Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Skärpedjups kontroll i Dynax 5D

Produkter
(logga in för att koppla)

Kjell_k

Ny medlem
Hej, har just fått min nya KM Dynax 5D. Jag kan dock inte se någon effekt när jag trycker på skärpedjups kontroll knappen. Jag trycker ned avtryckaren halvvägs och sedan skärpedjupskontroll knappen. Jag kan inte se någon förändrin i sökaren. Kanske skall jag köpa nya glasögen också? Är det någon som kan hjälpa ?

Mvh Kjell

Ta av linsskyddet (hände mig nu när jag skulle testa ;)

Vad jag vet så fungerar kontrollen i A S och M, inte i Auto, P eller motivprogram. Kan det vara problemet?

Skärpning

Jag hade samma fundering och träffade och frågade Minoltas representant i Mölndal i torsdags.

Han menade att det är ytterst sällan man ser den effekten när man använder knappen. Man kan då undra varför funktionen finns där? Några gånger har jag märkt resultat.

Så Du kan vara lugn!

Testa att ställa in en mindre bländare. Sökaren visar såvitt jag förstått det alltid med största möjliga bländare(så det blir ljust) ställ in bländare 8-16 eller så så får du se på skillnad. Man hör även när man trycker på knappen hur bländaren ställer om sig.

Tack för svaren. Felet jag gjorde var att ställa in på största bländaren. Fungerar utmärkt med en mindre bländare. *ställer mig i hörnet och skäms*

/Kjell

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar