Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

skärpning av bild + framkallning

Produkter
(logga in för att koppla)

LEXrasta

Avslutat medlemskap
Jag sände ett svartvitt porträtt till Elitefoto (Norge) och när jag fick tillbaka bilden så såg jag direkt att jag skärpt upp bilden alldedes för mycket.

Hur mycket ska man skärpa upp en bild för man sänder den till framkallning?

Jag har skärpt upp samma bild som jag lagt ut här på fotosidan med samma skärpa som den jag sände till Elite foto men på fotosidan så ser det bra ut..

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/1300813.htm?set=mp

Jag änvänder CS3

/Danne
 
Normalt sett försvinner väldigt mycket av skärpan när bilden väl hamnar på papper.

Det kanske är så att labbet slentrianmässigt lägger extra skärpa på bilderna innan de printas.
"Skärpa på skärpa" kan bli lite väl mycket...

Men det är väldigt svårt att säga hur mycket skärpa man ska ge. Det beror till stor del hur stor bilden är. Bilder som anpassats till webben tål betydligt mindre värden än högupplösta bilder som ska tryckas eller printas.
 
Olika

Det är ju väldigt olika beroende på hur mycket de skärper. Skickar du till crimson t.ex. och avbockar autoinställningen så brukar bilden bli bra om du skärper så mycket så att bilden ser bra ut i 50% betraktningsläge i PS. Brukar då skärpa med radien 0,8-1,0 och mängd beroende på hur det ser ut. Vet inte om jag gör rätt men bilderna ser i alla fall väldigt bra ut.
 
Lite bakgrund om "oskarp mask"

Ganska konstigt uttryck egentligen. Begreppet uppstod långt innan bilden blev digital. Redan på 50-talet faktiskt.

Det kommer från en metod man använde för att få skarpare bilder vid färgseparering i reprokamera. Då fotograferade man samma bild 4 gånger genom olika färgfilter för att få fram CMYK som används vid tryckning (och även i vanliga hemmaskrivare). För att få fram Cyan ur bilden satte man ett rött filter framför linsen, för att få fram det gula använde man ett blått filter osv.

Innan man började med färgsepareringen tog man en svartvit bild (mask) på en ganska tjock film och med oskärpa.

När den bilden var klar lade man den på den oexponerade filmen. Vad som hände då var att den oskarpa masken spred ljuset på så sätt att det bildades svarta och vita konturer kring alla detaljer med hög kontrast.

När jag började jobba med digitala bilder 1982 var scannrarna utrustade med denna effekt och så småningom kom metoden in i datorerna.

1990 skaffade vi två st "monsterdatorer" och då kom "oskarp mask" in i datorvärlden. Det man kan göra i datorn nu kunde man göra då också. Fast oändligt mycket långsammare...

Allt är inte nytt i datorn...
 
ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto