Annons

'Skärpa' i kameran vs filtret 'oskarp mask'

Produkter
(logga in för att koppla)

Ingvar

Aktiv medlem
Om din digitalkamera har inställning för 'skärpa' (sharpness) så motsvarar det filtret 'oskarp mask' (unsharp mask) i Photoshop.
Tips: Stäng av/vrid ned värdet för skärpa så mycket det går i kameran. Då undviker du digital kontrastförstärkning på sådant du inte vill framhäva. Sedan kan du skärpa upp bilderna i Photoshop eller motsvarande med hjälp av filtret 'oskarp mask'. I min kamera motsvarar standardvärdet 0 i 'skärpa' ungefär en oskarp mask på 150%, 1,5 pixel, tröskel 10 tycker jag mig ha kommit fram till. Numera sätter jag kamerans skärpevärde till minus 5, och använder vid behov 'oskarp mask' i efterhand. Då kan jag lägga på masken på de delar av bilden som jag vill, medan bakgrund, himmel och liknande kan lämnas ofiltrerat. En klar förbättring av bildkvaliteten och bättre kontroll över bildproduktionen!
 
Har kollat in artikeln i FOTO, och det är på pricken detta problem och tips den tar upp :)
Jag blev faktiskt själv rätt så besviken över att detta inte framgår någonstans i kamerans manual på ett vettigt sätt :(
Det är en del nytt att lära, och att tänka på, när man går över till digitalt...:confused:
 
Samma när man skannar, stäng av eller minska skärpningen i skannern.

Skärp i Photoshop.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.