Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Skärpa på fartbilder

Produkter
(logga in för att koppla)

Snooz

Medlem
Hejsan!

Är relativt ny på den här fronten, fotografering. Införskaffade mig en Nikon D40 med kit-objektivet för ett par månader sedan och har byggt upp ett intresse för att fotografera bilar samt lastbilar. Då jag ofta står ovanför en motorväg och fotar lastbilarna så är det när de kör. I början så hadde jag kameran inställd på Auto vilket jag snabbt upptäckte var helt fel. Gick då över till att pröva de andra lägena och fastnade då för läge A. Då jag vet att man ändrar bländaren för att få antingen en skarp eller oskarp bakrund. Men iallafall så lyckades jag få skarpa och bra bilder med läge A. Och sedan kom problemet. Var för ett par dagar sedan ute och skulle fota. Trodde allt gick bra men när jag kom hem såg jag att bilderna inte var skarpa utan suddiga. Det konstiga var att jag hadde varit ute och fotat ett par dagar tidigare med bra resultat, skarpa och fina bilder. Men jag hadde inte ändrat några inställningar. Trotts detta blev bilderna jag tog nu suddiga. Jag gick ut och prövade idag igen med läge A. Skruvade först den åt ena hållet och prövade. Sedan åt andra, med samma resultat. Suddiga bilder. Satte sedan över den till läge S och körde den högt så bilderna togs snabbt. Men då blev de istället brusiga. Kom efter det på att jag hadde ställt den på auto iso vilket jag tror bidrog till brusigheten? Kan vädret verkligen påverka så mycket? Det var nämligen mulet idag vilket det inte varit de andra gångerna jag fått till bra bilder som är skarpa på bilar som är i rörelse med läge A.

Min fråga är vad är felet? Hadde som sagt kameran på A f5.6 idag, precis som jag haft innan men ändå blev bilderna oskarpa. Om man ska fota rörande föremål ska det vara med läge S då med den ställd högt? Vad brukar ni ha för inställningar?

Blev en hel del text och jag är en aningen trött men jag hoppas ni förstår vad jag menar.
 
Hejsan!

Är relativt ny på den här fronten, fotografering. Införskaffade mig en Nikon D40 med kit-objektivet för ett par månader sedan och har byggt upp ett intresse för att fotografera bilar samt lastbilar. Då jag ofta står ovanför en motorväg och fotar lastbilarna så är det när de kör. I början så hadde jag kameran inställd på Auto vilket jag snabbt upptäckte var helt fel. Gick då över till att pröva de andra lägena och fastnade då för läge A. Då jag vet att man ändrar bländaren för att få antingen en skarp eller oskarp bakrund. Men iallafall så lyckades jag få skarpa och bra bilder med läge A. Och sedan kom problemet. Var för ett par dagar sedan ute och skulle fota. Trodde allt gick bra men när jag kom hem såg jag att bilderna inte var skarpa utan suddiga. Det konstiga var att jag hadde varit ute och fotat ett par dagar tidigare med bra resultat, skarpa och fina bilder. Men jag hadde inte ändrat några inställningar. Trotts detta blev bilderna jag tog nu suddiga. Jag gick ut och prövade idag igen med läge A. Skruvade först den åt ena hållet och prövade. Sedan åt andra, med samma resultat. Suddiga bilder. Satte sedan över den till läge S och körde den högt så bilderna togs snabbt. Men då blev de istället brusiga. Kom efter det på att jag hadde ställt den på auto iso vilket jag tror bidrog till brusigheten? Kan vädret verkligen påverka så mycket? Det var nämligen mulet idag vilket det inte varit de andra gångerna jag fått till bra bilder som är skarpa på bilar som är i rörelse med läge A.

Min fråga är vad är felet? Hadde som sagt kameran på A f5.6 idag, precis som jag haft innan men ändå blev bilderna oskarpa. Om man ska fota rörande föremål ska det vara med läge S då med den ställd högt? Vad brukar ni ha för inställningar?

Blev en hel del text och jag är en aningen trött men jag hoppas ni förstår vad jag menar.

Hej!

Det här blir en lååång förklaring, men av din fråga fick jag ett intryck att det kanske behövs ... Hoppas jag inte förklarar saker du redan visste, men jag tar det från början för säkerhets skull :)

Utan att se exempel på oskärpan så är det inte alltid så lätt att veta exakt vad som orsakar den ... Men det verkar sannolikt att du råkat ut för rörelseoskärpa. Med andra ord att kamerans slutare varit öppen såpass länge att bilarna hinner röra sig medan du tar bilden.

Du behöver ju släppa in en viss mängd ljus till kamerans sensor för att få en bild. Hur mycket ljus som släpps in reglerar du med två saker: slutartiden och bländaren. Slutartiden är ju rätt uppenbar, det är hur länge som ljus släpps fram till sensorn. Bländaren är som en strypventil som reglerar hur mycket ljus som släpps fram under den tid som slutaren är öppen.

Det här innebär att du i ett visst ljus kan använda en kort slutartid och en stor bländaröppning - eller en en lång slutartid och en liten bländaröppning. Minskar du tiden måste du öka bländaröppningen för att få in lika mycket ljus. Ökar du istället tiden måste du i motsvarande grad minska storleken på bländaröppningen.

Skall du undvika rörelseoskärpa med rörliga motiv bör du ha så kort slutartid som möjligt. Vilket då innebär att du bör ha en så stor bläbdaröppning som möjligt.

För att göra situationen extra förvirrad anges ju de här sakerna lite bakvänt. En bländaröppning på 4 är större än en på 5,6 som i sin tur är större än en på 8. Tänk på dem som 1/4, 1/5,6 eller 1/8 istället så blir det enklare, 1/4 är ju mer än 1/5,6, eller hur?

Samma med tiderna, de anges ju som delar av en sekund, så 250 är en kortare tid än 125 - 1/250 av en sekund är ju hälften så länge som 1/125 av en sekund.

Så om jag vore du så skulle jag fortsätta köra på läge A, där du anger bländaröppningen, och se till att ha så stor bländaröppning som möjligt så du får så kort tid som möjligt. Vilket i den här bakvända världen innebär att du skall ha en så låg siffra som möjligt för bländarvärdet - 4 blir i ditt fall bättre än 5,6 som i sin tur är bättre än 8.

Allt är ju frid och fröjd så länge solen skiner och ger så mycket ljus att du får så korta tider du behöver. Men vad händer när det är mulet?

Ja, då är det stor risk att du får långa tider trots att du har den största bländaröppningen - ljuset räcker helt enkelt inte till. I det läget finns det två saker du kan göra:
1 - plundra banken och köpa ett dyrt objektiv med större bländaröppning eller
2 - öka känsligheten hos kameran.

Vi börjar med 2 eftersom det är en billigare och enklare lösning :)

Känsligheten hos kameran uppges som "iso-tal" och här är det enkelt: lågt siffervärde - låg känslighet, högt siffervärde - hög känslighet. Så iso 200 är känsligare än iso 100 och iso 400 är ännu ljuskänsligare än 200. Så när du får för långa tider trots största möjliga bländaröppning, då ökar du känsligheten.

Men, allt har ett pris, och så även känslighet. Med högre känslighet kommer mer brus. Så i riktigt svagt ljus hamnar man tyvärr ofta i det läget att man får välja - rörelseoskärpa eller brus.

Men för att sammanfatta det hela:

Fortsätt kör i läge A, ställ in ett så litet siffervärde som möjligt för bländaren, dvs en så stor öppning som möjligt. Får du ändå oskärpa, prova att öka känsligheten, alltså höja iso-värdet.
 
Ett mycket bra svar av Grevture och det finns mer att läsa om skärpedjup mm på foyosidan under artiklar och fotoskolan.

Ett tips är att när du fotar fordon som kör är att följa med objektet som rör sig, (panorera tror jag är det korrekta ordet) med denna teknik rör sig kameran i samma hastighet som objektet och man får då lättare skarp bild på obkektet och samtidigt skapar man fartkänsla i bilden genom att bakgrunden blir suddig. Hur suddig bakgrunden blir och hur skarpt objektet blir beror som vanligt vilken slutartid du använder. Här får man helt enkelt laborera. Ett exempel på detta ser du i mitt album >> http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/1702936.htm
 
Att använda följande AF kan också göra nytta om det inte är ren sidoflykt vid panoreringen. Skall man vara kinkig så ändre ju iofs även ren sidoflykt avståndet eftersom målvinkeln ändras men men
 
Tycker nog snarare att du ska köra i läge S, om vi har snabba saker som vi ska fånga så är det viktigt att ha koll på slutartiden. Börja exempelvis på 350, (dvs en 350-dels sekund) blir det fortfarande suddigt så öka till 500. Blir det skarpt men brusigt prova att minska till 250.
 
Tycker nog snarare att du ska köra i läge S, om vi har snabba saker som vi ska fånga så är det viktigt att ha koll på slutartiden. Börja exempelvis på 350, (dvs en 350-dels sekund) blir det fortfarande suddigt så öka till 500. Blir det skarpt men brusigt prova att minska till 250.

Varför skulle det bli brusigt med en slutartid på 1/500? jag trodde det var endast iso som kan påverka brusighet i bilden och den har man ju inte ställt på auto, det är big No no :)
 
Det är "Panorering" du skall lära dig, Googla på ordet så lär du hitta allt du behöver veta...
Lycka till.

/kent
 
Tacksam för era svar!
Jag är inte intresserad av just panorerings effekten eller vad man ska säga. Jag vill ha både ett skarpt motiv samt bakrund. Ska forsätta testa mig fram lite och se. kan återkomma med hur det blev!
 
Tacksam för era svar!
Jag är inte intresserad av just panorerings effekten eller vad man ska säga. Jag vill ha både ett skarpt motiv samt bakrund. Ska forsätta testa mig fram lite och se. kan återkomma med hur det blev!

Om du ska frysa motivet så behöver du "bara" tänka på att ha tillräckligt kort slutartid så att lastbilen inte hinner förflytta sig så långt och tillräckligt högt bländarvärde så att så mycket som du önskar av lastbilen blir skarp.

Att tänka på är att i 90 km/h så förflyttar sig ett fordon 25 m/s, vilket medför att med en slutartid på 1/100 så hinner fordonet 25 cm, 1/1000 ger 2,5 cm etc.
 
Varför skulle det bli brusigt med en slutartid på 1/500? jag trodde det var endast iso som kan påverka brusighet i bilden och den har man ju inte ställt på auto, det är big No no :)

Precis, en 500-hundradels sekund (eller snabbare) i kombination med mulet väder och en normal konsumentzoom kan tvinga upp ISO'n oroväckande högt. (Om du sätter ISO'n högt manuellt eller automatiskt spelar inte så stor roll)
 
Nej, det spelar ingen roll, för antingen sätter kameran upp ISO eller gör du det själv. Någon måste göra det för att det inte ska bli underexponerat.

Men om man vill ha skarp lastbil, skarp bakgrund och stå någorlunda nära med en kitoptik, som ofta ligger i häradet f/3,5-5,6 när det regnar, eller åtminstone är mulet, då kan det även hända att kamerans ISO-inställning inte ens räcker till, även om man struntar i bruseffekterna.
Man kan göra bilden ljusare i datorn i efterhand, men då blir den ännu brusigare.
För övrigt är det precis som det skrevs ovan, det blir till att köpa ljusstarkare optik (dyrt), fullformatskamera (dyrt) eller vänta på solsken (billigare).
 
Snabba tider

När jag plåtar biltävlingar, dragracing mm och vill "frysa" bilden, går jag ner på mellan 1/1000 0ch 1/1500 sekund.
Ställ kameran på seriebildstagning och följ med fordonet när du trycker av. Ta flera bilder i serie och välj ut de bästa när du klar med din fotosession.
Du kanske får öva lite, men man kommer ganska snabbt in i det.

Nästa steg är att köra en långsammare tid och panorera (följa med) fordonet under tiden du tar bilden. Börja följa med redan innan du knäpper av och fortsätt en liten stund efter att bilden är tagen, så får du en mjukare, bättre rörelse.

Lycka till!


MvH
Thorsten
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.