Annons

Skärpemarkeringar, frontlins eller filmplan?

Produkter
(logga in för att koppla)

hedefalk

Aktiv medlem
Hej!
Har just grävt upp en fullt fungerande Franka Bomafix med Schneider-Kreuznach Radionar 4.5/105.
Tänkte att det skulle vara lite roligt att fota 6*9, men då måste ju måttbandet hänga med oxå. Vad jag undrar är om markeringarna på objektivet syftar på avståndet till frontlinsen eller filmplanet...? Jag antar att det är till filmplanet för närgräns brukar väl anges så, men jag vill vara på den säkra sidan.

Oavsett vad så lär inte markeringarna stämma med verkligheten särskilt väl, de där kamerorna var ju inte driekt avsedda för makro :)

Men öppna bakstycket och tejpa lite 3M Magic Tape över filmöppningen. Då kan du kolla fokusen med den som mattskiva. Det underlättar om du står i en mörk garderob, dass eller liknande och tittar ut mot ett upplyst rum. Eller mörkläggningsskynke förstås. Sen är det bara att notera det verkliga avståndet och komma ihåg det. Och du kan passa på att kolla hur det står till med parallaxen samtidigt.

Just ja, jag har ju två frågor till:

Filmframmatningen är ju helt manuell. Man tittar alltså på markeringarna på baksidan av papperet genom ett hål med röd plast vid öppningen. Vågar man köra diafilm i en sån kamera över huvudtaget? Det är dock inte typen som är öppen hela tiden, utan man öppnar en lucka, så man kan ju se till att vara väldigt snabb när man ska vrida fram.

Sen undrar jag oxå om vad man ska ha den där lilla sökargrejimojen som finns på alla såna här kameror. Den som sitter framme vid objektivet och har en spegel. Det går ju aldrig att se nåt vettigt i dem på någon av de kameror jag har sett. Är det jag som har haft otur och bara träffat på kameror som lever i symbios med svamp...?

Det är inga problem att köra dia. Min Kiev har inspektionslucka helt utan glas eller plast för och den tittar jag ofta i. Filmpapperet stoppar ljuset bra så länge filmen ligger dikt an mot tryckplattan.

Angående sökarna på gamla bälgar så håller jag med. Jag har aldrig sett någon med spegel utan har prisma på min, men det är hemskt knepigt att dra några slutsatser av den lilla bilden där. Lägger man sedan på den dåliga mekaniska precisionen på sökarupphängningen kan man verkligen börja undra. Näe, TLRer är lite trevligare ur den aspekten.

Vad är det för typ av tejp? Kostar? Parallaxen skiter jag i för jag skjuter från höften i alla fall. Höhö. Rackarns att jag nyss satte i en rulle. Får vänta att kolla den tills jag knäppt upp den.

Det är den där vanliga "osynliga tejpen". Matt vit yta i grön förpackning. Vanlig kontorstejp alltså.

Fan, vad dum jag är. Jag har ju oxå en Kiev 88 som jag tittar in i dagligen. Det kändes på något sätt pålitligare med modern rysk plastighet än gammal tysk kvalitet. Jag är dum igen oxå. Självklar är det ingen spegel utan prisma. Känns iaf fullkomligt meninsglös för man ser inte ett skit i den.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar