Annons

Ska jag behålla min gamla kamera?

Produkter
(logga in för att koppla)

kamilenski

Aktiv medlem
Undrar om det är dax att byta camera.
Jag är en amatör med svaga kunskaper. Vill dock ta fina bilder.

Idag har jag en Lumix
http://www.panasonic.se/html/sv_SE/...LX3/overview/1366935/index.html?view=&angle=4
med vidvinkelkonventer då jag fotar mycket inomhus i trånga utrymmen.

Funderar ev att byta till

Samsung EX2F
eller
Sony Cybershot DSC-RX100
eller med blandade känslor (PRIS!)
Leica V-Lux 4

Det viktigaste är att kvaliteten på fotona bör bli mycket bättre.

Vad tycker ni?
 
Dåliga är de inte. Dock tycker jag att kontrasten är inte världens bästa. Svärtan verkar vara helt svart.
Man kan inte se detaljer i den.
Ska försöka hitta några foton gjorda med min camera och lägga ut här.

p.s. det kan vara fel på mig med. :(

Edit.


http://www.forumbilder.se/Image.aspx?iid=8c262012100057422d

Man ser att ramarna till tavlorna är svarta. Men det är fel på denna svärta.
Och allt verkar liksom kornig.
 
Ja, felet ligger nog mer bakom själva kameran.

Den här sortens bilder bör helst tas med annan belysning än direkt blixt till att börja med. Det är inte tavelramarna som stör mig, utan det urtvättade vita till vänster vid blomman, och skuggorna av blombladen, och den skarpa reflexen i den mörka ytan längre bort, men också att kameran har lutats så att vertikala linjer inte är raka. Det kan man fixa i efterbehandlingen, men övriga grejer hänger på tekniken vid tagningen.

Eftersom EXIF inte finns med i bilden kan jag inte se vilka inställningar som är valda, men jag gissar att ISO står lite väl högt, vilket minskar det dynamiska omfånget och gör bildens mörkare toner brusiga, och man tappar detaljer i det mörka.