Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

skärpedjup vid lång exponering

Produkter
(logga in för att koppla)

andreassofus

Aktiv medlem
funderade på en grej förra gången jag var ute och fotade med mitt 10 stop LEE filter.
när man fotar med stor bländaröppning (litet bländartal) så blir det ju en snabb slutartid och därav ett kort skärpedjup.

Hur är det då om jag sätter på mitt LEE filter och skärpedjupet? kan jag då använda en större bländare och ändå få större skärpedjup pga att tiden ökar? eller måste jag fortfarande blända ner för att få det skärpedjupet man oftast vill ha vid landskapsfotografering?

Eller har skärpedjupet inte enbart med tiden att göra?

Har aldrig riktigt tänkt på det och har alltid använt f8-f11 när jag kör med mitt LEE-filter.
det kanske är onödigt eftersom det blir ruskigt långa tider och onödigt om jag kan köra f5 med samma skärpedjup.

Hoppas ni förstår vad jag menar :)
/andreas

Slutartiden påverkar inte skärpedjupet. Bländaröppning (relativt fokuseringsavstånd och förstoringsgrad om man ska vara riktigt korrekt) påverkar skärpedjupet. Med ett ND-filter kan du få längre slutartid (om du vill ha mer rörelseoskärpa), större bländaröppning (lägre nummer, för att få kortare skärpedjup) eller valfri kombination av dessa två.

Därtill får du lite ändrade färger eftersom inget filter är helt neutralgrått.

Kör du med bländare f/11 och ett 10-stop ND får du förmodligen flera minuter slutartid på en soluppgång vilket kanske kan vara kul för att få med så mycket färg som möjligt i en och samma bild. Det borde ge runt 10s slutartid i fullt solsken på iso 100 och det är säkert bra för... arkitektur där man inte vill få med fotgängare?

Slutartiden påverkar inte skärpedjupet. Bländaröppning (relativt fokuseringsavstånd och förstoringsgrad om man ska vara riktigt korrekt) påverkar skärpedjupet. Med ett ND-filter kan du få längre slutartid (om du vill ha mer rörelseoskärpa), större bländaröppning (lägre nummer, för att få kortare skärpedjup) eller valfri kombination av dessa två.

Därtill får du lite ändrade färger eftersom inget filter är helt neutralgrått.

Kör du med bländare f/11 och ett 10-stop ND får du förmodligen flera minuter slutartid på en soluppgång vilket kanske kan vara kul för att få med så mycket färg som möjligt i en och samma bild. Det borde ge runt 10s slutartid i fullt solsken på iso 100 och det är säkert bra för... arkitektur där man inte vill få med fotgängare?

tack. trodde faktiskt att själva slutartider spelade roll för skärpedjupet också :) Det var mest det jag ville ha reda på.

Det andra vet jag redan, men tackar för tipsen ändå. Har använt big stopper ganska mycket :)

ett bigstopper i solnedgång genererar ofta en slutartid på minst 8 minuter + 8 minuter i brusreducering vilket jag tycker är ganska drygt. därför jag undrade om man kunde köra med större bländare med samma skärpedjup pga tiden. Men så var det ju inte då :)

tack. trodde faktiskt att själva slutartider spelade roll för skärpedjupet också :) Det var mest det jag ville ha reda på.

Det andra vet jag redan, men tackar för tipsen ändå. Har använt big stopper ganska mycket :)

ett bigstopper i solnedgång genererar ofta en slutartid på minst 8 minuter + 8 minuter i brusreducering vilket jag tycker är ganska drygt. därför jag undrade om man kunde köra med större bländare med samma skärpedjup pga tiden. Men så var det ju inte då :)

Skärpedjupet, eller snarare skärpan kan faktiskt påverkas av slutartiden indirekt då prylarna rör sig, i alla fall upplevt skärpedjup så detaljer på håll blir relativt suddigare än de på nära håll men det är säkert inte det du menar.

När man fotar så långa slutartider, om möjligt fota med två kameror, ta fram backupkameran eller låna en kamera. Du blir dubbelt så produktiv :)

Om LENR brusreduceringen, jag brukar ha den på men när man fotar mycket kan det blir lite jobbigt så då kan man ta en enda darkframe och subtrahera efteråt. Blir inte lika bra men sparar tid.

Har aldrig riktigt tänkt på det och har alltid använt f8-f11 när jag kör med mitt LEE-filter.

det kanske är onödigt eftersom det blir ruskigt långa tider och onödigt om jag kan köra f5 med samma skärpedjup.

Om du tar av ND-filtret kan du få både stort skärpedjup (liten bländare) och relativt kort slutartid. Om jag förstår dig rätt har du ingen nytta av filtret.

Fokusstackning är klart ett alternativ om du vill få skärpa över hela bilden. Antingen fokustackar du med filtret på eller så gör du båda delar om motivet går.
Ex är det himlen som du vill ha längre slutartid på kan du ju ha öndlighetsinställning på den, ta sedan av filtret och gör en separat exponering till förgrunden.
Rinnande vatten som ex vatten fall ihop himmel eller hav kräver lite mer arbete, men tekniken är detsamma.

/Stefan

Om du tar av ND-filtret kan du få både stort skärpedjup (liten bländare) och relativt kort slutartid. Om jag förstår dig rätt har du ingen nytta av filtret.

TS vill säkert sudda ut rörliga objekt .

Men det finns ju fler filter så man kan fota med både långt och kort skärpedjup. Möjligheterna är oändliga.

Om LENR brusreduceringen, jag brukar ha den på men när man fotar mycket kan det blir lite jobbigt så då kan man ta en enda darkframe och subtrahera efteråt. Blir inte lika bra men sparar tid.
Vad betyder LENR i detta sammanhang? Jag associerar det till Low Energy Nuclear Reactions, dvs s.k. "kall fusion", men jag är rätt säker på att det är något annat du menar. :)

Vad betyder LENR i detta sammanhang? Jag associerar det till Low Energy Nuclear Reactions, dvs s.k. "kall fusion", men jag är rätt säker på att det är något annat du menar. :)

Long Exposure Noice Reduction, det heter så för Canon och Nikon, om det är fler märken som använder samma förkortning låter jag vara osagt.

Edit:

Long Exposure Noise Reduction

Frågan var redan besvarad, sorry, har varit borta hela dagen.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar