koppla)

kamilenski

Aktiv medlem
Undrar om det är dax att byta camera.
Jag är en amatör med svaga kunskaper. Vill dock ta fina bilder.

Idag har jag en Lumix
http://www.panasonic.se/html/sv_SE/...LX3/overview/1366935/index.html?view=&angle=4
med vidvinkelkonventer då jag fotar mycket inomhus i trånga utrymmen.

Funderar ev att byta till

Samsung EX2F
eller
Sony Cybershot DSC-RX100
eller med blandade känslor (PRIS!)
Leica V-Lux 4

Det viktigaste är att kvaliteten på fotona bör bli mycket bättre.

Vad tycker ni?
 
Dåliga är de inte. Dock tycker jag att kontrasten är inte världens bästa. Svärtan verkar vara helt svart.
Man kan inte se detaljer i den.
Ska försöka hitta några foton gjorda med min camera och lägga ut här.

p.s. det kan vara fel på mig med. :(

Edit.


http://www.forumbilder.se/Image.aspx?iid=8c262012100057422d

Man ser att ramarna till tavlorna är svarta. Men det är fel på denna svärta.
Och allt verkar liksom kornig.
 
Ja, felet ligger nog mer bakom själva kameran.

Den här sortens bilder bör helst tas med annan belysning än direkt blixt till att börja med. Det är inte tavelramarna som stör mig, utan det urtvättade vita till vänster vid blomman, och skuggorna av blombladen, och den skarpa reflexen i den mörka ytan längre bort, men också att kameran har lutats så att vertikala linjer inte är raka. Det kan man fixa i efterbehandlingen, men övriga grejer hänger på tekniken vid tagningen.

Eftersom EXIF inte finns med i bilden kan jag inte se vilka inställningar som är valda, men jag gissar att ISO står lite väl högt, vilket minskar det dynamiska omfånget och gör bildens mörkare toner brusiga, och man tappar detaljer i det mörka.

Den här sortens bilder tas helst med stativ och lång slutartid, och man kan sätta ljus med vilken slags lampor som helst. En stor reflektor kan hjälpa rätt långt, och särskilt om man kan få bort lampan från kameran, så att man slipper slagskuggor som från blixten. Man kan använda blixt också, om den är tillräckligt stark och man slår den i något lämpligt hörn i rummet, bakom kameran. Men de flesta småblixtar räcker inte till för att man ska kunna göra det med lågt ISO och få bra skärpedjup.

Och ingen av kamerorna du pekar på kan förväntas ge bättre resultat. Kameran är alldeles utmärkt, det gäller bara att lära sig hur man ska göra för att resultatet ska bli bra.
 
Dåliga är de inte. Dock tycker jag att kontrasten är inte världens bästa. Svärtan verkar vara helt svart.
Man kan inte se detaljer i den.
Ska försöka hitta några foton gjorda med min camera och lägga ut här.

p.s. det kan vara fel på mig med. :(

Edit.


http://www.forumbilder.se/Image.aspx?iid=8c262012100057422d

Man ser att ramarna till tavlorna är svarta. Men det är fel på denna svärta.
Och allt verkar liksom kornig.

Upplösningen verkar det i alla fall inte vara något större fel på. "Kornigheten" (bruset) skulle jag gissa beror på hög ISO-inställning. Prova att ställa ner ISO så långt det går i kameran, ställ den på ett bord eller annan stadig yta, och ta samma (eller motsvarande) bild igen. Se om resultatet blir mindre brusigt.

Förutom det (jag skrev mycket av nedstående innan jag såg att du hade länkat till den stora bilden också :)):

Har du provat att jobba med de bildbehandlingsverktyg du har? Låna någon digitalfotobok på biblioteket som tar upp såna saker och jobba med t.ex. nivåer, kurvor, kontrast, gamma- och linjärnivåer. (Beroende på vad som är möjligt med ditt arbetsflöde.) Speciellt om du är ovan kan det vara en alldeles utmärkt början att få en känsla för de olika verktygen, vad de kan och inte kan göra.

Kolla också om det finns inställningar i kameran som styr sådant som färgmättnad, uppskärpning, kontrast osv, i synnerhet om du fotar i JPEG. Om du fotar i råformat (jag vet inte om din kamera erbjuder den möjligheten) så måste du efterbehandla bilderna för att få bra resultat. Det gäller även de finaste systemkamerorna.

Jag har varit på god väg att rata ett antal bilder innan jag tittade på dem i råkonverteraren och la på rätt vitbalans, en böjd tonkurva och kanske pillade lite på gamma. Sen blev de helt plötsligt värda att lägga en del tid på. Och även om jag personligen föredrar att fota i råformat så det att göra mycket även med ett JPEG-original.

Just mörka partier brukar digitalkameror ha svårt för, det är inget ovanligt. Om man får generalisera lite så brukar kameror med hög sensorupplösning på liten sensor (dvs många digitalkompakter) ha svårast för sådant, medan APS-C- eller fullformatsensorkameror klarar av motsvarande situation betydligt lättare eftersom varje enskild fotoreceptor är större. Hög ISO-inställning (vilket kanske blir nödvändigt för att få vettiga slutartider, i synnerhet inomhus) gör det inte lättare för kameran.
 
Hmm. Ok.

Jag har en Blixt Soligor
http://www.cyberphoto.se/?http://www.cyberphoto.se/blixtar/dg340az.php
med slavfunktion. Frågan är hur använda den? I camerans sko eller bredvid i skenan
och köra med slavfunktion?

Saken är att jag kan inte ha den på annat ställe. Ibland då man fotar familjen måste man springa med cameran. Då vill jag ha blixten med.

Prova att vrida blixthuvudet bakåt och snett uppåt och se om du kan få bättre belysning så, men jag tror att du kommer att få för lite ljus för att lysa upp hela rummet med lågt ISO med den blixten. Om bländaren är stor kommer skärpedjupet att minska, jag tror att man kan behöva blända ner ett par steg för att få skärpa genom hela bilden, och då brukar inte såna här småblixtar räcka för att man ska kunna ta med ISO 100.

Det går troligen att få bättre resultat med rumsbelysningen om det är mörkt utanför. Om man har dagsljus in genom fönstret är det knepigare, och då kanske blixten är det bästa alternativet. För att mildra skuggorna och få ljuset att falla annorlunda kan man annars använda en reflektor monterad på själva blixten, eller en stor diffusor, exempelvis en lampglob av plast, och hålla blixten på armlängds avstånd med sladd till blixtskon. Men prova först att bara rikta den snett uppåt och bakåt och ställ lågt ISO och öppna bländaren tills du får hygglig exponering.
 
Nu har det blivit mycket bättre.

Skaffade en blixt TTL som fungerar med cameran.

Har en annan fråga.

Vill köpa en bok som kan hjälpa mig att bli bättre. Jag vill tilläga att jag var mycket duktig med fotografering i början på 70 talet. Tom blandade egna kemikalier.
Skriver detta för att ni ska kunna hjälpa mig välja rätt bok om digital fotografering.

Vad rekommenderar ni för bok? Att köpa!
 
Jag är mycket tveksam till: 'varför kameramodellerna' du funderat byta till.

Jag tycker man skall vara så klar som möjligt över vad man egentligen efterfrågar, och vad man tänker sig betala för. (lägger man ekonomiska aspekter på det, finns väl egentligen inte sämre val än Leica? Därefter Sony Nex 7, 6..., Samsung,..)

Det finns logik bakom olika kamerakoncept. Sen finns det också synergi- och marknadsfördelar för vissa. Följande resonemang inkluderar ekonomi i ekvationen:

Ser man helt krasst på kameran som bildskapande verktyg, finns inget som slår, eller ens kommer i närheten av APS-C sensor DSLR-kameror från Canon, Nikon, Pentax. Du får helt enkelt överlägset mest kamera för pengarna där. Ingen konkurens. Även om man köper de billigaste kamerorna, som Nikon 3100 och Canon 1100D.

Sen finns det ju näraliggande fullformat DSLR också. Men för vad det smakar mer, kostar det mycket mer. Inte bara kameran, utan också objektiven blir betydligt dyrare (och tyngre, större). Men även om du köper de dyraste kamerorna, får du här fortfarande (i prisklassen) mest kamera.

Ett annat pris man dock betalar för alla dessa DSLR är bulk och vikt. Om man tycker detta är av betydelse, finns då dels fix-objektiv kompaktkameror av allehanda slag, och spegellösa systemkameror. Betraktar man då spegellösa system, är nog m-4/3 det ultimata konceptet. Det är helt enkelt mycket ordentligt utfunderat. Man sammanställer en rad samverkande dimensions-vinster som ger en optimal kombination av sensorkvalitet, objektivkvalitet, pris och kompakthet. Om vikt och kompakthet är viktig, är avsaknaden av spegel på sätt och vis då kompenserad.
Du har redan en sån här kamera, vad jag förstår? Vi har också ett liknande koncept från Nikon, Nikon 1.

Dumt är däremot att sedan sätta en APS-C sensor i en liknande kamera (Sony, Samsung). Varför? Jo därför att det nu blir antingen/och dyrare, sämre och bulkigare i större utsträckning än det är möjligt att göra kvalitetsvinster. Det är helt enkelt en fråga om fysik och geometri faktorer i ingenjörandet. Tittar man på det i praktiken ser man också hur tillverkarna faller i fallgroparna. T.ex frestas man att göra objektiven kompaktare än de borde vara (för att upprätthålla illusionen av "kompaktkamera"), vilket typiskt resulterar i t.ex usel kantskärpa. Det tycks heller inte hjälpa att man lägger ut det till Carl Zeiss, så länge man ställer krav på kompaktheten. Canons EOS M är nästan lika dum, men där har man ju åtminstone möjligheten att använda gamla objektiv. Totalbilden är ändå att man byter till mycket dyrare, långsammare och mer begränsad kamera, utan att egentligen vinna mycket i kompakthet (när objektiven räknas in, är själva huset inte så stor bulk&vikt faktor).

Så jag föreslår att du tillsvidare behåller din gamla kamera, och istället försöker komma till rätta med andra detaljer.
Det finns två huvud-linjer i hur man fotograferar:

Den ena är att man låter kameran försöka ta bilden, med hjälp av all modern elektronik. Här använder man alltså kamerans olika motiv-modes, porträtt, landskap etc, och får ut bilden i jpeg.

Den andra är att man själv väljer exponeringsdata och fokuspunkt, med bländar-automatik, tids-automatik, program-automatik eller hel-manuell, stänger av motivtolkning och tar ut bilden i RAW och själv "framkallar" den i dator, med kamera-medföljande program eller Adobe Lightroom.

Min åsikt är att enda sättet att få bilden som man faktiskt vill ha den, är den senare metoden. Min åsikt är att det enda sättet att komma framåt i sitt fotograferande, och lära sig något, är den senare metoden. Och blixtar skall slås indirekt, gärna i taket. Köp aldrig en kamera som inte sparar i RAW, och gå tillbaka till hur du fotograferade på 70-talet.
 
Vill köpa en bok som kan hjälpa mig att bli bättre. Jag vill tilläga att jag var mycket duktig med fotografering i början på 70 talet. Tom blandade egna kemikalier.
Skriver detta för att ni ska kunna hjälpa mig välja rätt bok om digital fotografering.

Vad rekommenderar ni för bok? Att köpa!

Ta fram de böcker du läste på 70-talet, de duger fortfarande! Det enda som inte är aktuellt är kapitlen om framkallning och kopiering. Dessutom kan man numera köra 400 ISO utan att vara rädd för korn (brus), åtminstone på de flesta kameror.

Annars är det faktiskt som då, ljusets lagar är desamma...

Per.
 
På 70 talet, hade man filmer med fasta ISO!
Allt handlade om:
1. Bländare
2. Slutartid.
3. Blixtens ledtal.
Inget annat!

Nu har man så in i helv**e många inställningar, motiv,högdagar, histogram.
Det är detta som är obegripligt för mig.
 
Strunta i det, utgå från ISO, bländare, slutartid. Fotografera i RAW-format och lär dig grunderna i digitalt mörkrumsarbete (vitbalans, exponering) så kommer du att lyckas mycket bra. Det är alltid en inlärning i början, men det var det 1976 också...
 
På 70 talet, hade man filmer med fasta ISO!
Allt handlade om:
1. Bländare
2. Slutartid.
3. Blixtens ledtal.
Inget annat!

Nu har man så in i helv**e många inställningar, motiv,högdagar, histogram.
Det är detta som är obegripligt för mig.

Det är lätt att villa bort sig bland alla alternativ, och gränssnitten som kameror har är väl så långt ifrån intuitiva som man kan komma.

Men det är fortfarande lika enkelt som det var förr, med faktorerna som gäller exponering. Den enda skillnaden är att man kan ändra ISO-talet efter behov. Och blixtens ledtal gäller ju ännu.

Så gå inte vilse bland inställningsmöjligheterna. Det som krånglar till det på "enklare" kameror är att man inte har så lätt att hitta rätt, då samma knapp används för flera olika saker, och man måste in i menyer och gräva för att hitta en del elementära inställningar.

Och högdagrar och histogram är hjälpmedel, hjälpmedel som vi inte hade förr, då vi var tvungna att gissa rätt och vänta tills filmen blev framkallad. Nu kan man ta en bild på prov, titta på den med just de där två hjälpmedlen, för att bestämma om det blev bra eller man behöver ta om och ändra något.

Om du lär dig en liten bit i taget, så kommer alla bitarna att så småningom falla på plats. Det är oöverskådligt från början, men när man så småningom vänjer sig, är det inte alls krångligt.
 
På 70 talet, hade man filmer med fasta ISO!
Allt handlade om:
1. Bländare
2. Slutartid.
3. Blixtens ledtal.
Inget annat!

Nu har man så in i helv**e många inställningar, motiv,högdagar, histogram.
Det är detta som är obegripligt för mig.

Visst är det fantastiskt hur asiaterna kan klydda till det, när de inte längre har tyska kameratillverkare att titta på, eller Apple? (-Herregud! det tog mig två dagar att programmera min mors nya Samsung TV så att hon kunde hitta och skifta kanalerna, det banalaste och enklaste användar-aktionen på en TV man kan tänka sig).

Lite ambitiösare kameror, de som kan spara i RAW och är de enda man skall köpa, kan också ha fast ISO. Avaktivera auto-ISO och ställ in själv. Nu är det som du kan skifta film från bild till bild, f.ö. är det precis som förr. Använd gärna AWB (auto white balance) däremot. I övrigt måste du bort från de kamera mode-er som försöker bry sig om vad motivet är. Det enda alla dessa konstiga inställningar gör, är att de påverkar "framkallningen" av jpeg bilden. Om man använder RAW behöver man inte bry sig om nåt av det här. RAW är vad sensorn registrerar, precis som filmen i gamla dar. Vad det blir för bild av det hela, högdagrar, färger, etc, till slut, lämnar man till efterbehandlingen i datorn istället.

Hitta de mode-er och inställningar som låter dig fotografera som förr. Bry dig inte om resten.

P.S. Men du skall nog med fördel använda exponeringsautomatik-funktionerna (utan blixt), som kom på 80-talet. Du kan t.ex själv välja antingen bländare eller tid, och låta kameran ställa in den andra (bländare eller tid). Eller låta kameran välja båda, "program".
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar