ANNONS
Annons

Skärpa på bilder tagna med en Canon 7D

Produkter
(logga in för att koppla)

LGNLGN

Aktiv medlem
Har länge tyckt att mina bilder inte blir optimala. Skärpan inte alltid OK och ibland för mycket brus.
Mina bilder tar jag i raw och oftast ISO 100. Öppnar raw filen i Digital Photo Professional (Det som följer med kameran). Sparar som tiff och den filen öppnar jag sedan i Photoshop Elements 9 för smärra justeringar, som dropshadow etc.

Hittade en liten kommentar någonstans om att i kamerans bildstilar / picture styles istället skapa en egen och ställa skärpan på 0 och kontrasten på 2 och istället välja att göra dessa inställningar senare i datorn.

VILKEN SKILLNAD! Idag fick jag den kamera som jag hade hoppats få när jag köpte den efter alla positiva omdömen. Men varför satt den informationen så långt inne. Den hade jag gärna velat få reda på för 6 månader sedan

Kan vara värt att testa om du inte är helt nöjd med samma kamera... Hur det funkar om du väljer att spara till jpg direkt i kameran vet jag inte
Hälsningar
//LGN

Eftersom du fotograferar i råformat så spelar "picture styles" ingen roll. Jag antar att det är Canons eget program du använder, och då finns rimligen samma funktioner i programmet som i kameran eftersom kamerans inställningar bara talar om för råkonverteraren vad den ska använda för grundinställningar. Du kan alltså gå in och ändra skärpan på alla dina gamla råfiler och få samma bildkvalitet som du just upptäckt:)

Att spara bilden som TIFF är helt onödigt om du inte ska skicka filen för utskrift. Behåll den som råfil så länge det går och försök göra så mycket av dina justeringar i råkonverteraren, så har du alltid ett orört original när du vill. Det är bara att återställa råkonverterarens inställningar om du ångrar dig och det påverkar inte själva filen ett skvatt.

Jag tror att du helt enkelt har missförstått hur en råkonverterare fungerar. Den är inte bara till för att konvertera från RAW till andra format, utan går utmärkt att göra justeringar och bildbehandling i.

Den bildstil man valt i kameran blir default-inställning för bilden i DPP. På det viset spelar bildstil ändå en viss roll. Men det går att välja "neutral", eller valfri inställning i efterhand med DPP, oavsett vad man valde i kameran.

Petter ...

För att göra informationen komplett så görs "all" bildbehandling i raw-konverteraren. Det är som jag tidigare skrev, bara lite på slutet som jag gör i PS. Att konvertera till tiff blir bättre för mig när jag jobbar med den i PS istället för att spara den i deras eget format eller använda PS raw-konverterare som jag tycker är något sämre än Canons egen

Mina bilder idag blev helt klart bättre och de tål att förstoras på ett annat sätt men jag ska testa och se om bildstilarna "bara" följer med in i kameran men inte förändrar hur bilden lagras
//LGN

Senast ändrad:
För över

För att göra informationen komplett så görs "all" bildbehandling i raw-konverteraren. Det är som jag tidigare skrev, bara lite på slutet som jag gör i PS. Att konvertera till tiff blir bättre för mig när jag jobbar med den i PS istället för att spara den i deras eget format eller använda PS raw-konverterare som jag tycker är något sämre än Canons egen

Mina bilder idag blev helt klart bättre och de tål att förstoras på ett annat sätt men jag ska testa och se om bildstilarna "bara" följer med in i kameran men inte förändrar hur bilden lagras
//LGN

Om du vill slippa dubbla filer och istället bara spara all info i ditt original (att spara tiffen och slänga originalet gör man ju bara inte) så är det bara att öppna RAWfilen i DPP och sedan hysat över den till PS. Tryck alt + P så förs en 16-bitars tiff över till photoshop utan att du behöver spara en extra tiff-fil.

Hej
Tack!
Det låter intressant. Ska pröva det så jag slipper ha två så stora filer bredvid varandra
//LGN

Hej igen
Apropå det vi "pratade om"

Har öppnat en raw-bild som var tagen med mina gamla bild-inställningar i kameran. Dvs skärpa 5, kontrast 5 etc.

Vad gällar skärpan i alla fall så stod reglaget på 0 i DPP, dvs exakt samma ställe som en bild som är tagen med skärpa 0, kontrast 2 etc

Även om jag inte kan förklara det bättre än så här så upplever jag att bilderna är bättre och framförallt, de blir bättre som slutliga jpg-bilder
Hälsningar
//LGN

Hej igen
Apropå det vi "pratade om"

Har öppnat en raw-bild som var tagen med mina gamla bild-inställningar i kameran. Dvs skärpa 5, kontrast 5 etc.

Vad gällar skärpan i alla fall så stod reglaget på 0 i DPP, dvs exakt samma ställe som en bild som är tagen med skärpa 0, kontrast 2 etc

Även om jag inte kan förklara det bättre än så här så upplever jag att bilderna är bättre och framförallt, de blir bättre som slutliga jpg-bilder
Hälsningar
//LGN

Helkonstigt!
I DPP kan du välja bildstil i efterhand. om jag växlar mellan standard, neutral och landscape växlar skärpan i samma steg mellan 3, 0 och 4. Och hos mig följer valda värden med från kameran till DPP.

Att du upplever att du får bättre skärpa på ditt vis har antagliegn att göra med att du lägger på skärpan på slutet, istället för redan i TIFF-konverteringen. Men det här sista är en gissning. Jag är inte bra på efterbehandling.

Petter ...

Hej igen

nej, jag gör nästan allt inkl skärpförstärkning innan TIFF-steget
I PSE9 lägger jag i princip bara till skuggan och min "namn teckning" och konverterar till jpeg

Hälsningar
//LGN

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar