Annons

Skärpa Sigma EX 105/2,8 DG OS HSM Macro 1:1

Produkter
(logga in för att koppla)
Klassiska frågor för att kunna felsöka: som vad har du för EXIF, var det på stativ och fokuserade du manuellt.

/Stefan
 
Ta några bilder på live view och jämför med de du tar med AF. Skiljer sig dessa så borde du kunna trimma in detta med fininställning av AF. I alla tester använder du kort tid som uteslutet rörelseoskärpa. En sedel brukar vara ett bra testobjekt
 
Det kan nog vara en lins som sitter snett, men det är ju lite svårt att se exakt hur plan väggen är mot sensorplanet. Skärpan ser bättre ut i höger- än vänsterkant och texten på det vidöppna exemplet "drar" åt vänster (lite som om man lagt skugga på texten).
 
Bilderna är tagna på frihand. Relativt kort slutartid, utom på bilden med katten. Bildstabilisering är på, och i läge 1. Vid stor bländaröppning är slutartid ca 1/3200 (f2,8-3). Vet inte om jag stod exakt rakt mot pappret när jag tog bilden, men det är ändå ca 5 meters avstånd, så skärpedjupet borde inte bli extremt kort.

Bilderna är tagna med autofokus. Fokus med sökaren. Ej live view. Ska testa snart med Live View.
 
Där jag har fokuserat är i texten "hitta koder på mitt Telia" den texten som är under det.
 
Första bilden: iso 200, f 3, 1/3200
andra bilden: iso 200, f 5,6, 1/800
tredje bilden: iso 200, f 8, 1/400
fjärde bilden: iso 3200, f3,5, 1/60


Testade även att stänga av bildstabilisering och även läge 2, men tyckte inte att det blev någon skillnad.
 
Jag är inte riktigt nöjd med bilderna vid fullt öppna, men kan det vara att det är svårare att fokusera på ett papper med text? Tycker t ex bilden på katten känns mycket skarpare. Dock bilden vid f8 på pappret känns mycket skarpare.
 
Ett makro brukar vara väldigt skarpt även på full öppning. Jag har kalibrerat samtliga mina objektiv mot en 20a, och makrot brukar ligga bland de bästa, har dock bara testat Tamron 90 och Nikons 105 samt Sigma 150, men fotografera av en 20a och titta på ögat på Astrid, man ska se linjerna skarpt, jämför gärna med ett annat objektiv

Du har inget filter på?

Jag brukar ifs kalibrera objektiven där de normalt används så ett makro är kanske på en 30cm avstånd och då blir största öppning något mindre, typ f/3,5 eller så
 
Kameran måste vara på ett stativ, Testtavlan måste vara plant monterad eller det du nu använder för en testfotografering. Kameran ska noggrant placeras parallellt med testtavlan. Vattenpass är bra för kontroll. Det finns speciella testtavlor att använda, se nedan. Det går inte dra några konkreta slutsatser om inte detta görs noggrant. Det absolut viktigaste är att sensorplanet är parallellt med testtavlan.

Ta sedan exponeringar med varje bländare och stäng dessutom av eventuell bildstabilisering.

Länk till en testtavla och annan information: http://bobatkins.com/photography/technical/lens_sharpness.html
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.