Annons

Skärmsläckare för Mac?

Produkter
(logga in för att koppla)

Måns H

Aktiv medlem
Hej!
Snow Leopard har som standard en trevlig skärmsläckare som hämtar bilder från egna datorn och zoomar omkring i bilden rätt bra faktiskt.

Nu har jag blivit tvungen att byta operativsystem eftersom Handelsbankens bankdosa inte längre funkade med "ett så gammalt operativsystem".

Yosemite har ingen sån skärmsläckare enligt ett meddelande på skärmen. Men jag skulle vilja ha en sån!

Har nån nåt tips? Perfekt vore att kunna stoppa spelet och hitta viss bild, ibland dyker det upp en gammal goding som det vore kul att titta närmare på utan att leta särskilt mycket.

Det finns ett flertal (12) alternativ för att visa bilder som skärmsläckare på olika sätt inbyggt i Yosemite, du väljer bara en av dom och anger Source (Källa) till en mapp på din hårddisk som innehåller bilder.

Bilagor

• skärm.jpg
    skärm.jpg
    79 KB · Visningar: 55
Hittade en motsvarighet

Tack Joakim!

Hittade en motsvarighet till den skärmsläckare jag hade. Blev lika fint.

Den har ingen funktion för att hitta en viss bild - finns den möjligheten också?

Vert ej, det är inget jag använt själv. Du kan ju alltid lägga en enda bild i en mapp men det kanske är för omständigt.

Yosemite väljer ändå National Geographic

Det finns ett flertal (12) alternativ för att visa bilder som skärmsläckare på olika sätt inbyggt i Yosemite, du väljer bara en av dom och anger Source (Källa) till en mapp på din hårddisk som innehåller bilder.

Hej igen!

Det funkade ett tag och jag var så nöjd. Men nu väljer datorn bort mitt val och sätter in defaultläget National Geographic.

Den mapp jag valt ut visas alltså till att börja med. Men sen slår datorn tillbaka. Man ska gissningsvis ändra på nån inställning i Yosemite men vilken?

Jag hittade följande på Apples support sidor:

"TaylorP56659
Oct 23, 2014 2:44 PM
Re: Photo Screen Saver not functioning with Yosemite Upgrade
in response to scottfcook
I have the same issue.
Try this. I think this has worked for me. Only time will tell.

This solved my question by dominic23 on Oct 22, 2014 4:33 PM
Close all windows and quit all applications.

Hold the option key down and click the "Go" menu in the Finder menubar.
Select "Library" from the dropdown, then "Preferences" folder.

Look for these two files.

com.apple.desktop.plist
com.apple.systempreferences.plist

Right click each one of those and select " Move To Trash" from the contextual menu.

Restart the computer."

Hoppas det hjälper, det verkar som att National Geographic inte rensas ordentligt om du först valt det och sedan vill ha något annat. Jag har inte samma problem men har å andra sidan aldrig använt skärmsläckaren med något annat än mina egna bilder.

Ska kolla / har kollat

Stort tack!

Nyss funkade allt, men så blev det National Geographic igen.

Testade ditt tips, fungerade! men jag säger som din källa: "Only time will tell."

Senast ändrad:
Stort tack!

Nyss funkade allt, men så blev det National Geographic igen.

Öppna systeminställningar, välj skärmsläckare och sedan de bilder du vill använda. Stäng inte fönstret för systeminställningar utan dubbelklicka så det lägger sig i dock. Så har det fungerat länge för mig, även när jag har satt datorn i vila på natten och sedan öppnar upp igen.

Tack för alla tips!

Det är väl lite konstigt att det inte finns nån OK-ruta i skärminställningar. Det vore ju logiskt att klicka OK sen man gjort ändringar så att dom sitter där.

Men just nu funkar det hela sen i går! Efter det att jag tillämpat Joakims tips.

Om det skulle strula igen testar jag Pias tips. Det verkar logiskt. Tack!

/Att jag bytte operativsystem berodde på att Handelsbanken inte längre accepterar Snow Leopard. Jag var sur på banken eftersom bytet hittills kostat mig 9 timmars jobb varav 2 med just deras betalningsprogram. Men idag förklarade en SHB-man jag känner läget. Det är bankens leverantör om inte längre kan garantera säkerheten via Snow Leopard. Det får man ju acceptera som ett bra skäl./

Mer strul men Pias tips funkar!

Joakims tips funkade ett tag men sen orkar inte Yosemite hålla fast inställningarna utan väljer bilder på sitt sätt.

Pias tips har nu funkat rätt länge, hoppas det står sig!

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto