Annons

Skärpa brusig bild

Produkter
(logga in för att koppla)

Tobias Arvidsson

Aktiv medlem
Jag har en konsertbild jag tagit med ISO 1600 (D70). Således är den skapligt brusig. Har konverterat den till sv / v. Jag kan leva med brusigheten då, tycker att så många detaljer försvinner med Noise ninja. Men när jag skärper bilden blir bruset mycket tydligare. Kan man lindra detta fenomen? När jag skärper bilden har jag använt lab färger och skärpt i kanalen för ljushet.

Är inte så superhaj på ps, men vad jag förstår ska man kunna sudda bort och måla dit skärpa, hur gör jag detta? (Använder PS CS)

Den här bilden är det...
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/680002.htm?set=lp

Enklast är väl att lägga på lagom med skärpa, med t.ex. oskarp mask. Sen markerar du händelsen före det att du lade på skärpa och klickar i rutan till vänster om skärpehändelsen. Välj historiepenseln och måla så får du tillbaks skärpan där du vill ha den.

Om man har en bild med mycket färgbrus kan man göra som du, skärpa i Lab-läge i L-kanalen och göra a- och b-kanalerna suddiga (det syns inte eftersom de inte påverkar skärpa och detaljer).

Ett sätt att skärpa brusiga bilder är annars - förutom det som beskrivs ovan - att använda konturskärpning. Kopiera hela bilden, gå in i Channels och skapa en ny kanal, klistra in bilden där och kör Find edges. Justera resultatet med Levels eller Threshold för att bilden ska bli svart bara i konturerna men inte i de ytor som är brusiga. Lägg på lite Gaussisk oskärpa. Klicka på Load selection i menyn högst upp, kryssa i rutan invert. Nu är konturerna markerade. Gå tillbaka till Layers. Lägg på önskad skärpa, som alltså bara hamnar där din selektion (=konturerna) är. Om du störs av markeringen kan du använda ctrl-H som döljer den.

Men är det skärpa som saknas i din bild? Den har ju dessutom skaknings-/rörelseoskärpa? Tycker den ser lite grå ut. Är det inte kontrast den behöver? Varför inte justera bilden med Levels eller Curves? I Levels kan du flytta "skuggpilen" åt höger och då hamnar även bruset i t ex det stora fältet i mitten av bilden i svart och syns inte. Om du flyttar "högdagerpilen" åt vänster lyfter du fram ansiktet. Justera generell ljushet med "mittenpilen". Nedan har jag även duplicerat bilden till nytt lager, ändrat till "Overlay" och lagt Gaussisk oskärpa på övre lagret och ändrat till 70-80% opacitet (och justerat Levels som jag har på ett justeringslager mellan de båda bildlagren). Bilden är helt oskärpt.

Ed: Bilden ser lite annorlunda ut i webbläsaren mot i Photoshop, där man t ex anar konturen av gitarristens bakhuvud och lite mer av personen till höger, rätt eller fel...

Bilagor

• konsertbild_fs.jpg
    konsertbild_fs.jpg
    56.3 KB · Visningar: 576
Senast ändrad:
Ja det är helt klart skakningsoskärpa, hamnade på tider runt 1/15 vid 1,8 och ISO 1600. Skapligt mörkt alltså. Jag har lagt en svag s kurva på bilden för att öka kontrasten, du har nog rätt i att den skulle behöva lite till. Dock försvinner detaljer i de mörka partierna. Bilden ser lite annorlunda ut nu när jag sitter i skolan och kollar på den (med en skärm från mitten av 90-talet...), hemma är den andra gitarristen klart synlig, dock i rejäl oskärpa. Även bakhuvudet på Johan syns.

Eftersom jag tog bilden med så lång tid kommer jag aldrig få någon riktig skärpa, ska försöka med de tipps ni gav och göra det bästa av den iaf.

Ett tips! Istället för att gå över i LAB-läge och skärpa L-lagret, och sen gå tillbaka till RGB-läge, gör istället en kopia på bakgrundslagret (lagret som ska skärpas), och skärp det som vanligt. Ändra sedan blandningsläget på lagret till "Luminosity", det ger samma resultat som att skärpa i L-läget, men dels så ger det inga avrundningsfel, och dels så ger det möjligheten att ångra skärpningen genom att helt sonika kasta lagret, och dels möjligheten att ställa graden av skärpning i efterhand, genom att ställa ner opacity för lagret. Om man dessutom lägger på en lagermask på det nya lagret så kan man "måla bort" skärpa med svart färg och vanliga penseln, eller så kan man invertera justeringslagret (ctrl+i) och sedan måla in skärpa med vanliga penseln och vit färg.

Tobias Arvidsson skrev:
Ja det är helt klart skakningsoskärpa, hamnade på tider runt 1/15 vid 1,8 och ISO 1600. Skapligt mörkt alltså. Jag har lagt en svag s kurva på bilden för att öka kontrasten, du har nog rätt i att den skulle behöva lite till. Dock försvinner detaljer i de mörka partierna. Bilden ser lite annorlunda ut nu när jag sitter i skolan och kollar på den (med en skärm från mitten av 90-talet...), hemma är den andra gitarristen klart synlig, dock i rejäl oskärpa. Även bakhuvudet på Johan syns.

Eftersom jag tog bilden med så lång tid kommer jag aldrig få någon riktig skärpa, ska försöka med de tipps ni gav och göra det bästa av den iaf.
En bra bild måste inte nödvändigtvis var perfekt tekniskt. Skakningsoskärpan och bruset ("kornet"!) förmedlar ju lite av en tajt klubbstämning, tycker jag, lite som pressad Tri-X förr i tiden (eller varför inte Kodak 2484 Pan). Att figuren till höger inte syns tycker inte jag gör något eftersom bilden känns tätare med bara gitarristen och hans gitarr.

Walle skrev:
Ett tips! Istället för att gå över i LAB-läge och skärpa L-lagret, och sen gå tillbaka till RGB-läge, gör istället en kopia på bakgrundslagret (lagret som ska skärpas), och skärp det som vanligt. Ändra sedan blandningsläget på lagret till "Luminosity", det ger samma resultat som att skärpa i L-läget, men dels så ger det inga avrundningsfel, och dels så ger det möjligheten att ångra skärpningen genom att helt sonika kasta lagret, och dels möjligheten att ställa graden av skärpning i efterhand, genom att ställa ner opacity för lagret. Om man dessutom lägger på en lagermask på det nya lagret så kan man "måla bort" skärpa med svart färg och vanliga penseln, eller så kan man invertera justeringslagret (ctrl+i) och sedan måla in skärpa med vanliga penseln och vit färg.
Det blir nästan likadant - inte ens labgurus tycker det är nödvändigt att gå från RGB till Lab bara för skärpning.

Motsvarande teknik kan även användas mot färgbrus. Duplicera lager, lägg på någon form av oskärpa (Gaussisk, Surface blur eller Dust and scratches), ändra blandningsläge till Färg.

Testa att dublicera lager, filter-annat-högpass, välj en nivå som framhäver detaljerna och ändra på lagerpaletten normal till skarpt ljus. Sen så suddar du bort det som är brusigt...vilket blir endel men det är en bra skärpningsmetod för mycket oskarpa bilder.

Har du testat att använda oskarp mask (USM - UnSharp Mask), och höja "threshold" (kan det möjligen heta tröskelvärdet i den svenska versionen)? Prova med värden mellan 3 och 6 tex.

Fabian Fogelberg skrev:
Testa att dublicera lager, filter-annat-högpass, välj en nivå som framhäver detaljerna och ändra på lagerpaletten normal till skarpt ljus. Sen så suddar du bort det som är brusigt...vilket blir endel men det är en bra skärpningsmetod för mycket oskarpa bilder.

Eller så gör man en lagermask till nämnda lager, inverterar lagret (ctrl+i) och sedan "målar fram" skärpa med pensel och vit färg :)

Nu har jag provat lite olika förslag och fått bilden mycket bättre. Har inte försökt fått bort bruset, men tagit bort lite av skakningsoskärpan. Har även provat att göra en högkontrast bild där den andra gitarristen försvinner ( low key, heter det så?). Bilden ser lite skitig ut och kommer nog aldrig få någon superskärpa, men det gör mig inte så mycket. Tänkte skriva ut den i 24x30 på crimsons sv / v papper. Har ni provat det? (Papperet alltså)

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto