Annons

Ska beställa stativ och kulled, men..

Produkter
(logga in för att koppla)

Tomas Töråsen

Aktiv medlem
Tänkte lägga in en order på detta:
http://scandinavianphoto.se/product/item.aspx?iID=5580336
http://scandinavianphoto.se/product/item.aspx?iId=1573975

Velbon Stativ Sherpa Pro CF-645 Kolfiber plus Gitzo Kulled GH3750QR.

Jag fotar framförallt landskap och i solnedgång och soluppgång, så tiderna är lite längre.
Problemet jag har nu är att det fladdrar runt för mkt, och framförallt fästesplattan som skruvas på under kameran, den skruven där lossar lite och då vickar det ju, och kameran kan vara framtung pga objektiv och dras sakta nedåt, då blir det sudd på några sek slutartid.

Kan nån bekräfta att kameran sitter som berget med fästesplattorna på den här kulleden?

Stativet är bra och stadigt i förhållande till sin vikt.
Däremot har jag inte så höga tankar om Gitzos kulleder, dock känner jag inte till just denna.
Max vikt 6 kg står det, det tycker jag är lite lite om man har lite tyngre objektiv. Det är också att föredra att använda stativfäste på sina tyngre (längre) objektiv, balansen blir mycket bättre då.
Varför inte köpa denna, nu när dollarn är låg:
http://www.fotosidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=9061
Den sitter som berget kan jag garantera.

Jag har själv en äldre version av en off-set kulled från Gitzo och den har en del fördelar.

Man kan hyggligt balansera en kamera-teleobjektivkombination där objektivet saknar stativfäste. I mitt fall t.ex. en Canon A1 med antingen 200mm 2,8 eller 400 mm 5,6.

Man kan inom vissa gränser få vridpunkten vid panoramafotografering att hamna något så när under ojektivets optiska centrum. Jag har dock inte snabbfäste på min kula utan skruven kan skjutas ca 25 mm fram och tillbaka i ett spår i plattan vilket är en fördel i det här sammanhanget.

Jag kan ha den här kulleden monterad i undre delen av mittpelaren på två av mina stativ och tack vare offset-konstruktionen kan jag fotografera i mycket lågt läge både i liggande och stående format.

Har du inte nytta av de här speciella användningsområdena så tycker jag att du ska välja en mera konventionell kula. Jag har flera kulor och de används lite olika.

Curt L skrev:
Stativet är bra och stadigt i förhållande till sin vikt.
Däremot har jag inte så höga tankar om Gitzos kulleder, dock känner jag inte till just denna.
Max vikt 6 kg står det, det tycker jag är lite lite om man har lite tyngre objektiv. Det är också att föredra att använda stativfäste på sina tyngre (längre) objektiv, balansen blir mycket bättre då.
Varför inte köpa denna, nu när dollarn är låg:
http://www.fotosidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=9061
Den sitter som berget kan jag garantera.

Jag har dykt på fler som inte tror så mkt om gitzos kulleder, det känns ju mindre bra att köpa ett sånt då, det är rätt mkt pengar ändå.

Det största jag kommer ha på stativet är ett 70-200 + extender. Men på den finns ett stativfäste så jag tror inte det blir några problem med en viktgräns på 6 kg. Det uppfattade jag som mkt efter att ha kollat dom andra kullederna SP hade, men det kanske det inte är?
Jag har större problem med min vidvinkel på stativet än med min 150 mm makro, det är en ganska stor och tung sak, men med fäste på objektivet.

Problemet jag hade var alltså själva fästesplattan, den jag skruvar i på undersidan av kameran. Den är i plast som jag har nu, och när jag har skruvat åt den hårt och hänger kameran, flyttar och bökar, så lossar den lite och sitter inte lika ordentligt och börjar sen glida nedåt, inte av stativet utan själva skruven och fästet mot kameran.. är det nåt jag kan ha problem med på ett dyrare fäste?
Givetvis vill jag ha en ordentlig och hållfast stabil kulled, det är ändå en hel del pengar jag lägger på det .. MEN, skräpet jag har nu (ett manfrotto för 1100 kr vilket inkluderade en kulled på stativet) klarar nästan av att hålla det jag sätter på stativet, inte riktigt det som är problemet. Jag behöver flexibilitet, det ska gå smidigt och snabbt, behöver inte hålla för nån fast 600 mm.

Om ni skulle välja av kullederna på scandinavian photo, dom är inte sååå många, vilken skulle ni välja då?

bildsten skrev:
Jag har själv en äldre version av en off-set kulled från Gitzo och den har en del fördelar.

Man kan hyggligt balansera en kamera-teleobjektivkombination där objektivet saknar stativfäste. I mitt fall t.ex. en Canon A1 med antingen 200mm 2,8 eller 400 mm 5,6.

Man kan inom vissa gränser få vridpunkten vid panoramafotografering att hamna något så när under ojektivets optiska centrum. Jag har dock inte snabbfäste på min kula utan skruven kan skjutas ca 25 mm fram och tillbaka i ett spår i plattan vilket är en fördel i det här sammanhanget.

Jag kan ha den här kulleden monterad i undre delen av mittpelaren på två av mina stativ och tack vare offset-konstruktionen kan jag fotografera i mycket lågt läge både i liggande och stående format.

Har du inte nytta av de här speciella användningsområdena så tycker jag att du ska välja en mera konventionell kula. Jag har flera kulor och de används lite olika.

Gör det verkligen nån skillnad, den där lilla biten du kan skjuta fram vid panoraman menar du?

Du får gärna kolla scandinavian photo och tipsa om flexibla och stabila kulleder..

Som sagt stativet är säkert bra men kulleden är inget vidare. Hade själv en 1275M (samma konstruktion som den du tittat på) tidigare och den är dels relativt vek och dels ändrar den utsnitt när man drar åt, dessutom kändes den ganska rå och inte alls så fint följsam som man kan begära av kulleder i den prisklassen. Som många sagt tidigare, Gitzo borde nog hålla sig till stativ. Jag kände lite på Cullmans finare serie kulleder när jag var på Scandinavian senast och dom var verkligen förtroendeingivande.
http://www.scandinavianphoto.se/product/item.aspx?iID=7253487
Själv kör jag numera med en Manfrotto 468 RC4, men den är nog i kraftigaste laget för dina behov, annars en riktigt bra kulled.

Det gör inget om den är kraftig, bara den är flexibel, snabb och smidig oxå. Men detta vill jag ha då jag inte ska fota med längre tele, utan landskap och makro i udda vinklar.

Här är en Pentax med 100-300 (ingen vidare glugg, men duger om man håller sej under 200).
Här är armen utsvängd på kulan och jag har ca 25 mm justeringsmån genom att jag kan åka med kameran på plattan. Snurrcentrum ligger i stativpelaren. Kamera/objektivkombinationen balanserar perfekt i det här läget

Är det någon som känner igen kulleden och tycker den ser konstig ut beror det på att vredet med pinnen är utbytt till en ratt.

Det här med att vrida kameran i optikens optiska centrum har mest betydelse om det finns vertikala detaljer och linjer i förgrunden. Hur man ställer in kameran så att man får centrum att sammanfalla har någon kunnig skrivit om för länge sedan här på FS så det lämnar jag därhän.
Gör man landskapspanoraman blir det oftast bra på fri hand om man inte viftar med kameran för mycket i panoreringen. Dessutom brukar man behöva ha kameran i höjdformat för att få lite höjd på den slutliga bilden. Använder man stativ behövs en vinkel om kameran ska ta höjdformat. Alternativt får man göra två svep med kameran i liggande format.

Bilagor

• r0015223x pan.jpg
    r0015223x pan.jpg
    85.6 KB · Visningar: 506
Verkar som en vettig lösning. Men panoraman känns inte som det viktigaste för mig. Blir det verkligen inte bra bara med en vanlig vågrät rotationsled? jag har inte gjort så många panoraman, men vad jag märkt så gör photoshops photomerge ett så bra jobb att man inte behöver vara på millimetern rätt åt nåt håll...

jag såg dom där l-plate som rrs har, verkar jäkligt bra och stabilt. finns det nåt liknande man kan köpa i sverige, som snabbfästesplatta till en kulled?

Jag har även ett äldre Slik-stativ med panoramahuvud. Just det huvudet har vridningscentrum ca 20 mm framför skruven jag fäster kameran med och fungerar utmärkt vid panoramafoto. Detta att det finns en excentricitet i panoramahuvudet är en fördel på ett annat sätt just när det gäller min Canon A1. Den har stativskruven ca 5 mm vid sidan av centrumlinjen och genom att vrida kameran lite vid monteringen kan jag alltså få vridningen att ske i centrumlinjen. Min erfarenhet säger dock att det normalt inte verkar ha någon som helst betydelse. De som gör avancerade panoraman, speciellt av komplicerade interiörer är dock noga med det här har jag förstått.

Jag har också upptäckt att PS photomerge verkar kunna foga ihop även rätt taffligt tagna bilder riktigt bra.

Om du nu ändå har tänkt att punga ut med 2500 kr för ett stativhuvud, så skulle jag inte tittat på gitzo. Stativ är de däremot bra på.

Vill du ha en snabbplatta som är liten och som sitter som berget, så skulle jag säga Arca. jag sålde precis min Manfrotto MG468 RC4, som är en jättbra kulled och har en bra (men stor) snabbplatta (410PL). Jag köpte en Arca-Swiss Z1 SP, med en Wimberly QR, kostade 3100 kr, med moms från Wimberley (www.tripodhead.com). Den är riktigt, riktigt bra och du kan utan problem skaffa en L-bracket.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar