Annons

Skärmkalibrering

Produkter
(logga in för att koppla)

Håkan Hansson

Aktiv medlem
Hej
Jag har precis fått min Spektraview 2690, när jag kalibrerar den rekomenderar programet (samma som Bacicolor) L* kurva istället för ett gamma värde. Det står även i instruktionerna att man då ska ha en L* tonal response curve som working space. Man kan ladda ner en profil som heter LStar-RGB.v4 på en sida www.lstarrgb.com. Vad innebär detta ? Använder man LStar-RGB-v4 som arbetsfärgrymd istället för t.ex Adobe RGB. Om det är så, hur stor är färgrymden ?
Undrar även om man ska använda 16bit LUT based eller Matrix som profilval ?
Till sist, jag får upp ett kalibreringsfönster på min andra skärm. Kan man kalibrera båda ? Min andra skärm har inte hårdvarukalibrering (EIZO FlexScan S2110W) var gör man av profilen för skärm 2.
Kör VISTA 32bit

Håkan

Håkan Hansson skrev:
Hej
Jag har precis fått min Spektraview 2690, när jag kalibrerar den rekomenderar programet (samma som Bacicolor) L* kurva istället för ett gamma värde.

Det pågår en rätt intensiv debatt om detta är bättre eller sämre bland färghanteringsgurus. Fördelarna ska vara en bättre återgivning i de mörkaste och ljusaste partierna. Nackdelarna är väl främst att en del anser att dessa fördelar är teoretiska och inte syns i praktiken.

Det står även i instruktionerna att man då ska ha en L* tonal response curve som working space. Man kan ladda ner en profil som heter LStar-RGB.v4 på en sida www.lstarrgb.com. Vad innebär detta ? Använder man LStar-RGB-v4 som arbetsfärgrymd istället för t.ex Adobe RGB. Om det är så, hur stor är färgrymden ?
Ja, det är meningen. Det finns andra färgrymder som använder denna kurva, som t ex eciRGB_v2.icc. Jag har för mig att de har samma grund. De är ungefär lika stora som Adobe RGB, men har en vitpunkt som är på 5000K. Färgrymden stämmer bättre med skrivar- och tryckprofiler. På många sätt är det en bättre färgrymd är bättre än Adobe RGB, men den kommer ju aldrig bli populär så länge som inte Adobe inkluderar den färgrymden i programmets standardinstallation.

Undrar även om man ska använda 16bit LUT based eller Matrix som profilval ?

Matrisprofiler är en betydligt enklare typ av profiler och fungerar ofta bra för skärmar som kan ställas in korrekt innan profileringen. LUT-profiler kontrollerar utseendet på skärmen betydligt noggrannare. Men LUT-profiler fungerar inte i alla program.

Till sist, jag får upp ett kalibreringsfönster på min andra skärm. Kan man kalibrera båda ? Min andra skärm har inte hårdvarukalibrering (EIZO FlexScan S2110W) var gör man av profilen för skärm 2.
Kör VISTA 32bit
Visst kan du bygga profiler för din andra skärm med detta program. Sedan beror det mest på ditt videokort om du kan använda båda profilerna.

Stefan

Tack Stefan

Tack, det känns som att det är onödigt i nuläget att köra med L* profil, det kanske även är dumt att använda sig av LUT om det är en del program som inte är kompatibla.
Hur är det med tryckeriernas program, klarar de LUT ? Klarar Capture NX och Photoshop CS3 LUT.
Om man går in i VISTAS färghantering så kan man bara ha en profil som standard, är det där man ser om man kan ha en profil för varje skärm eller ser man det på grafikkortet (NVIDA GeForce 7900 GTX) ?

Re: Tack Stefan

Håkan Hansson skrev:

Hur är det med tryckeriernas program, klarar de LUT ? Klarar Capture NX och Photoshop CS3 LUT.
Capture NX och Photoshop CS3 klarar av LUT-profiler. Tryckerierna påverkas inte av din skärmprofil.

Om man går in i VISTAS färghantering så kan man bara ha en profil som standard, är det där man ser om man kan ha en profil för varje skärm eller ser man det på grafikkortet (NVIDA GeForce 7900 GTX) ?
Ditt videokort ska uppträda för datorn som om den vore två kort. Hur det är på Vista vet jag inte. På XP kan kan man se i enhetshanteraren om man har ett eller två kort. Kan tänka mig att det finns en liknande funktion i Vista.

Stefan

Re: Re: Tack Stefan

stefohl skrev:
Ditt videokort ska uppträda för datorn som om den vore två kort. Hur det är på Vista vet jag inte. På XP kan kan man se i enhetshanteraren om man har ett eller två kort. Kan tänka mig att det finns en liknande funktion i Vista.

Stefan

I XP måsta man använda en applet ("Color" för att hjälpa Windows att hantera profiler för flera skärmar. Någon som vet om situationen är densamma i Vista?
Jag hade hoppats att Vista utvecklats på den fronten (är på väg att gå över)?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar