Annons

Skärp er i katergorivalen!

Produkter
(logga in för att koppla)

Liza

Aktiv medlem
Eftersom jag inte har scanner längre och de gamla CD brända bilderna antingen har för uslel kvalitet eller är rent gamla, så har jag gjort som projekt att gå igenom medlemsalbumen här på FS. Kategori för kategori.
Du milde vad mycket bilder !!!!!!

En sak som tyvärr har slagit mig alltför många gånger (trots att jag bara hunnit skrapa på ytan av bildflödet) är att många medlemmar bara slänger in sina bilder i kategorier utan att tänka på relevansen.

Ex inom kategorin Stilleben.
Enligt SAO betecknas Stilleben som " målning (avbildning) av uppställda, livlösa föremål" och i Fokus stora uppslagsverk "målning framställande föremål som blommor, frukter, konsthantverk, husgeråd arrangerade till en helhet...".

Om man då går in och tittar i albumen så är det väldigt få som förstått detta utan slänger upp i princip vad som helst - alltifrån ungen som håller en blomma till landskapsbilder - men inget stilleben.

Liknande upplever jag det i kategorin Alternativa Tekniker. En bild tagen med digitalkamera är enligt mej ingen alternativ teknik. Ej heller att den är fixad i PS - då finns alternativen "montage och retuch" att använda.
Kanske är det jag som är inskränkt men i denna kategorin vill jag hitta innovativa lösningar, fotografiskt hantverk och gamla tekniker etc.

Visst vill väl alla visa sina bilder men gör det på "rätt plats" !!!

Till sist vill jag ge en eloge till alla er som beskriver och berättar hur ni skapat / behandlat era bilder före uppladdningen. Lärorikt, inspirerande och seriöst.

Gott Nytt År
Eva

Hmm, det var menat att starta en diskussion men inlägget verkar inte ens ha nått "senaste foruminlägg" på framsidan trots att den lades in eftermiddags.

Det är för att du placerade diskussionen i Fritt forum. Jag flyttar in den där den hör hemma. Men förvänta dig inte någon anstormning på nyårsafton :)

Nåt jag har missat ? Tack för att du flyttade inlägget i så fall - god fortsättning.

Jag håller med dig fullständigt angående kategorierna.

Liza skrev:
Till sist vill jag ge en eloge till alla er som beskriver och berättar hur ni skapat / behandlat era bilder före uppladdningen. Lärorikt, inspirerande och seriöst.
Jag har klurat lite på det här. Det finns mycket teknik som man kan ta upp om man själv tar hand om hela bildprocessen (jag tänker främst på traditionell mörkrumsteknik).Det är omöjligt att ta upp allt även om man vill det. Även om jag hade försökt så finns det saker som jag tycker är mer eller mindre intressanta. Till exempel tycker jag sällan att ett visst märke (på film, papper, framkallare, kamerahus och så vidare) är intressant utan kombinationen av dem. Samtidigt vet jag att många inte att hade sett kombinationen av dem utan de enskilda produkterna. Då är det kanske inte bättre att göra det alls, eller?

Jag håller också med helt. Framförallt är det kategorierna alternativa tekniker och stilleben som jag upplever värst. Många verkar räkna photoshopmanipulationer som en alternativ teknik och inte som retucherad.. Synd, för de bilderna hittar man oftast inte under retucherad heller. Kanske det ändå vore tydligare att döpa om kategorin retucherad till manipulerad igen?
/Lotta

Senast ändrad:
God fortsättning Pej och Lotta.

Det finns flertalet lösningar på "kategorivalsproblemet" och ett av mina syften med detta inlägg var att se om vi kunde hjälpas åt att finna de bästa.

Några tankar:
Stilleben kunde man kanske döpa om till Nature Morte även om jag inte tycker det helt stämmer då det i ett Stilleben mycket väl kan ingå levande blommor, frukter och grönsaker. Sen är iofs frågan huruvida de ska anses som levande eller döda föremål när de en gång plockats/skördats och flyttats från sin naturliga miljö.

Den andra huvudmeningen med Stilleben är ju att bilden visar en genomtänkt och mänskligt arrangerad helhet av olika "döda" objekt.

Alternativa tekniker kan kanske enkelt döpas om till exempelvis "Traditionellt hantverk" för att sammanfatta i två ord. Tolkningsproblem lär man aldrig komma undan ändå.

Sen kan en förklarande artikel kanske kasta lite ljus över begreppen.

-------
Till sist förstår jag och håller med i din synpunkt Pej rörande beskrivningar och omfattningen av dessa. Hur mycket eller hur lite är en trixig avvägningsfråga.
Punkten gällde både traditionella och digitala bilder som tydligt visar på kreativt arbete och tankesätt i mörkrum såväl som vid datorn. Eftersom jag tillhör de extremt nyfikna vill jag många gånger få en vink om förfarandet. Därav en personlig eloge till dem som orkar stilla min hunger en aning.

MVH Eva

Ps - din egen artikel faller under den elogen.

Liza skrev:
Till sist förstår jag och håller med i din synpunkt Pej rörande beskrivningar och omfattningen av dessa. Hur mycket eller hur lite är en trixig avvägningsfråga.
Jag har som sagt klurat på det och jag har inget bra svar. Nu nuvarande åsikt är att jag bara beskriver alternativa tekniker. Standardtekniker kan man läsa sig till på andra ställen (tack för elogen, den värmer).

Om vi återgår till kategorierna så tycker jag att du hade en bra idé Liza. Det kan nog behövas någon form av samlad förklaring över dem.

Liza skrev:
Alternativa tekniker kan kanske enkelt döpas om till exempelvis "Traditionellt hantverk" för att sammanfatta i två ord. Tolkningsproblem lär man aldrig komma undan ändå.
Nej, nej!

Alternativa tekniker är en etablerad term för det som ibland kallas "ädelförfarande", dvs bilder som inte kopieras på traditionella gelatinsilverpapper. Exempel på alternativa tekniker är fotogravyr, saltpapper, gummitryck, carbro, cyanotypi, platina- och palladiumtryck etc.

Traditionellt hantverk är kopiering av svartvita negativ på konventionellt fotopapper i en vanlig förstoringsapparat.

Jo Lars-Erik jag vet och instämmer, men om du tittar in på kategorin Altenativa Tekniker så inser du att få har den informationen/kunskapen.

Förslaget kom för att på något sätt renodla resp klargöra/tydliggöra kategorin - ditt svar gav ju mycket bra info till dem som anser digital manipulation, handkolorering etc som Alternativ teknik.
MVH Eva

Senast ändrad:
Det vore kanske bättre att kalla kategorin för Alternativa processer eller Alternativa fotografiska processer.

Stilleben är också en väldefinierad term. Ett stilleben är ett antal icke-levande objekt arrangerade och ljussatta för fotografering (eller målning). Objekten kan vara frukter, snittblommor, stenar, motordelar m.m. Normalt fotograferas stilleben i ateljé under kontrollerade former.

Eller varför inte rent och slätt "Ädelförfarande" då kan man i alla fall hoppas på att det låter så pass udda att intresserade medlemmar först tar reda på vad det innebär :)

Alternativa processer / Alternativa fotografiska processer / Ädelförfarande, nu börjar vi komma nån vart, hoppas redaktionen följer tråden.

Även om Stilleben må vara en hur väldefinierad
term som helst, så finns där ett liknande dilemma. Har du något förslag på problemlösning.

MVH Eva

Tyvärr kan jag nu konstatera att det bara är ca 7 av 199 bilder som "på riktigt" tillhör katergorin Alternativa tekniker/ädelförfarande. Däremot saknar jag fyra mycket duktiga fotografer: LG Malmqvist, Maria Ahlberg, Lasse Mellberg och Liza W - deras bilder representerar Alternativa tekniker på ett ypperligt sätt. Det finns säkert fler jag har bara inte hittat dem än.

Om man tog bort alla digitala och PS fixade bilder men behöll de analogt framställda i en utökad form med ex lithframkallade, solariserade etc, etc hade denna kategori verkligen kunnat bli en källa till inspiration

Liza skrev:
Om man tog bort alla digitala och PS fixade bilder men behöll de analogt framställda i en utökad form med ex lithframkallade, solariserade etc, etc hade denna kategori verkligen kunnat bli en källa till inspiration
Sant, men låt mig göra en jämförelse. I nio fall av tio ser jag skillnad på digitala svartvita bilder och bilder som är inlästa från traditionella svartvita förstoringar. På sätt och vis hade jag blivit glad om man hade kunnat skilja på dem men det är inget som jag driver. Man hade kunnat lösa det med en liten traditionell-/digitalflagga men diskussionen urartar säkert till krig om man skulle föreslå något sådant.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar