Annons

Skärpedjup/exponeringstid

Produkter
(logga in för att koppla)

tengmert

Ny medlem
Hej hopp, befinner mig fn. i Dalarna och tänkte fota Finnmarksturen (Ett 110km långt Mountain bike lopp. Tänkte höra om någon kan förklara lite för mig om skärpedjup? Är det generellt för alla objektiv eller just för det objektiv man använder. Jag vet att bländare f2.8 har ett kortare skärpedjup än t.ex f22. Ibland är det utmärkt på objektivet, skärpedjup vid vald bländare. Finns det t.ex någon tabell som säger att vid f5.6 så är djupet 1.4m?
Vilken exp tid bör man ha för att få bakrunden suddig o objektet skarpt vid fotografering av objekt i rörelse. Såg något om att tiden skall vara ungefär hastigheten på objektet!! Så om en cyklist cyklar 30km/t så väljer man 1/30sek och följer med objektet med kameran, då blir det som jag tänkt mig.. Någon som vet? Ursäkta om det blev långt. // Leif

Leif, jag kan inte bekräfta att tumregeln om slutartid = 1/hastigheten stämmer, jag kan dock bekräfta att jag har lärt mig precis samma tumregel :)

Wikipedia brukar vara bra, men den länkade artikeln om skärpedjup är felaktig. Den innehåller ett mycket vanligt missförstånd, nämligen att skärpedjupet är beroende av brännvidden, vilket inte stämmer. Skärpedjupet styrs av bländare och avbildningsskalan, inget annat.

D.v.s: Fotograferar du t.ex. ett porträtt med 100mm och f/2.8, och sedan byter till ett 50mm, halverar avståndet till objektet (d.v.s. fyller ut bilden lika mycket som med 100mm) och tar en bild med f/2.8 så kommer skärpedjupet att vara detsamma.

Anledningen till att många tror att brännvidden styr skärpedjupet är att om man "står kvar" när man byter objektiv så ändras såklart skärpedjupet. Men inte för att brännvidden ändras, utan för att avbildningsskalan ändras!

Olle Bjernulf har skrivit korrekt information i denna artikel, som även har bra beskrivande bilder!

Men när du plåtar cycklar rörelse genom att panorera kameran så behöver du inte bry dig mycket om skärpedjupet, eftersom bakgrundsoskärpan istället skapas av rörelseoskärpan.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar