Annons

Skärmkalibrering

Produkter
(logga in för att koppla)

Khalad

Aktiv medlem
Har börjat jobba lite mer med egna bildutskrifter igen och ser att jag behöver göra en skärmkalibrering.
Får ungefär förväntat resultat vid utskrifter ibland, ibland skiljer det mkt mln skärmbild och utskrift.
Vet faktiskt inte hur jag ska ställa in skärmens grundinställningar ljusstyrka, kontrast och "black level" för att det ska bli bra. Beträffande skärmens färgbalans vet jag just ingenting.
Jobbar mest i LR men har också CS6. CS6 behärskar jag inte, fastnar på en så enkel sak när jag går efterMikael Pertmans artikel omskärmkalibrering från 1.4 2004 på Fotosidan där det står "...gör en svart bild på 100x100 pixlar mot svart bakgrund..." i PS. Jag kan göra en del korrigeringarar på importerade foton men hur hör man en rektangel?

Fråga 1 Finns det en nyare handledning för att göra elementära inställningar än artikeln från 2004?
Fråga 2 Kan nå´n rekommendera utrustning/ program för att göra en riktig skärmkalibrering?
 
Har börjat jobba lite mer med egna bildutskrifter igen och ser att jag behöver göra en skärmkalibrering.
Får ungefär förväntat resultat vid utskrifter ibland, ibland skiljer det mkt mln skärmbild och utskrift.
Vet faktiskt inte hur jag ska ställa in skärmens grundinställningar ljusstyrka, kontrast och "black level" för att det ska bli bra. Beträffande skärmens färgbalans vet jag just ingenting.
Jobbar mest i LR men har också CS6. CS6 behärskar jag inte, fastnar på en så enkel sak när jag går efterMikael Pertmans artikel omskärmkalibrering från 1.4 2004 på Fotosidan där det står "...gör en svart bild på 100x100 pixlar mot svart bakgrund..." i PS. Jag kan göra en del korrigeringarar på importerade foton men hur hör man en rektangel?

Fråga 1 Finns det en nyare handledning för att göra elementära inställningar än artikeln från 2004?
Fråga 2 Kan nå´n rekommendera utrustning/ program för att göra en riktig skärmkalibrering?


2) Colormunki Photo, är billig och lättanvänd. Den klarar dessutom att kalibrera skrivare och projektorer.
 
2) Colormunki Photo, är billig och lättanvänd. Den klarar dessutom att kalibrera skrivare och projektorer.

Är det Color Munki Photo för 4195:- på ScandinavianPhoto, inte Colormunki Display för 1495:-?

Båda finns dessutom med ngt som heter Colorchecker Passport och kostar då 400:- mer än utan. Ska det vara med?
 
Ytterligare en fråga: Har provat lite olika inställningar av skärmen och just nu är all liten sv/v text "färgad", varje stapel i bokstäverna har limksom sin egen färg. Varför?
 
Är det Color Munki Photo för 4195:- på ScandinavianPhoto, inte Colormunki Display för 1495:-?

Båda finns dessutom med ngt som heter Colorchecker Passport och kostar då 400:- mer än utan. Ska det vara med?

Ska du kalibrera både skärm och skrivare behöver du Color Munki Photo.

Om du enbart vill kalibrera skärmen och därmed lita på att de färgprofiler som papperstillverkaren tillhandahåller för din skrivare och din bläcktyp faktist stämmer, borde Color Munki Display räcka.

Colorchecker Passport är en liten färgkarta och gråkort som du kan fotografera av för att sedan med hjälp av lite mjukvara skapa en färgprofil för din kamera och den aktuella belysningssituationen. Dvs så att du kan få rätt färg från kamera till utskrift.
 
Ska du kalibrera både skärm och skrivare behöver du Color Munki Photo.

Om du enbart vill kalibrera skärmen och därmed lita på att de färgprofiler som papperstillverkaren tillhandahåller för din skrivare och din bläcktyp faktist stämmer, borde Color Munki Display räcka.

Colorchecker Passport är en liten färgkarta och gråkort som du kan fotografera av för att sedan med hjälp av lite mjukvara skapa en färgprofil för din kamera och den aktuella belysningssituationen. Dvs så att du kan få rätt färg från kamera till utskrift.

Colorvision gör motsvarande produkter. Spyder 4 klarar både skärm och skrivare.
http://www.scandinavianphoto.se/kategori/10659519/skaermkalibrering

Keith Cooper har testat åtskilliga kalibrerings- och profileringsutrustningar för skärmar och skrivare, och han brukar ha bra koll på hur användbara de är i praktiskt bruk.
http://www.northlight-images.co.uk/reviews.html#Printer_profiling
 
Om du bestämmer dig för Colormunki så är ett tips att köpa den från Amazon. Landade på ganska prick 3000kr (inkl moms/frakt, skickades fr danmark) när jag köpte min i julas, klart prisvärt jmf med svenska butiker.

Colormunki photo på amazon.co.uk

Hur funkar det rent praktiskt? Jag menar, när kalibratorn läst av skärmen, går jag in och skruvar på varenda justering på skärmen manuellt ( förutom de vanligaste ljusstyrka, kontrast och black level alla färgkanalerna för vardera hue, mättnad, offset (som jag inte vet vad det är), vitabalans osv, säkert ett tjugotal olika inställningar, låter kalibratorn läsa av igen, går in och skruvar lite osv?
 
Hur funkar det rent praktiskt? Jag menar, när kalibratorn läst av skärmen, går jag in och skruvar på varenda justering på skärmen manuellt ( förutom de vanligaste ljusstyrka, kontrast och black level alla färgkanalerna för vardera hue, mättnad, offset (som jag inte vet vad det är), vitabalans osv, säkert ett tjugotal olika inställningar, låter kalibratorn läsa av igen, går in och skruvar lite osv?

Om din hårvara vill, så skruvar Colormunki åt dig, annars ger den dig instruktioner om hur du ska skruva.

https://www.youtube.com/watch?v=sxZLEBmjL1c
 
Man följer en guide i programmet som berättar steg för steg vad man ska göra.

Skärmen gör man nån grundinställning på först, sen läser apparaten av skärmen och gör en profil som korrigerar färgerna som datorn sen läser in vid varje uppstart. Man behöver alltså inte mickla med inställningar utan det är en ganska simpel procedur på några minuter.

Jag är inte nån expert alls utan se detta som profileringsupplevelsen ur användarsynpunkt. :)

Kan inte säga om den ena eller andra produkten är bättre än den andra, jag var ute efter att kunna profilera både min skärm och min skrivare vilket denna gör med tillräckligt gott resultat så att jag är nöjd för egen del. Ville också passa på att tipsa om billigare inköpsställe om nån söker Colormunkin. :)
 
Motsvarigheten till Colormunki Photo verkar vara Spyder 4 Studio eftersom Elite bara innehåller prylar för skärmkalibrering.

Helt rätt. Jag glömde att skriva att Spyder 4 är en hel produktfamilj och att Spyder 4 Studio är det produktpaket som klarar profilering av både skärm och skrivare. Tyvärr är Studio-paketet dyrt men dyrt är ju också motsvarande Color Munki-paket. Jag har dock inte kläm på hur jämförbara paketen är med avseende på finesserna.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.