Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Skärpeproblem med makro

Produkter
(logga in för att koppla)

kn1

Aktiv medlem
Jag har återkommande skärpeproblem med mina macrobilder. Den manuellt inställda skärpan är knivskarp i sökaren men resultatet blir oskarpt. Jag fotograferar med progressiva glasögon och är noga med att alltid se genom den del av glasögonen efter vilken jag ställt in dioptrijusteringen så att fokuspunkterna i sökaren är skarpa. Fotograferar med Nikon D 60 och macro med Tamron 90 SP Di.
En fundering som jag har är vilken betydelse för skärpan det kan ha att jag inte alltid kan trycka glasögonen intill sökaren därför att det är ofta något stativben i vägen (har vänt mittpelaren på stativet). Kan ett längre avstånd mellan öga och sökaren ge oskärpa?

Någon som känner igen problemen och kan tipsa om lösning?

/ kn1
 
Problemet är välkänt och beror på två faktorer, för det första är skärpedjupet så tunt vid makrofotografering att minsta lilla avvikelse gör att bilden känns oskarp. Här handlar det bara om att prova sig fram, fokusera, ta en bild, kontrollera fokus, justera fokus en liten aning, ta en bild till osv.

Det andra problemet är att mattskivan (den vi ser på i sökaren) är konstruerad för att ge en så ljus och klar bild som möjligt, därför är det svårt att bedöma fokus med denna. Det är också så att mattskivan i sig kan ha ett större skärpedjup än vad sensorn upplever, vanligen ett problem med ljusstarka objektiv (eg. bländare större än f/2.8) men jag gissar att det även gäller makrofotografering.
 
Jag har återkommande skärpeproblem med mina macrobilder. Den manuellt inställda skärpan är knivskarp i sökaren men resultatet blir oskarpt. Jag fotograferar med progressiva glasögon och är noga med att alltid se genom den del av glasögonen efter vilken jag ställt in dioptrijusteringen så att fokuspunkterna i sökaren är skarpa. Fotograferar med Nikon D 60 och macro med Tamron 90 SP Di.
En fundering som jag har är vilken betydelse för skärpan det kan ha att jag inte alltid kan trycka glasögonen intill sökaren därför att det är ofta något stativben i vägen (har vänt mittpelaren på stativet). Kan ett längre avstånd mellan öga och sökaren ge oskärpa?

Någon som känner igen problemen och kan tipsa om lösning?

/ kn1
Själv har jag haft liknande problem och löste det med "fasta" läsglasögon. Progresiva fungerade icke för mig. Hur det än är så kommer glasögon alltid att vara triksigare att fota med.
 
Utan glasögon?

Tack för synpunkter så här långt.

En tanke som slår mig är om det går att fota helt utan glasögon och ställa in dioptrijusteringen också utan glasögon om nu synfelet inte är allvarlige än att justering ryms inom kamerans dioptrijustering. Kameran borde då vara anpassad för samma synfel som jag har. Men kanske problem på lång /kort avstånd? Någon som testat?

/ kn1
 
Den manuellt inställda skärpan är knivskarp i sökaren men resultatet blir oskarpt. Jag fotograferar med progressiva glasögon och är noga med att alltid se genom den del av glasögonen efter vilken jag ställt in dioptrijusteringen så att fokuspunkterna i sökaren är skarpa. 1
Om du ser skärpan i sökaren knivskarpt, så kan det knappast vara glasögonens fel att du inte får skarpa bilder.

Jag tror mer på Saras förklaring att din kameras mattskiva inte är optimerad för manuellt fokus. Det är svårt att se exakt när man prickat rätt. Bilden kan se skarp ut inom ett större fokusområde än vad den blir i verkligheten på bilden. Men finns det ingen fokusindikator på din kamera? Jag har ingen erfarenhet av sådana, så jag vet inte hur användbara de är vid makrofotografering.

Olle

Edit: Jag lade till andra stycket.
 
Senast ändrad:
Egentligen går inte frågan att svara på om inte Kennerth definierar sin tolkning av ordet "oskärpa" som används....

Är inget i bilden skarpt?
Går det att se att skärpan ligger längre fram/bak än vad som var planerat?

Men det är faktiskt av någon anledning jag inte kan förklara helt rätt att dioptri-inställningen och glasögon kan påverka det man ställer skärpan efter i sökaren.... Jag kan inte förklara det eftersom jag inte hittar någon logisk anledning till effekten, men min förmåga att fokusera manuellt korrekt varierar med min dioptri-inställning på kameran - jag kan justera mot antingen frontfokus eller bakfokus genom att bara ändra inställning +/- dioptrier.

Kanske att det beror på de nya mattskivorna som ju inte är "matta", utan specialprismaslipade för maximal ljusstyrka? Bara en gissning.

I D40/D60 tyckte jag orginalskivan motsvarade ungefär F/4.5 i skärpedjupsnogrannhet, men jag har nog aldrig kört någon av kamerorna med orginalskiva i någon längre stund. "Rangefinder"-funktionen i D60 med pilar och punkt för att visa fokus i sökaren tyckte jag annars fungerat bra i alla Nikonkameror jag kört som har funktionen. Men en specialskiva är naturligtvis alltid bättre (men gör sökarbilden väldigt mörk med långsamma F/5.6-zoomar...)
 
Tack för alla synpunkter.

Det verkar vara komplicerade samband mellan dioptriinställningen, mattskivan och den slutliga exakta fokuspunkten. För min del tillkommer också momentet med progressiva glasögon.

Lösningen verkar vara att ta många bilder med olika fokusinställningar och att då acceptera att många av bilderna naturligtvis blir oskapa.

/ kn1
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.