Annons

Skärpedjupskontrollen på 300D

Produkter
(logga in för att koppla)

andreasc89

Avslutat medlemskap
Jag testade skärpedjupskontrollknappen på min 300D igår. Med största bländare märkte jag (såklart) ingen skillnad, med när jag bländade ner till 36 så kom det olikfärgade missfärgningar i sökaren. De ser ut ungefär som om man häller olja i vatten och är mestadels i mitten och går som ringar ut från mittersta fokusreingspunkten.
Är detta normalt eller är det fel på kameran? Är det någon som upplevt något liknande, även på andra kameror med skärpedjupskontroll?

/A\

Har kollat med min 300D och med ett par olika objektiv. Kan inte få fram det fenomenet du talar om.

Vad använde du för objektiv under vilka ljusförhållande? ISO? Vet inte om det har betydelse, men jag tänkte försöka mig på att göra ett liknande test för att om möjligt hjälpa dig.

/Arne

Red: Lyckades nu få fram fenomenet. Använde kit-objektivet (18-55), och riktade objektivet på nära håll mot en lampa. Går jag längre från försvinner det. För mig ser det ut som någon form av optiskt fenomen, reflex. Tror inte att det är något fel och det syns ingenting på bilderna.

Senast ändrad:
Re: Bildresultat?

twmail skrev:
Blev det någe fel på bilden då?

Vet inte om du frågar mig eller Andreas, men på mina bilder syntes ingenting onormalt. Verkar också vara objektivberoende. Kunde inte få fram det med 50mm/1.8 eller 85mm/1.8.

Arne S skrev:
Har kollat med min 300D och med ett par olika objektiv. Kan inte få fram det fenomenet du talar om.

Vad använde du för objektiv under vilka ljusförhållande? ISO? Vet inte om det har betydelse, men jag tänkte försöka mig på att göra ett liknande test för att om möjligt hjälpa dig.

/Arne

Objektiv: Canon EF-S 18-55 f/3.5-5.6
ISO: 100
f/36
Också ställer jag in kameran på Av (tidsautomatik), zoomar in helt (för att komma åt f/36), riktar kameran mot himlen eller något annat någorlunda ljust (en glödlampa el. dyl.), annars blir det ju helt mörkt i sökaren.

Testade att rikta kameran mot kökslampan som är ska vara enfärgad egentligen men när jag kör slärpedjupskontroll på f/36 blir missfärgad. Tog en bild i sökaren med en Ixus i. Det var lite krångligt att hålla min 300D i ena handen och hålla in skärpedjupskontrollen samtidigt som jag med andra handen höll Ixusen och samtidigt hålla någorlunda stilla. Kolla bilden så förstår du vad jag menar. Jag kan maila en större bild om du vill kolla nogrannare.

/A\

Bilagor

• sökarbild.jpg
    sökarbild.jpg
    46.2 KB · Visningar: 759
andreasc89 skrev:
Objektiv: Canon EF-S 18-55 f/3.5-5.6
ISO: 100
f/36
Också ställer jag in kameran på Av (tidsautomatik), zoomar in helt (för att komma åt f/36), riktar kameran mot himlen eller något annat någorlunda ljust (en glödlampa el. dyl.), annars blir det ju helt mörkt i sökaren.

Testade att rikta kameran mot kökslampan som är ska vara enfärgad egentligen men när jag kör slärpedjupskontroll på f/36 blir missfärgad. Tog en bild i sökaren med en Ixus i. Det var lite krångligt att hålla min 300D i ena handen och hålla in skärpedjupskontrollen samtidigt som jag med andra handen höll Ixusen och samtidigt hålla någorlunda stilla. Kolla bilden så förstår du vad jag menar. Jag kan maila en större bild om du vill kolla nogrannare.

/A\

Tja, den intressantaste bilden skulle nog vara att se dig i den situationen...:)

Skämt åsido, det ser ut att vara samma fenomen. Och det är ju en ganska extrem situation du utsätter kameran för. Någon med större kunskaper än mina skulle väl egentligen svara, men jag tror inte du behöver vara orolig. Tog du någon bild på lampan? Med 300:an alltså.

Mattskivan har förmodligen en fresnellins som har cirkelformade upphöjningar, och jag skulle tro att det har med det att göra.

Arne S skrev:
Tja, den intressantaste bilden skulle nog vara att se dig i den situationen...:)

Skämt åsido, det ser ut att vara samma fenomen. Och det är ju en ganska extrem situation du utsätter kameran för. Någon med större kunskaper än mina skulle väl egentligen svara, men jag tror inte du behöver vara orolig. Tog du någon bild på lampan? Med 300:an alltså.

Tyvärr, mina fingrar räckte inte till... Men då jag upptäckte det i praktiken var när jag skulle fota en solnedgång och använde f/36. Detta för att få den snygga effekten som gör att solen blir som en stjärna, du ser vad jag menar nedan (visserligen ingen sol, men ändå...). Det syns dock ingenting i bildfilen så det är väl som du säger att man utsätter kameran för en rätt extrem situation.

/A\

Bilagor

• julgran.jpg
    julgran.jpg
    46.4 KB · Visningar: 735
jimh skrev:
Mattskivan har förmodligen en fresnellins som har cirkelformade upphöjningar, och jag skulle tro att det har med det att göra.

Jag vet inte riktigt vad en fresnellins är, men jag antar att det alltså inte är något fel på kameran då.

/A\

Du fick iaf inte samma problem som min polare fick med sin 300D. Är det här förresten ett vanligt problem med 300D och kit-linsen. Jag har inte sett något liknande tidigare.

Bilagor

• artifact.jpg
    artifact.jpg
    47.7 KB · Visningar: 673
Om det är mig du menar så är det direkt ur kameran. Tänkte om någon har sett den effekten tidigare. Det är polarens 300D med 18-55 USM kit-lins. Rakt ur kameran, jpg.

Kan man få sådana bilder med en 300D så skulle jag gärna vilja veta hur. Grymt coolt. Den funktionen skulle jag inte se som en begränsing. Vet någon om detta bara fungerar med kitgluggen eller med andra gluggar också? Vilka inställningar hade han?

/A\

andreasc89 skrev:

/A\

Ser ut som ett diffraktions fenomen som kallas Airy disk.
När ljuset passerar genom en öppning (en bländare) sprids det. Mer diffraktion får du med en liten bländare, som i det här fallet.

I morse lyckades jag med samma sak som Peter. Skulle fota soluppgången och då uppstod detta fenomen:

/A\

Bilagor

• soooool.jpg
    soooool.jpg
    43.2 KB · Visningar: 118
Ser också ut som diffraktions ringar.
När ljuset bryts i bländar öppningen uppstår en sekundär våg i ny riktning, dessa nya vågor kommer att förstärka eller försvaga varandra vilket gör att man får detta ringmönster.

Kanske ska förklara det jag svammlade om airy disk tidigare: Det är den centrala delen av detta ljusfenomen och själva ringarna kallas alltså för diffraktions ringar.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar