Annons

Skärmupplösning och ps

Produkter
(logga in för att koppla)

Magnus Wahlgren

Aktiv medlem
Två frågor:

1) Finns det något knep för att lista ut optimal skärmupplösning för bildredigering i t ex ps.

Hög upplösning för att se många pixlar exempelvis. Jag vill också ha så hög visuell bildkvalitet som möjligt när jag tittar på bilden i samband med redigeringen.

2) Kan man be ps att ställa in en viss skärmupplösning varje gång ps startas, t ex även när någon annan i familjen spelat ett spel i VGA-upplösning?

2. Du kan sätta de VGA-krävande programmen att köra i VGA-läge (256 färger, 640x480). När de avslutas så går desktopen tillbaka till vanlig upplösning. Sätt det i Egenskaper -> Kompatibilitet på genvägen du använder för vga-programmen

Lasse H skrev:
1. Skärmen kan inte visa mer än 72 px/tum.
Hur menar du då? Det är ju helt beroende på vilken upplösning man kör samt hur stor skärm man har. Kan visst bli mer än 72px/tum.

Magnus, Vad har du för skärm och i vilken upplösning kör du? Uppdateringsfrekvens?

mer än 72

Dagens skärmar kan visa betydligt mer än 72ppi. De billigaste skärmarna klarar minst 100 ppi, Dyrare skärmar betydligt mer.

Dagens skärmar brukar variera mellan 96 och 120 om man har en bra en, beroende på upplösning. Du kan räkna ut den fysiska antalet om du kolla på dotpitch, och lite annat.

Oftast är den max rekomenderade upplösningen "sweetspot" för skärmen, kör det eller under och du får det bra.

Den bör du kunna köra 1600x1200@85Hz på utan problem.
Att inte köra mer än 1024x768 på en sådan skärm skulle göra ont i själen för mig. Jag har en 959NF och kör 1400x1050. Tyvärr är grille pitchen för stor för att den (och de flesta andra 19") ska klara 1600x1200.
Tom de flesta 17" av medelkvalitet går att skrämma upp i 1280x960 med rätt bra resultat.

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto