ANNONS
Annons

Skålformad sensor

Produkter
(logga in för att koppla)

mamiyaolympus

Avslutat medlemskap
Varför gör ingen en skålformad sensor. Som jag förstår skulle det vara många fördelar. Allt ljus skulle falla vinkelrätt mot varje pixel, man skulle också kunna nyttja hela cirkeln från objektivet.
Det kan väl inte vara så svårt tycker jag.
Men det är väl något jag inte tänkt på.

Objektiven

Varför gör ingen en skålformad sensor. Som jag förstår skulle det vara många fördelar. Allt ljus skulle falla vinkelrätt mot varje pixel, man skulle också kunna nyttja hela cirkeln från objektivet.
Det kan väl inte vara så svårt tycker jag.
Men det är väl något jag inte tänkt på.

Alla objektiv är väl konstruerade för plana sensorer. Det kanske är ett problem.

Alla objektiv är väl konstruerade för plana sensorer. Det kanske är ett problem.

De flesta objektiv är fortfarande konstruerade för film. Dvs en plan yta som inte bryr sig lika mycket om från vilket håll ljuset kommer som en sensor gör.

En skålformad sensor är dock väldigt svår att tillverka av det enkla skälet att man först behöver slipa till kiselsubstratet med lika hög precision som en optisk lins och sedan ska man dessutom försöka bygga upp halvledarkomponenter på den dubbelkrökta ytan med de vanliga metoderna fotoetsning och jondopning vilket är knepigt nog på en plan yta.

Sedan kommer då den intrikata frågan: Vilken radie ska sensorn ha? Den optimala radien är förstås beroende av objektivets brännvidd. Så hur gör man då när man zoomar eller byter objektiv?

Sedan uppstår ett problem till: Eftersom objektiv är konstruerade för att projicera sin bild på en plan yta så kommer inte hela bilden att vara i fokus. Tvärt om så får man då sensorinducerad abberation vilket inte är så bra.

För optimalt resultat skulle man väl i så fall behöva anpassa radien på sensorns krökning till brännvidden/öppningsvinkeln för varje objektiv/zoomläge?

Jag antar att man fortfarande vill se ett rakt fokusplan. Antar också att det är lättare att projicera ett rakt fokusplan på en rak sensor. Man kan tycka att naturen borde veta bäst och att den därför utvecklat en böjd sensor i botten på ögat. Men tänk då på att man bara ser en punkt i mitten som skarp. Vill man sen se resten av omgivningen så måste man röra på ögat och då fokuserar man ju samtidigt om. Tillsammans så behandlas alla delbilder i hjärnan och tolkas sen som ett synintryck.
Skulle man ha en skålformad sensor så skulle även kiselsubstratet behöva vara väldigt tjockt och dyrt. För att inte tala om hur dyrt det skulle vara att slipa till det.

Ok

Misstänkte att det var ett antal hakar. Vi får spara iden till dess att det sitter något annat bakom objektivet än en sensor som tydligen är svårpåverkad.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar