Annons

Skärpa på Nikkor 300 2,8?

Produkter
(logga in för att koppla)

leffep

Aktiv medlem
Jag undrar om någon på FS har den gamla versionen av AF Nikkor 300 2,8ED, den utan inbyggd autofokusmotor, och har en uppfattning hur den är skärpemässigt.
Jag tycker inte skärpan är bra på full öppning, jag använder den på D2x. Undrar därför om objektivet är sämre helt enkelt än dom senare AF-I 300 objektiven med inbyggd autofokusmotor? Jag har provat sådana, och den var vass även på full glugg.

/Leif

Det är helt olika konstruktioner. De äldre har 8 linser varav 2 ED, AF-I har 11 linser varav 4 ED medan AF-S har 11 linser varav 3 ED.

Flera har upptäckt att de äldre supertelena inte riktigt räcker för D2X.

Tack för svaret Olle. Det var det jag misstänkte. Då blir det att sälja objektivet, eftersom enda anledningen att släpa på ett så tungt objektiv är ljusstyrkan, och att den då inte levererar bildkvalitet som jag vill känns inte bra. Men på bländ. 5,6 är den knivskarp.

/Leif

Hur många versioner finns det av detta objektiv? Funderar själv på att köpa ett begagnat, men vet inte vad det är för skillnad på de olika versionerna. Finns det någon bra sida med fakta om detta objektiv?

För att göra det enkelt för sig beträffande skärpa. Köper man ett med inbyggd autofokusmotor så blir det skarpt. Tydligen är dom byggda med fler linser som Olle skriver tidigare. Jag har använt olika årsmodeller av AF-S modellerna, och dom var alla knivskarpa, dessutom väldigt snabba i autofokusen.

/Leif

Ja, jag kommer att använda den i kombination med digitalkamera glömde jag att skriva, därför utesluter det väl de äldsta modellerna. Autofokusmotor är ett måste, dessutom. Någon skillnad´mellan olika AF-S-modeller?

Mycket möjligt att det finns små skillnader, men jag har använt både den nya AF-S och den äldre modellen med inbyggd motor. Och jag kunde i alla fall inte se någon skärpeskillnad.

leffep skrev:
Mycket möjligt att det finns små skillnader, men jag har använt både den nya AF-S och den äldre modellen med inbyggd motor. Och jag kunde i alla fall inte se någon skärpeskillnad.

Jag tror att skillnaden mellan förra generationen AF-S och nuvarnade (AF-S II), är vikten. Ska visst vara ett annat material (delvis) i "karossen" vilket har kapat vikten några hekto. Optiken ska vara densamma.

I 300:an med VR-funktionen har man däremot fixat lite med optiken (nanokristall) bl.a.

Oscar

Intressanta svar! Jag har för mig att den senaste versionen av AF-S dessutom är kompaktare än de föregående, stämmer det?
En annan fråga: när Nikons första VR-objektiv kom läste jag i någon test att VR-funktionen bara är tänkt för frihandsfotograferingn när man använde stativ skulle man inte använda VR? Korrekt?

VR-gluggen är förvisso något kortare, som en följd av ett kortare motljusskydd samt avsaknad av bländarring (s.k G-objektiv).

När det gäller VR-funktionen så har jag med stor framgång haft den aktiv vid stativ-foto. Har inte sett några problem med den kombinationen.

Dessa bilder är tagna med 300+konverter på stativ med VR:n aktiv. OBS! Bilderna bör förstoras.
http://www.osqar.se/arter/Sverige/sothona_4.htm

Oscar

Senast ändrad:
Osquar skrev:

När det gäller VR-funktionen så har jag med stor framgång haft den aktiv vid stativ-foto. Har inte sett några problem med den kombinationen.

Dessa bilder är tagna med 300+konverter på stativ med VR:n aktiv. OBS! Bilderna bör förstoras.
http://www.osqar.se/arter/Sverige/sothona_4.htm

Oscar

Ja jag har använt alla versioner/generationer IS (Canon) på trebensstativ, utan problem. Skillnaden blir tydlig och uppenbar redan i sökaren.

Canons 300 f/2,8 är säkerligen ett flott objektiv. Nikon har en speciellt rå charm, menar jag (använder alltså Canon:).

Jag har hanterat/"testat" både Nikons äldsta (tror jag det var) 300 f/2,8 ED (manuellt) och ett av de nyare (AFS). Stor skillnad i både hanterande och bildkvalitet, även om jag inte granskade bilderna på djupet.

De nyare telena (AF gäntemot MF) ser tyngre/klumpigare ut men nyare/bättre material ++ gör att de känns lätta för sin fysiska storlek.

Mitt tips är att försöka hitta ett beggat av nyare modell.

MVH Niclas,

Niclasfoto skrev:

Mitt tips är att försöka hitta ett beggat av nyare modell.

MVH Niclas,
Ja, jag har sorterat bort de gamla modellerna och bestämt mig för att köpa ett AF-S. Priset får avgöra vilket det blir. Helst vill jag ha ett nytt VR men...

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto