Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Skärpedjup på mattskivan..

Produkter
(logga in för att koppla)

Linmajon

Aktiv medlem
Efter att fått min 10D har världen ställts lite på ända. Bilderna avslöjar obönhörligen minsta slarv, dålig optik etc. Ni som tänker köpa billiga zoomar till 300D kanske får en liten överraskning...

Till saken: När jag fokuserar (med max bländare förstås) tycker jag mig se ett visst skärpedjup i sökaren. Kör jag med ex. f2.0 och kikar på bilden i datorn är sjärpedjupet NOLL...och definitivt mindre än jag tyckte mig se när jag fokuserade.
Det måste vara inbillning/dålig syn väl?? Kommer inte på nån annan förklaring.

Bilagor

• img_2260b.jpg
    img_2260b.jpg
    44.9 KB · Visningar: 176
Bländar du ner när du ser skärpedjupet i kameran menar du? Har också funderat på vilket skärpedjup min mattskiva motsvarar..I allmänhet är det väl ganska svårt att bedöma i småbilds- (eller motsvarande digitalt) format vad jag har förstått..

Jag menar bara när man kikar på mattskivan utan nedbländning. Ofta ser då det mesta skarpt ut. När bilden kommer upp på skärmen ser man att skärpedjupet är 10mm...och resten är oskarpt som 17.

Jag har i och för sig ingen större erfarenhet av just Canons mattskivor, men jag tyckt mig märka att det gäller generellt att moderna (fast monterade) mattskivor inte är ”tillräckligt matta” utan släpper igenom alldeles för mycket ljus ”rakt igenom”. Detta görs säkert för att göra sökarbilden ljusare tillsammans med ljussvaga zoomar, men konsekvensen är att man med ljusstarka objektiv inte ser någon större skärpedjupsskillnad i sökaren förrän man bländat ner till kanske f/2,8. Sätt på det ljusstarkaste objektivet du har, håll in ”skärpedjupskontrollknappen” och iaktta hur mycket skärpedjupet, bakgrundsoskärpan och sökarbildens ljushet förändras när du ändrar bländaren. Om det är mattskivan som är boven i dramat så ser du att förändringarna blir mycket mindre än förväntat vid stora bländaröppningar.

En bidragande faktor är naturligtvis också att sökarluppens förstoring tydligen bara är 4,4X i 10D, d v s motsvarande att betrakta ett vanligt småbildnegativ med en 2,75X-lupp (4,4/1,6).

Av okända skäl brukar kameratillverkarna krångla till detta med sökarluppens förstoring genom att ange kamerans ”kikarförstoring” med ett 50mm-objektiv. Småbildskameror brukar numera ha en sådan ”kikarförstoring” på runt 0,75, d v s en kamera med 1,6 ggr mindre sensordiagonal borde då ha ca 1,2X, men enligt Canon har 10D bara 0,88X.

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar