Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ska fota smycken och behöver råd gällande mellanringar el dyl.

Produkter
(logga in för att koppla)

Tollstén

Avslutat medlemskap
Hej alla.
Jag har precis köpt en Pentax K10 med 18-55. Jag fotade en del när jag var yngre, men inser att jag glömt det mesta och måste lära på nytt.
Nåväl, just nu har jag ett litet projekt på gång då jag ska fota lite smycken och dyl och funderar på att köpa mellanringar el dyl, macro har jag nog ej råd med.

Har kollat på photax hemsida och tycker att "senz mellanringssats-DIGITAL" verkar ok.
Sedan har de en "Kenko mellanring AF" som verkar funka på Pentax.
Och så hittade jag "Hansa närlinsset" och sist även en "Macro-omvändningsring" som jag inte riktigt fattar om den passar till min kamera.

Så vad bör jag satsa på? Har någon nåt tips?
Jag vet inte nåt om dessa tillbehör, hur de funkar och hur de kan jämnföras så det är lite svårt att välja.

OM man skulle få råd, vad kan man då köpa ett macro för som skulle passa en K10?

Om bilderna ska användas till webben bara borde du klarar dig med ditt nuvarande objektiv.

Det svåraste sen är ju att fota med kontroll av alla reflektionerna som smycken får, och att få rätt glans och blänk. Ett ljustält och lite svarta pappbitar för reflexkontroll kan vara bra.

Jo det är tänkt för webben mest. Men med 18-55 kommer jag ju inte så nära som jag vill, blir ju liksom inte "närbild" som jag önskar.

Ska du hålla på en del tycker jag att du ska skaffa mellanringar.
Närbildslinser brukar ge dålig/sämre skärpa utom i mitten och ger antagligen lite brytningsfel i färgerna, fördelen är att dom inte ger sämre ljusstyrka som mellanringar ger.
Men du måste i alla fall använda stativ eller ett stabilt underlag för kameran.
Kenko 25mm ring begränsar dig till ett snävt område, och omvändningsringen gör samma sak.
Makroobjektiv som skulle passa är 50mm samt även längre brännvidder, Pentax makro objektiv A50, F50, FA50 och D FA50 samt även 100mm, nyare Sigma 50, 70 och 100mm samt Tamron 90mm passar bra.
Du kan köpa ett billigt litet fototält eller använda en kartong som du tejpar vita papper i. Om du provar en kartong kan du använda en vanlig glödlampa(ej lysrörslampa) med sladden igenom kartongen, gärna 60 eller 75Watt men se upp med värmen.
Kika på:
http://www.photax.se/std/fotobord/fotobord.htm
Jag rekomenderar manuell vitbalans.
I övrigt kan smycket vara på vit eller svart papp eller varför inte en glasskiva, då kan du använda spot belysning underifrån oxå....
Jag har för mig att jag såg en artikel om belysning till glasföremål för en tid sen i Foto.

Senast ändrad:
Jag kanske är ute och cyklar nu,
(helt ny vad gäller digitalfoto och väldigt ringrostig vad gäller foto överhuvudtaget) men om man jag bara beskär bilden förlorar jag inte i skärpa och kvalitet då?

Nej, jag tänker väl fel. Fick för mig att om jag beskär så blir det ju en "uppförstoring" av bilden om jag ska behålla "ursprungsformatet" och att själva förstoringen kanske gör att jag mister kvalitet. (lite svårt att förklara hur jag menar då jag ännu så länge är dålig på korekta fototermer och så).
Ursäkta en dum fråga men om det nu bara är att beskära varför jobba sej med mellanringar o dyl? vad ger de som man ej kan åstakomma med att beskära? Jag fattar ej skillnaden.

Och tack för att ni tar er tid att svara på mina amatörfrågor :)

Med Macro eller mellanringar kommer du närmare objektet. Det är en fördel om du ...

a ... behöver bild för tryck, så inga pixlar går förlorade ( som vid beskärning ).

b ... vill ha så litet skärpedjup som möjligt ( så bakgrund eller del av smycke blir suddigt ).

I ditt fall, om du tar en bild och beskär den, kommer du fortfarande behöva förminska den för att få en storlek som passar för webben.

Gör några tester med egna smycken och kolla, så får du se vad du tycker.

OK, nu börjar det ljusna!
Jag hade inte fattat att de inte var så noga om pixlar går förlorade om bilderna ska användas på webben. Jag tror de var dessa tankar som ställde till det för mig.

Ska pröva mej fram genom att beskära och är jag ej nöjd med skärpedjupet så köper jag helt enkelt mellanringar.

Tack för hjälpen.

ANNONS
Sony Winter Cashback hos Götaplatsens Foto