ANNONS
Annons

Skärmkalibrering

Produkter
(logga in för att koppla)

Bezze82

Avslutat medlemskap
Hej.
Hoppas denna forumdel är rätt för min fråga.
satte mig i veckan o skulle kalibrera min nya skärm, ingen superskärm för just foto, men en hyffsad samsung Syncmaster i 24" storlek.
Använde mig av programet Calibrize 2.0 som är gratis, vet att det finns program o hårdvara för mer proffsiga inställningar men känner att det är i överkant för mig.
Efter att jag gjort som programmet sa till mig att göra så tyckte jag att bilder o skärm förlorade VÄLDIGT mycket lyster.
kan ju tillägga att jag följde programmet väldigt noga tyckte jag, och "Brightnes" drogs ner till ynka 17.
Min nya skärm är en LED och då är det ju väldigt viktigt att man tittar rakt mot den, sitter man så man är vinklad ått nått håll så ser ju färger annorlunda ut.

Jag undrar helt enkelt om någon annan prövat detta program och är nöjd med resultatet, och om det är normalt att bilder ser tråkigare ut om man kallibrerar sin skärm rätt.

/Peter

Hej.
Hoppas denna forumdel är rätt för min fråga.
satte mig i veckan o skulle kalibrera min nya skärm, ingen superskärm för just foto, men en hyffsad samsung Syncmaster i 24" storlek.
Använde mig av programet Calibrize 2.0 som är gratis, vet att det finns program o hårdvara för mer proffsiga inställningar men känner att det är i överkant för mig.
Efter att jag gjort som programmet sa till mig att göra så tyckte jag att bilder o skärm förlorade VÄLDIGT mycket lyster.
kan ju tillägga att jag följde programmet väldigt noga tyckte jag, och "Brightnes" drogs ner till ynka 17.
Min nya skärm är en LED och då är det ju väldigt viktigt att man tittar rakt mot den, sitter man så man är vinklad ått nått håll så ser ju färger annorlunda ut.

Jag undrar helt enkelt om någon annan prövat detta program och är nöjd med resultatet, och om det är normalt att bilder ser tråkigare ut om man kallibrerar sin skärm rätt.

/Peter

Hej !

Skärmprofilering har väl i huvudsak två syften:
- Bilden ska visas likadant på olika skärmar.
- En utskriven bild ska se likadan ut som på skärmen.

Nu är det nog sällsynt att man når riktigt, riktigt ända fram,
men ofta tillräckligt lika.

Ta fram ett fotopapper, (helst) eller ett vitt kopieringspapper
och lägg brevid skärmen i ditt betraktningsljus, då om allt är
rätt, ska det ha samma ljushet och färton som din skärm när du har
en vit bakrund i editeringsprogrammet, eller i nån
ex ordbehandling.

Troligtvis så behöver du mera ljus på pappret, och
en rätt mökrk skärm.

-----------------

Värdena du fått i Calibrize verkar rätt ok, men det blir
nog endast bättre, inte bra med "ögonprofilering".

Dels så funkar de dåligt med lcd-skärmar, av nån anledning
bättre med crt, dels så tar det inte hänsyn till färomfånget.

Jag har också försökt med detta och några andra liknande program,
visst , bättre, bra, nja, skaffa hellre en riktig kalibrator,
Huey, colormunki, I1, de sistnämda ca 1500 - 2200 kr.

//MW

Det har nämnts så många gånger tidigare på fotosidan. DEt finns ingen som kan ställa en skärm ens i närheten av vad en kalibrator gör.
En gång i tiden fanns det inte sådana och jag försökte få skärmen av stämma med utskrifterna.
Det blev sådär efter många förösk och mycket papper och bläck. Fast sedan printade man något med lite udda färger och det blev helt katastrof.
Det finns personer som kan stämma ett piano med hjälp av sina gyllene öron.
Däremot lär det inte enligt Stefan Ohlson som är vår svenska guru ingen som har lika goda gyllene ögon och som klarar att stämma en skärm.
Så ta kostnaden att köpa något som hjälper dig att ställa skärmen rätt. Annars kommer du ändå betala kostnaden eller mer i form av kasserade utskrifter.
Det är mitt råd som kan bespara dig många svordomar samt mycket papper och bläck.

"Brightnes" drogs ner till ynka 17.

Ynka? Det är helt normalt. Min skärm (HPLP2475W) levereras med Brightness ställt på 75 (av 100). För att få det rätt (jag siktar på 100cd/m²) så har jag dragit ner den till 4.

ANledningen är att skärmar från fabrik levereras för att se så imponerande ut som möjligt när de står uppställda bland en massa andra skärmar i en affär med hemska lysrör överallt.

För kontorsarbete viill man ha hög ljusstyrka och att det vita ser riktigt vitt ut. Därför drar gärna skärmarna något åt det blå som då upplevs som mer vitt.
Detta är ju inte alls vad man vill ha om man skall ha en skärm som visar hur en print kommer se ut.
Eftersom som utskrift reflekrerar ljus och en skärm är bakgrundsbelyst som upplevs en utskrift som mörkare. Därför måste skärmen ställas ned ordentligt till 100-120 cd.
Många skärmar är från början ställda på 250-300 cd.
Sedan gäller det att få till en vettig färgtemperatur. Önskvärt är mellan 5500 och 6500 kelvin.
Till sist gäller att få till så färgerna visas så korrekt som möjligt. En utskrift på en avancerad modern skrivare kan ofta återge nära Adobe RGB.
Så vill man kunna bedöma detta korrekt bör man ha en skärm som också kan återge ungefär Adobe RGB. DEt finns knappt någon lap top skärm som klarar detta.
Själv skriver jag detta på en profilerad MacBook Pro med Retina skärm. Den klarar att visa hela sRGB med bravur coh det är det inte många lap tops som klarar.
Fast skall man redigera bilder är en extern skärm med större yta och större färgrymd att föredra.
Till sist. Skaffa en bra kalibrator. i1 Pro display som kommer med bra programvaa kostar cirka 2000 kr. Det är betydligt mindre än de flesta objektiv och en god investering. Utan denna kommer man snart ändå ha gjort av med pengarna i form av slängda utskrifter.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar