Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
skärpa i kameran? (och övriga inställningar)
- Trådstartare 119138
- Start datum
js1
Aktiv medlem
Så länge du kör jpeg kan du med fördel testa fram ett "recept" i kameran som du gillar med skärpa, kontrast, mättnad etc och låta kameran stå där. Det du kanske bör anpassa från ett fototillfälle till ett annat är vitbalansen. Är det sol och bra ljus kör du kanske Auto, är det väldigt mulet eller om du är i djup skugga ställer du wb:n på moln resp skugga osv.
När du sen blir lite mer driven och kräsen går du över till raw, då "framkallar" du dina bilder helt själv utan någon inverkan från kameran över huvud taget. Man bör nog ha plåtat jpeg ett bra tag så man "lär" sig vad man vill och hur en bild ska se ut enligt sina egna referenser. RAW blir lite som att börja om från början med många parametrar att sätta sig in i men ger så mycket fler möjligheter. Photoshopar du redan dina bilder mkt kanske raw kan vara något redan nu.
När du sen blir lite mer driven och kräsen går du över till raw, då "framkallar" du dina bilder helt själv utan någon inverkan från kameran över huvud taget. Man bör nog ha plåtat jpeg ett bra tag så man "lär" sig vad man vill och hur en bild ska se ut enligt sina egna referenser. RAW blir lite som att börja om från början med många parametrar att sätta sig in i men ger så mycket fler möjligheter. Photoshopar du redan dina bilder mkt kanske raw kan vara något redan nu.
119138
Avslutat medlemskap
Jag har kört raw fram tills rätt nyligen egentligen. blev less på att vara tvungen att pilla på varje bild hela tiden. Sen ville jag lära mig att fota utan de större marginalerna att göra fel en raw bild ger. Så länge de inte är en potentiell vägghängarbild ser jag mest fördelar med jpeg.
Men som sagt, om jag inte får till inställningarna i kameran hyffsat måste jag in och pilla på varje bild i alla fall.
Men som sagt, om jag inte får till inställningarna i kameran hyffsat måste jag in och pilla på varje bild i alla fall.
iSolen.se
Guest
Jag har kört raw fram tills rätt nyligen egentligen. blev less på att vara tvungen att pilla på varje bild hela tiden. Sen ville jag lära mig att fota utan de större marginalerna att göra fel en raw bild ger. Så länge de inte är en potentiell vägghängarbild ser jag mest fördelar med jpeg.
...och blir det fel när du kör jpeg kan du inte fixa det efterråt utan kvalitetsförlust.
Kvitung
Aktiv medlem
Om du ändå kört RAW varför inte fortsätta? men känner du att du vill förlita dig mer på att få rätt "exponering" från början spelar inte filtypen nån större roll utan mer dina kamerainställningar? är det så du menar?
119138
Avslutat medlemskap
Beror ju helt på vad man vill göra med bilden, som jag skrev tidigare, är de tänkt att bli en förstoring så kör jag raw. är de fiskebilder som mestadels används digitalt eller eventbilder utan ambitioner att bli mer än ett bildspel så ids jag inte köra raw för att jag vill minimiera tiden framför datorn.
Om jag då har hyffsade inställningar i kameran från början kan jag skära ner ytterligare på tiden framför datorn. Och frågan handlar inte om att få rätt exponering utan om skärpa, kontrast, mättnad och färgton.
Om de fortfarande är någon som hellre diskuterar rawbildens förträfflighet ber jag er att ta de i ett pm eller egen tråd.
Om jag då har hyffsade inställningar i kameran från början kan jag skära ner ytterligare på tiden framför datorn. Och frågan handlar inte om att få rätt exponering utan om skärpa, kontrast, mättnad och färgton.
Om de fortfarande är någon som hellre diskuterar rawbildens förträfflighet ber jag er att ta de i ett pm eller egen tråd.
Digitalbrus
Aktiv medlem
Och frågan handlar inte om att få rätt exponering utan om skärpa, kontrast, mättnad och färgton.
Det där är ju en smaksak och väldigt individuellt.
Du kan säkert få svar om vad som är "rätt", men det blir nog flera svar eftersom tycke och smak varierar.
Testa själv istället och kom fram till det som du tycker om.
Ta en bild, ändra, ta samma bild igen, ändra, och om och om igen.
Sedan ser du i datorn vilka inställningar du tycker bäst om.
Svårare är det inte.
Julle.
Det där är ju en smaksak och väldigt individuellt.
Du kan säkert få svar om vad som är "rätt", men det blir nog flera svar eftersom tycke och smak varierar.
Testa själv istället och kom fram till det som du tycker om.
Ta en bild, ändra, ta samma bild igen, ändra, och om och om igen.
Sedan ser du i datorn vilka inställningar du tycker bäst om.
Svårare är det inte.
Julle.
Anders Östberg
Guest
Om du vill kan du uppnå samma sak i efterhand genom att skapa en action i Photoshop och batchköra en bildbehandling på alla raw-filerna istället, med motsvarande högre skärpa, kontrast och annat. Så får du ett mer färdigt utseende utan att pilla på varje bild med fördelen att du då har kvar originalet utan behandling och kan gå in och ändra dom bilder där standardbehandlingen inte blir bra.
Mats Findell
Aktiv medlem
Ibland så fotar jag både RAW och JPEG samtidigt, speciellt vid tillfällen där jag har bara en chans. Fågelfotografering tex. Är JPG:en bra så struntar jag i att använda RAW-bilden. Behöver jag göra efterjusteringar såsom ändra exponering använder jag RAW-bilden. Jag får det bästa av två världar. Personligen tycker jag att det är för mycket jobb att pilla med RAW-bilder för jämnan. Detta förutsätter att man har hyffsat stort minneskort. Jag använder ett 8 GB kort och tycker att det är ganska lagom.
I min kamera, en EOS 50D, tycker jag det är en nödvändighet att skärpa upp JPG:en något i kamerans inställningar. Utan uppskärpning är de väl mjuka.
I min kamera, en EOS 50D, tycker jag det är en nödvändighet att skärpa upp JPG:en något i kamerans inställningar. Utan uppskärpning är de väl mjuka.
perhel
Aktiv medlem
Beror ju helt på vad man vill göra med bilden, som jag skrev tidigare, är de tänkt att bli en förstoring så kör jag raw. är de fiskebilder som mestadels används digitalt eller eventbilder utan ambitioner att bli mer än ett bildspel så ids jag inte köra raw för att jag vill minimiera tiden framför datorn.
Har samma uppfattning som "Digitalbrus" där....testa och åter testa olika jpeg inställningar, kombinationer och situationer.
Jag gillar inte heller att pilla med RAW för var enda bild men tycker jag lyckats bra nu att få en "färdig" bild direkt ur kameran.
DRO spelar också roll hur den är inställd.
Har testat igenom "creative styles"i min Sony A700 och det har varit till stor hjälp när man sedan jämfört och granskat bilderna...
/perhel
Rommel
Avslutat medlemskap
Är man lat så kan man väl bara använda Lightroom och använda en normal preset för alla bilder, dvs uppskärpning, brushantering, färghantering, kontrast etc.
Då bilr det lika enkelt att använda bilderna som JPG, enda man behöver göra är att exportera ut som till rätt storlek samt ha en lite större hårddisk.
LR3 Beta är f.ö gratis.
/Stefan
Då bilr det lika enkelt att använda bilderna som JPG, enda man behöver göra är att exportera ut som till rätt storlek samt ha en lite större hårddisk.
LR3 Beta är f.ö gratis.
/Stefan
vealgarden
Aktiv medlem
Det där lät intressant!
Men hur gör man rent praktiskt?
Kan man ställa in "Preset" för automatik? finns det en "steg-för-steg"-guide?
Frågor från en Adobe-novis
Men hur gör man rent praktiskt?
Kan man ställa in "Preset" för automatik? finns det en "steg-för-steg"-guide?
Frågor från en Adobe-novis
Rommel
Avslutat medlemskap
Börja o läs och se om du hittar lite grundläggande tutorials om LR
Installera programmet först och börja imorpera EN bild i RAW format (ej JPG då det är helt annan typ av redigering)
Gå in DEVELOP modulen
Börja framkalla i högra panelen. Laborera lite.
När du är nöjd med den grundläggande "framkallningen" så kan du spara det som en preset. Finns i vänstra panelen.
När du importerar nästa gång så säger du till LR att importera med PRESET.
Enda som är avvaktiverat i LR3 beta är luminansen i brsuhantringen. Den får du lösa på annat sätt som tex noise ninja eller neatimage som finns som plugin till LR. Kostar dock. Eller köp LR2
Här finns massvis av presets och tips
http://www.lightroomkillertips.com/
Ha så kul
/Stefan
Installera programmet först och börja imorpera EN bild i RAW format (ej JPG då det är helt annan typ av redigering)
Gå in DEVELOP modulen
Börja framkalla i högra panelen. Laborera lite.
När du är nöjd med den grundläggande "framkallningen" så kan du spara det som en preset. Finns i vänstra panelen.
När du importerar nästa gång så säger du till LR att importera med PRESET.
Enda som är avvaktiverat i LR3 beta är luminansen i brsuhantringen. Den får du lösa på annat sätt som tex noise ninja eller neatimage som finns som plugin till LR. Kostar dock. Eller köp LR2
Här finns massvis av presets och tips
http://www.lightroomkillertips.com/
Ha så kul
/Stefan