Annons

Ska fota ikväll, tips?

Produkter
(logga in för att koppla)

baski

Aktiv medlem
Tjena.

Jag och en polare har lånat en Mark2 ds, med ett helt underbart 16-35mm objektiv. Och ikväll så hade vi tänkt att försöka fota lite schyssta nattbilder. Vi har tillgång till bra lampa som går att fästa i ett stativ, vi har ett par tre stycken stativ, och en äldre men kraftfull blixt.
Samt lite diverse lampor, dock inte avsedda för fotografering.
Vad kan man åstadkomma med det vi har att röra oss med?
Personligen så har jag inte fotat så mycket i mörker förut, och har inte heller sysslat med ljussättning så mycket heller, så jag vill gärna ha lite tips och tricks hur vi kan få till några schyssta bilder.

Tips på motiv, hur vi ska ljussätta, bilder på hur vi ljussätter, mm välkomnas mycket!
 
Hej.

Nattbilder utan tillsatt ljus kan också bli läckra, över vägar där det blir "streck" efter passerande billyktor, på gågator med lampor som lyser upp och butiksfönster som sprider ljuset.

Har ett par nattbilder på http://www.bildeffekt.se om ni vill kika.
Två vägbilder, två kyrkor, en eka, alla tagna utan tillsatt ljus.

Ni har väl stativ förmodar jag?
Jag underexponerar 1 1/2 - 2 steg och plåtar i raw. för det blir lite skruvande efteråt ;-)

Lycka till, det är kul med natt foto ;-)

MVH Julle.
 
Tjena Julle!

Trevligt med snabba svar!
Det var mycket fina bilder på hemsidan du tipsade om, är det du som tagit dom? Riktigt fina. Såg även att hästgubben från SVT´s dokumentär fanns med!

Ja absolut vi fotar med stativ, men vi tänkte nog inte fota så mycket bilar och dylikt, har prövat på det några gånger och vill gärna pröva något nytt.
Har nog i åtanke något i stil med att belysa upp någon trevlig vägg i mörkret, och passa på att utnyttja den trevliga vidvinkeln vi har tillgång till. Är dock lite osäker på hur man kan ljussätta på bästa sätt när vi bara har en bra lampa med stativ att tillgå.
 
Vad vill ni uppnå? Vad är det för sorts bild ni vill ta? Det är lite oklart...

Lampa? Menar du verkligen lampa? En sån brukar drivas med 220 V spänning. Har ni det ute på stan? Eller är det blixt du menar?

Oavsett vad, om man vill ljussätta större saker som hus o.dyl. kan man använda tekniken "paint with light". Man sätter kameran på stativ och använder en lång slutartid (många sekunder). Under tiden springer man runt och pytsar ut ljus lite här och där, t.ex. med en blixt. Kan bli kul effekter.
 
Vad vi vill uppnå vet vi inte, det är därför jag hör mig för lite vad man kan åstadkomma med det vi har att röra oss med.
Jajemen, det är en lampa vi har. En gammal lampa som tillhör en smalfilms kamera. Riktigt trevlig lampa faktiskt, säkert runt 500w, med skyggplåtar som man kan rikta ljuset lite med.

"Paint with light" lät ju faktiskt spännande, det ska vi absolut pröva!
Det är sådana tips jag är ute efter!
Mark 2:an är riktigt schysst faktiskt, enorm skillnad från min vanliga 350d.
Objektivet är också det bästa jag någonsin fotat med!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.