Annons

Skärpeförlust.

Produkter
(logga in för att koppla)

kvitter

Ny medlem
Jag tycker att jag tappar skärpa i en del av mina bilder när jag flyttar dom från min dator till fotosidan. Vad kan jag ha gjort för fel.

Tyvärr inget svar, men jag kan berätta vad jag misstänkte att det var. Om du lägger ut en bild som är större 600 pixlar på någon ledd så förminskas bilden (om man inte förstorar) och då förloras även skärpan.

Såg att du körde med max 600 i storlek och även sRGB som färgrymd, vilket är helt ok! Undrar vad problemet kan var då..

Kan vara att du lagt ut bilder som är större än 600 pixlar men mindre än 700 pixlar. I längsta dimensionen då. I så fall skalar fotosidan ner bilden, med icke optimalt resultat, men du får ingen förstora-länk.

Lägg i så fall ut bilder som antingen är max 600 pixlar i längsta dimensionen, eller bilder som är över 700 pixlar i längsta dimensionen. Dock max 1024 pixlar naturligtvis.

Ej löst problemet.

Tack för svaren men jag är inte tillräckligt hjälpt av dom. Jag har inte använt större bilder än 600 på någon ledd. Använder PS7 i datorn. Kan jag sparat på fel sätt när jag skalat om bilden .

Efter att man förminskat bilden till den storlek den ska ha på fotosidan bör man använda oskarp mask för att anpassa bilden till skärmars upplösning. Annars ser den luddig/suddig ut. Ställ radius på 0,4 el 0,3 och skärp sedan det procenttal till det ser bra ut. Vet inte om det är problemet? Det finns en formel för det här och om bilden ska tryckas i en viss upplösning blir radius en annan liksom om bilden ska skrivas ut på skrivare. Svarade senast igår på liknande fråga och det förekommer regelbundet i forumen eller varje gång en ny medlem som inte känner till detta ska ladda ned bilder här.

Fotosidean komprimmerar bilder väldigt hårt dessutom. Märks tydligt på väldigt färgstarka bilder (tex bilder med mycket röda detaljer).

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto