Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Skärpedjupet åt helvete!

Produkter
(logga in för att koppla)

pareli

Aktiv medlem
Har precis framkallat en plåtning med min nyligen införskaffade Nikon F4 (bättre beg).
Jag har som vanligt plåtat med min Nikkor MF 28/2.8 på bländare 11 för maximal skärpa och skärpedjup. Skärpan har jag lagt på ungefär två meter. De rum som jag plåtat har ett djup på 10-20 meter.

När jag nu kollar bilderna är praktiskt taget hela bilddjupet helt oskarpt! Möjligtvis att det ligger en skärpa med ett oerhört litet djup någon meter in i bilden. Det ser ut som om jag har plåtat med bländare 2.8, möjligtvis. Men, slutartiderna motsvarade inte det.

Har huset spelat mig ett spratt? Vad kan det vara för fel?

Bländar gluggen verkligen ner när du vrider på den? Tryck av några gånger och kolla så att inte huset gör något skumt med bländaren i fotoögonblicket (begriper iofs inte hur det skulle gå till på en MF-glugg, men underligare saker har ju hänt...).

En annan variant skulle kunna vara att bakstycket är snett/skevt/böjt så att filmen inte ligger helt plant. Det kan ge minst sagt intressanta resultat...

Bländarkopplings-armen kan kärva på F4:an. Ett ganska vanligt fel på just F4 har jag hört. Ta bort ev optik o kolla om armen slår i botten som den ska när du trycker av.

Tack för alla bra tips! Det verkar vara bländarkopplingsarmen som är seg. Den rör sig bara någon millimeter neråt vid avtryck.
Hoppas att det inte kostar för mycket att fixa...

Hör med Lasses kameraservice, han vet vad han pratar om. Mekanismen behöver bara smörjas helt enkelt.

F4:an som är en yrkeskamera har ju ett antal år på nacken och tål tydligen inte att ligga still oanvänd i långa perioder. Minst en tusenlapp får du räkna med plus fraktkostnad, om du lämnar in den.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar