Annons

Sköljning

Produkter
(logga in för att koppla)

Karl-Erland

Ny medlem
En fråga om framkallningsteknik.

Jag brukar normalt skölja ur dosan några gånger efter fixeringen, sen öppnar jag dosan och sköljer filmerna i ljus direkt under kranen (medan de fortfarande sitter på spiralerna). Efter ungefär tio minuter ger jag alltid upp för att det är så fruktansvärt tråkigt. Är det en bra eller dålig teknik? Någon som har nåt att anmärka på detta...? Själv känner jag mig lite orolig att filmerna blir för dåligt sköljda.

Kemikalier som jag använder:
Kodak D-76 (outspädd)
Ilford Ilfostop (1+19)
Agfa Agefix (1+7)

Filmen är alltid Fuji Neopan 400 (oftast exponerad som 1600).

Du kan ju alltid roa dig med att mellanskölja filmen och så använda en fixförstörare innan slutsköljen.
Då har du ju iallafall något att göra medans du väntar o filmen kommer att må bättre.

Om du inte använder sköljtidsförkortare, som Kodak HCA, så bör du skölja filmen runt en halvtimme. Med HCA så sköljer du filmen ca en minut efter fixet, agiterar filmen i HCA-badet för ca två minuter, och därefter sköljer filmen i 5-10 minuter.

När jag sköljer filmen brukar jag göra det i dosan, under kranen, och skaka på spolarna ibland så att luftbubblorna som satt sig på filmen försvinner.

Den utspädda HCA-lösningen ska användas inom 24 timmar, så den bör man inte spara längre än så. Jag blandar mitt eget "HCA" från råkemikalier och sparar pengar.

Kan inte låta bli att undra hur det kan bli tråkigt att skölja film? Håller du dosan för hand under kranen?

Nej, skaffa en liten leksakshink på två liter, slå några små hål i botten så att vattnet sakta rinner ut i botten och ställ under kranen med spiralerna i.

Simpelt och effektivt. För att vara riktigt säker på ordentlig bortsköljning av kemikalier brukar jag snurra runt spiralerna i hinken några gånger under sköljtiden.

Jag gör så här, som för övrigt är direkt ur boken....nån bok iafa. Jag har en sån där paterson dosa som de flesta verkar tycka är kass, då den ska läcka vilket inte min gör. Till den finns en slang att fästa i kranen och i dosan, så när jag sköljer slipper jag vara där.....

Använder HCA, sköljer därefter i c:a 20 min. Varken rör eller agiterar dosan, nuddar inte ens behållaren under sköljtiden. Jag brukar titta på tv eller läsa istället......
Därefter låter jag filmerna dra ett par minuter i vätmedel innan jag häller ut vattnet, torkar av filmerna och hänger dem för torkning.....Easy, peasy.....(det blir dessutom bra)

Håller med Axel där... Paterson-dosan fungerar alldeles utmärkt. Har aldrig varit med om att den läckt mer än en par droppar. Men jag sköljer den däremot lite längre, ca 30 minuter, för att vara på den säkra sidan.

och jag håller inte med...
dosa läcker inte bara en droppen utan många droppar, man måste nästan använda tving för att dosan ska vara tät.
värdelöst.

Men oavsett om denna dosa läcker eller ej, för det blir ju lite "dadda" med den här diskutionen, så finns det kanske sköljanordningar till andra dosor också ? Finns det nu inte det så kan man ju i allafall ta fasta på informationen om att man inte måste hålla i dosan vid sköljning.....utan att det funkar att ställa den under rinnande vatten och låta den sköta sig själv. Särskilt i kombination med HCA (eller liknande) samt vätmedel.....

Det måste ju vara pudelns kärna ?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar