Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Skärpa på 2 eller fler personer
- Trådstartare Totto15
- Start datum
Goatboy
Aktiv medlem
Har svårt att få skärpa på alla ansikten med 2 el fler personer på bilden.
Inomhus önskar jag fota med största bländare för att slippa blixt. Fotar med D300s och 17-50/2,8. Tips på inställningar och saker att tänka på, tack.
Bländare 2.8 rimmar dåligt med bra skärpedjup.
http://www.fotosidan.se/cldoc/3659.htm
Räkna själv på det:
http://www.dofmaster.com/dofjs.html
Enklaste lösningen: Se till att personerna är placerade på samma plan, dvs med samma avstånd från sensorn.
Totto15
Aktiv medlem
Bländare 2.8 rimmar dåligt med bra skärpedjup.
http://www.fotosidan.se/cldoc/3659.htm
Räkna själv på det:
http://www.dofmaster.com/dofjs.html
Enklaste lösningen: Se till att personerna är placerade på samma plan, dvs med samma avstånd från sensorn.
Intressant med den där DOFmaster. Då känns det som att fota med 2,8 med flera personer på motivet är uteslutet? Hur gör man då vid svagt ljus inne? Blixt antar jag?
Japp har försökt så gott det går placerat personerna i rad bredvid varandra. Inte så lätt på ett barnkalas dock..
Säg nu att alla barn står prydligt bredvid varandra. Vilket fokusval i kameran då de är utspridda i hela sökaren?
Senast ändrad:
MagnusKlingenberg
Aktiv medlem
Säg nu att alla barn står prydligt bredvid varandra. Vilket fokusval i kameran då de är utspridda i hela sökaren?
Hmm skulle nog säga att fokusval är en smaksak.
Jag har märkt att jag nästan alltid hamnar tillbaka på en fast fokuspounkt och sen komponerar om efter att fokus blivit låst.
perstromgren
Aktiv medlem
Om alla lyckas stå på samma avstånd till kameran (dvs egentligen i en halvcirkel runt kameran) spelar det ingen roll. Vill du vara noggrann kan du räkna på saken själv med verktyget länkat ovan, och ta fram tumstocken. Förmodligen bör detta göras i förväg, smått folk tröttnar lätt! Eller så tar du hjälp av dem: "Nu mina vänner ska alla stå på exakt tre meter från min kamera! Här har ni ett snöre som är tre meter långt." Men det kan bli pannkaka också...
Per.
Olle
Aktiv medlem
Pannkaka blir det nogOm alla lyckas stå på samma avstånd till kameran (dvs egentligen i en halvcirkel runt kameran) spelar det ingen roll. Vill du vara noggrann kan du räkna på saken själv med verktyget länkat ovan, och ta fram tumstocken. Förmodligen bör detta göras i förväg, smått folk tröttnar lätt! Eller så tar du hjälp av dem: "Nu mina vänner ska alla stå på exakt tre meter från min kamera! Här har ni ett snöre som är tre meter långt." Men det kan bli pannkaka också...
Objektivkonstruktörerna gör sitt bästa för att elliminera bildfältskrökningen. Så om inte konstruktören har helt misslyckats är det bättre att personerna står i en rak rad.
Olle
edsjo
Aktiv medlem
Om alla lyckas stå på samma avstånd till kameran (dvs egentligen i en halvcirkel runt kameran) spelar det ingen roll. Vill du vara noggrann kan du räkna på saken själv med verktyget länkat ovan, och ta fram tumstocken. Förmodligen bör detta göras i förväg, smått folk tröttnar lätt! Eller så tar du hjälp av dem: "Nu mina vänner ska alla stå på exakt tre meter från min kamera! Här har ni ett snöre som är tre meter långt." Men det kan bli pannkaka också...
Per.
Ska man vara petig är det ju inte en halvcirkel de ska stå i. De flesta objektiv är mer eller mindre konstruerade för att ha en plant skärpeplan, dvs det är på rad de bör stå.
En annan effekt av detta med skärpeplanet är att det inte alltid fungerar att låsa fokus och komponera om. Om man gör mycket omkomponering och har stor bländare kommer skärpan att hamna fel. Det lär ju inte vara något större problem här dock, då det antagligen är lättast att ställa fokus i mitten där det antagligen står en person ändå och sedan inte komponera om bilden. Om man behöver komponera om mycket är det bättre att flytta fokuspunkten så att den hamnar mer rätt där den ska vara.
Rommel
Avslutat medlemskap
Man kan även öka ISO en aning och bländaren till kanske 4 samt använda stativ.
Sen är det ju hur petig du är när det gäller bildkvalité. Även om du ha stor bländare och relativt lågt ISO så kommer bildkvalitén att lida pga brist på ljus.
Jag hade gjort så här.
Tagit några steg bak. Haft ISO 800, Bländaren på 2.8, Stativ samt haft brännvidden på 50 mm.
Själv fotograferade jag ett dop igår i en kyrka med ISO på 1600 och 3200 med bländare på 2.8 handhållet utan IS. Helt ok bilder. Håller dock inte kvaliten man förstorar i A3 format.
/Stefan
Sen är det ju hur petig du är när det gäller bildkvalité. Även om du ha stor bländare och relativt lågt ISO så kommer bildkvalitén att lida pga brist på ljus.
Jag hade gjort så här.
Tagit några steg bak. Haft ISO 800, Bländaren på 2.8, Stativ samt haft brännvidden på 50 mm.
Själv fotograferade jag ett dop igår i en kyrka med ISO på 1600 och 3200 med bländare på 2.8 handhållet utan IS. Helt ok bilder. Håller dock inte kvaliten man förstorar i A3 format.
/Stefan
JazzBass
Aktiv medlem
Förminska bilden. ;-) Med en mindre bild ser skärpedjupet större ut, däremot om man beskär bilden ser skärpedjupet kortare ut eftersom oskärpan framträder tydligare då den "växer" av beskärningen, därför är jag inte säker på om tipset ovan att stå längre bort och efteråt beskära ger nåt positivt. Däremot blir säkert bilderna mycket brusigare och suddigare.
Det kan dock löna sig att fota med så kort brännvidd som möjligt eller stå så långt bort som möjligt för att få längsta möjliga skärpedjup, men det lönar sig alltså inte om det betyder att man måste beskära bilden efteråt
I övrigt är det inte mycket annat man kan göra, om man inte vill/kan ta en massa bilder och sedan sammanfoga dem på nåt skumt sätt till en bild med stort skärpedjup....
Det kan dock löna sig att fota med så kort brännvidd som möjligt eller stå så långt bort som möjligt för att få längsta möjliga skärpedjup, men det lönar sig alltså inte om det betyder att man måste beskära bilden efteråt
I övrigt är det inte mycket annat man kan göra, om man inte vill/kan ta en massa bilder och sedan sammanfoga dem på nåt skumt sätt till en bild med stort skärpedjup....
perstromgren
Aktiv medlem
Ska man vara petig är det ju inte en halvcirkel de ska stå i. De flesta objektiv är mer eller mindre konstruerade för att ha en plant skärpeplan, dvs det är på rad de bör stå.
Tack!
Manlärsignågotnyttvarjedag-effekten, igen!
Per.