Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Skärmval: Samsung? Hjälp!

Produkter
(logga in för att koppla)

Andreas Lestander

Aktiv medlem
Hej jag behöver hjälp att välja en bra skärm. Då jag inte längre prioriterar spelandet så vill jag ha en bra skärm för bildbehandling - och av den uppsjö av skärmar det finns att välja på är det inte konstigt att man blir förvirrad.

Mina ögon fastnade vid Samsung Syncmaster 215TW : http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=319694 - där priset är överkomligt men jag ser ogärna att jag lägger ut mer pengar än vad den skärmen är värd.
Frågan är då om den är värd att satsa på, eller finns det mer prisvärda alternativ i den prisklassen eller under? 16,7 milj. färger prioriteras då jag vill ha så bra färgstöd som möjligt - jag har fått för mig att det är bättre vid bildbehandlig/betraktning?

Sen är det ju även en fråga om widescreen eller inte, och där är jag opartisk. Dock ser jag en viss fördel i widescreen då man får luftigare arbetsytor i t.ex photoshop?
Skall även passa på att säga att den storlek jag är ute efter är minst 19 tum och uppåt.

Är ytterst tacksam för all hjälp jag kan få /Andreas.

Jag köpte nyligen en Dell 24" widescreen, 2407W. Den är helt klart värt pengarna, ger en enorm möjlighet till arbetsyta när man kör den i 1920x1200.

Men den kan ses som dyr, runt 10kkr. Men man får faktiskt fantastiska möjligheter för det man betalar för, så för mig var det värt det. Och jag använder den till samma sak som du skriver, för bildbehandling. Funkar även finfint att spela med, blir en helt annan upplevelse; även om jag inte spelar så mkt så blev jag tvungen att testa lite =)

Vad det än blir, satsa på en wide.

Kollade på den innan, men det är ju faktiskt 1000 kr dyrare, och dessutom är det en 4:3, inte en widescreen som jag så gärna vill prova. Men det är säkert en bra skärm det också.

Jag har en SyncMaster 214T men måste erkänna att jag inte är helt nöjd. Känns osäkert om jag lyckets kalibrera skärmen rätt och då har jag kalibrerat med extern kalibrator. Går inte att kalibrera RGB när man använder kalibrator. Dessutom tycket jag att den visar ett överdrivet blåstick i vissa situationer

Kolla in Eizos skärmar!! Köpte en för några månader sen och den är verkligen super, rekommenderas av YFO. De har nyligen kommit ut med widescreens oxå.
Den jag har kostar ca 12000 exkl. moms men det finns billigare varianter, vissa av dem kan man ej kalibrera dock.

Mvh, eva

www.eizo.com

Vore tacksam om du kunde återkomma med ditt betyg på skärmen då jag själv överväger samma modell.

Helst skulle jag väl vilja äga en eizo men min ekonomi tillåter inte riktigt det.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar