Annons

Skärpeproblem vid scanning av dia

Produkter
(logga in för att koppla)

klerk

Aktiv medlem
Jag har en Olympus ES-10 dia/negscanner. När jag scannar in bilder så blir det inte skarpt (se mina album). De scannas in som .bmp filer och dessa sparar jag sedan i Photoshop och gör om till .jpeg. Jag manipulerar inte bilden i Photoshop. Tycker att det borde bli skarpt ändå... Vad gör jag för fel? Eller är denna scanner kass??:confused:

Jag är ledsen och behöva säga detta, men problemet är nog att du är kass på att scanna / efterbehandla. Alla bilder som scannas / fotas digitalt _måste_ skärpas. Mitt förslag är att läsa någon bra bok som behandlar scanning. Olympus ES-10 har fått bra recensioner och är kapabel att göra rätt så högupplösta filer, mångdubbelt mer än vad som krävs för webbruk iaf.

TACK!

Bra! Jag håller med att jag inte greppar detta, så en bok får det allt bli... Bättre det än att byta scanner i alla fall!!:D

Dina bilder är lite små för att bedömma skärpa på, men dom verkar lite "luddiga"... En klassiker att testa med vore väl oskarp mask i PS. Lek lite med värdena och se vad som händer

/Ingo

Hej

ES-10, den har ett antal år på nacken.. jag hade en sådan tidigare men tyvärr ger den inget vidare resultat tycker jag. En nyare skanner ger bra resultat direkt och behöver oftast bara lite un-sharp mask. Hoppas inte du blev nedslagen nu, men det är väl lika bra att du får reda på mina erfarenheter - istället för att söka hjälp i PhotoShop eller liknande.
Mvh
Johan

Jag har själv skannat lite bilder på en sådan,jag misstänker att du inte ställer in skärpan manuellt på rätt sätt.Jag minns inte exakt hur det gick till men jag fick skapligt resultat.Vill minnas att det är någon markering som ska ställas på en del av bilden och sedan låsa den där ??
pÅ´t igen..
mvh/gunte..

Tack för hjälpen, alla!

Nu har jag satt mej ner och tagit lärdom av era synpunkter och läst instruktionsboken. Nu funkar det i alla fall VÄLDIGT mycket bättre!! Lite mer lärdom om Photoshop,så... Personligen vill jag inte gärna "manipulera" bilderna (därför fotar jag 99% dia), men att skärpa dom så att det är likvärdigt (nästan) med originalet må väl vara tillåtet... Tack än en gång!:D

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar