Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Skärpeproblem med 10-17 fisheye

Produkter
(logga in för att koppla)

raskolnikov

Aktiv medlem
Hej, jag har problem med det enklaste i världen, att få skarpa bilder med mitt fisheye...

Jag har fått för mig att objektivet är skarpt när jag plåtar nära med det men lurigare med rörliga motiv på avstånd längre än 1m. Jag förfokuserar, kör med följande Af, både med förvald fokuspunkt och auto. Likförbannat är 95% oskarpt när jag kollar i datorn. Den manuella fokusringen är väldigt "slapp" så kanske att den rukas, vad vet jag. Plåtar med K10D så skärpan borde hänga med. Bländar ner till ca8 och har tider kring 350-600 men fortfarande oftast oskarpt. Detta är knäckande, det borde ju bara vara att förfokusera och plåta järnet, men icke. Någon som anar problemet, någon som har erfarenheter, en lösning kanske? Jag har också upplevt att bilderna blir knivskarpa när jag kör blixt, varför, vet ej...

HJÄLP!

Låter som att du fotar med lång slutartid eftersom det fixar sig med blixt, men det har du säkert koll på.

raskolnikov skrev:
Jag förfokuserar, kör med följande Af, både med förvald fokuspunkt och auto. Likförbannat är 95% oskarpt när jag kollar i datorn.

Du kör med "följande Af"... Lösningen på ditt problem är att sluta köra på "följande Af" (AF-C) och istället välja singel Af (AF-S). AF-C rör på skärpan hela tiden, du är fri att ta bilder även när motivet är oskarpt. Tanken med AF-C är att du iaf ska lyckas få någon skarp bild, vilket du också verkar få eftersom du säger att 95% av bilderna är oskarpa - det ger 5% skarpa bilder. Af-C är ingen följande autofokus, det är en kontinuerlig autofokus, men det är inte förutsägande autofokus, utan den spinner iväg fokusringen och fokuserar ständigt inom ett visst intervall och hoppas att motivet ska vara inom det. Den känner inte av motivets rörelse och anpassar fokuseringen efer det, utan det är mycket av en "hit'n miss" funktion.

Hälsar
R

Riktigt så uselt som dyu beskriver det trodde jag inte det var. Nog är väl meningen att det skall hitta fokus också. Men visst det väntar ju inte på fokus innan bilden tas, men om inte första bilden blir i fokus skall väl andra eller tredje bli det. Men ok, tar man bara en bild är det ju dömt att misslyckas. AF-C är till för seriebildstagningar.

Ja, tanken med AF-C är att användas ihop med seriebildstagning, att man bara "skjuter på" s a s och så blir det förhoppningsvis iaf några skarpa bilder av det. Det är inte gjort för att ta en bild åt gången precis som du säger.

Hälsar
R

så...ngn som har en lösning på mitt problem? Intressant om Afc men kanske inte riktigt det svar jag sökte...

Men snälla du, har vi missförstått något här?
Du skrev ju "följande Af"... det är AF-C.
Och lösningen är att köra AF-S. Det är ju det vi har talat om för dig här, att "följande Af", som du använder, kan ge oskarpa bilder och varför har vi förklarat. Eller menar du att du gör AF-S? Men om du gör det, varför skriver du "följande Af"? För det är inte följande Af.

Vad menar du egentligen?

Hälsar
R

Är det inte bara så att slutartiden är för lång? Fotar du action med fisköga räcker säkert inte 1/350s till för att frysa bilden. Jag skulle nog köra 1/800 - 1/1500s. Och gärna hjälpa till med blixt om du har tillgång till high speed sync. Eller köra 1/30 - 1/125 med blixt och panorera bakgrunden. Är du bekymrad för att du inte hinner fokusera riktigt tycker jag bl 8-11 borde ge skärpedjup som täcker tillräckligt, d v s borde inte spela någon större roll om fokusen hinner med eller inte.

Om du förfokuserar och kör med följande AF så ändras ju fokusen så fort du riktar om kameran från det du förfokuserat på.

Motivet rör sig sjukt snabbt förbi linsen på nära håll så det kan vara så att det är slutartiden, men mitt problem är att man egentligen borde kunna dra f8-11 och blixt samt hyperfokalfokusera men objektivets skärpering går att dra förbi oändligt - en funktion för att det ska kunna fungera i olika temperaturer som jag fattat. Det jag hade önskat är en fokusring som bjuder mer motstånd. Ska testa vidare, jag ville bara höra om folk hade problem med just detta objektiv eller om det är jag som är en undermålig fotograf... Verkar vara det senare.

Kondom

För att frysa ett objekt måste slutartiden stå i relation till hur mycket motivet "rör" sig på sensorn. Tex kameran på stativ, 50mms brännvidd och en moped som rör sig från vänster till höger. Första bilden på 50meters håll, då kanske det räcker med 1/125s. Andra bilden på 10meters håll, då kanske man behöver 1/2000s för att frysa moppen. Det beror på att hastigheten eller längden på rörelsen över sensorn blir högre/längre ju närmare objektet befinner sig.
Blixt fryser naturligtvis rörelser mer eller mindre beroende på övrigt ljus, men ju längre slutartid desto mera av "övrigt" ljus.
Vid full effekt ger en blixt kanske bara någon 1000del av en sekund och då fryser den inte allt.
Jag har skrivit förut om gummisnodd men det går att använda en bit cykelslang oxå med överlappning över fokusringen och objektivet för att öka friktionen.
En kondom utan glidmedel kanske inte är så tokig heller, den kan ju användas att trä över hela objektivet i regn eller till annat nödvändigt ....

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar