Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Skärpedjup i sökaren?

Produkter
(logga in för att koppla)

Gote

Aktiv medlem
En väldigt enkel fråga:

När man tittar i sökaren (utan att fippla med nedbländningsknappen) är det då alltid full bländaröppning man tittar igenom?

Jag provade att blända ner ett steg eller så och trycka på nedbländningsknappen för att se om jag kunde se nån skillnad, men det gjorde jag inte.

/Fundersam

Japp moderna kameror mäter alltid med full bländaröppning.

Anledningen till att du inte ser när du bländar ned ett steg är att så stor skillnad gör nte ett steg, pröva att fokussera på ett motiv som både har förgrund, huvudmotiv och bakgrund inom låt säga 3 meter. Tryck in skärpedjupsknappen och blända ned från full till t.ex 11. Då kommer du att se.

Japp, objektivet är alltid fullt öppet så länge du håller fingrarna borta från nedbländningsknappen. Jag förutsätter då att du har en småbildskamera som är yngre än 30 år.

Tre svar inom en minut, det måste väl vara rekord...? :)

Ja här gick det undan! Har alla lunch nu? :-D

Tack för svaren! Misstänkte att det var så men blev osäker när jag inte såg nån skillnad.

Visst kan man blända ner flera steg för att se skillnaden men då vet man ju inte längre vad man ser skillnad på, om ni förstår vad jag menar. Säg att jag har ett 50/1,7 och vi ponerar att kameran mäter vid 2,8 så skulle jag naturligtvis se att bilden blev mörkare om jag bländade ner till 11, men det skulle ju inte hjälpa mig reda ut om kameran mätte vid 1,7 eller 2,8.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar