Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

skärpa på rätt sätt

Produkter
(logga in för att koppla)

mikep

Aktiv medlem
har precis köpt en Canon EOS 20D. upplever det som att bilderna med kamerans standardinställningar blir för mjuka. förlorar man något på att skärpa bilden reda i kameran, ska man vänta till photoshop?
 
för allra bästa kvalitet och kontroll så bör du plåta i RAW och göra all efterbehandling i datorn.

Varför låta kameran automatiskt göra det som du istället kan göra manuellt? ;)
 
det är nog så jag tänker också. vill bara hitta rätt program och metod för det.
 
Jag använder Adobe Camera RAW för konvertering och kör all behandling i photoshop.

Dock så använder jag canons File Viewer Utility för att skumma igenom bilderna och välja ut de som jag ska jobba vidare med.

Jag söker med ljus och lykta efter ett arbetsflöde som passar mig. Att använda en annan raw-konverterare än ACR finns inte i min värld. Har hittils inte hittat någon som jag trivs så bra med som jag trivs med ACR.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.