Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Skärminställningar mm

Produkter
(logga in för att koppla)

Leifson

Aktiv medlem
Min nya skärm, en Dell U2413, har bra färgåtergivning (99% AdobeRGB) och jag försöker nu lura ut hur jag ska göra alla inställningar och ev. ändra mitt bildhanteringsflöde så att allt blir så bra som det går att få det.
Till att börja med har jag sett till att grafikkortet (Nvidia Quadro 3000M) körs på 30-bit färgupplösning och att jag använder DisplayPort kabel till skärmen.
Skärmen är inställd på AdobeRGB, och likaså kameran när jag inte fotar i RAW.
Bildhanteringsprogrammen klarar 16-bit per färg och den arbetsfärgrymd som jag ställt dem på är AdobeRGB.
Är det "rätt" så långt?

Jag har sett några inlägg om att man bör justera ned ljusstyrkan (fabriksinställningen på 50%) ned till ca 25%. Vad är syftet med detta? Är det främst för att kunna jämföra mot utskrifter eller påverkar det annat också?

Skärmen har också ett förinställt sRGB läge, vad ska det vara bra för? Känns som om man inte vill begränsa skärmen till detta, eller är det nåt jag inte förstått?

Tillsvidare har jag ingen användbar skärmkalibrator, men eftersom skärmen är fabrikskalibrerad borde det väl vara okej några månader iallafall?

Något annat att tänka på i denna djungel av inställningar?
 
Min nya skärm, en Dell U2413, har bra färgåtergivning (99% AdobeRGB) och jag försöker nu lura ut hur jag ska göra alla inställningar och ev. ändra mitt bildhanteringsflöde så att allt blir så bra som det går att få det.
Skärmen är inställd på AdobeRGB, och likaså kameran när jag inte fotar i RAW.
Bildhanteringsprogrammen klarar 16-bit per färg och den arbetsfärgrymd som jag ställt dem på är AdobeRGB.
Är det "rätt" så långt?

Nej, det är inte OK. Det är mycket sällan, jag skulle säga aldrig, som en skärm har exakt samma färgåtergivning som Adobe RGB. Och du behöver inte ha samma färgrymd inställd på skärmen som du har i ditt bildbehandlingsprogram. Anpassningen till skärmens profil sköts helt automatiskt.

Som du själv skriver kan den återge 99% av Adobe RGB, men många skärmar kan återge färger som inte Adobe RGB klarar av. Ställ in den på Native eller Custom eller vad nu läget heter på din skärm, som använder hela omfånget. Använd sedan den skärmprofil som säkert finns med till din skärm.

Jag har sett några inlägg om att man bör justera ned ljusstyrkan (fabriksinställningen på 50%) ned till ca 25%. Vad är syftet med detta? Är det främst för att kunna jämföra mot utskrifter eller påverkar det annat också?
Har du läst inlägg här som klagar på att utskrifterna blir för mörka? Antagligen är de inte för mörka, istället är många skärmar för ljusa. Men om du aldrig skriver ut och aldrig visar dina bilder på en annan skärm, då fungerar det ju. Men tänk på att om du drar ner ljusstyrkan till ett lägre värde, då håller skärmen längre.

Skärmen har också ett förinställt sRGB läge, vad ska det vara bra för? Känns som om man inte vill begränsa skärmen till detta, eller är det nåt jag inte förstått?
Om du ska göra bilder som ska läggas upp på webben är det bra att simulera hur de flesta skärmar ser ut. Också när du själv kollar på webbsidor är det bra att gå över till detta läge.

Tillsvidare har jag ingen användbar skärmkalibrator, men eftersom skärmen är fabrikskalibrerad borde det väl vara okej några månader iallafall?

Något annat att tänka på i denna djungel av inställningar?
Nej, fabrikskalibrering är aldrig OK. På fabriken har de ingen aning om hur det ser ut där du har din skärm. För miljön runt omkring din skärm påverkar resultatet en hel del. Sitter du mörkt vill du ha en skärm inställd på lägre ljusstyrka.

Med vänliga hälsningar

Stefan
 
Tack för ett snabbt svar, men det är några grejer jag inte förstår...

...Det är mycket sällan, jag skulle säga aldrig, som en skärm har exakt samma färgåtergivning som Adobe RGB. Och du behöver inte ha samma färgrymd inställd på skärmen som du har i ditt bildbehandlingsprogram. Anpassningen till skärmens profil sköts helt automatiskt...

Inte vet väl systemet om vilken av profilerna (sRGB, AdobeRGB, native) som jag har inställd på skärmen? Det är ju bara en enda ICM-fil som följer med skärmen, och den tror jag avser den fabrikskalibrerade AdobeRGB om jag förstått det rätt?

...Ställ in den på Native eller Custom eller vad nu läget heter på din skärm, som använder hela omfånget...
Förutsatt att ICM-filen beskriver AdobeRGB så förutsätter väl detta råd som du ger att jag har en skärmkalibrator som kan profilera skärmen mot native? Så länge jag inte köpt en sån är väl isåfall mitt enda val att köra på AdobeRGB om jag ska göra det bästa av situationen?

... Om du ska göra bilder som ska läggas upp på webben är det bra att simulera hur de flesta skärmar ser ut....
Ok, så om jag konverterar en av mina bilder från AdobeRGB till sRGB, så kommer jag inte att kunna granska bilden korrekt utan att först ändra skärmen till sRGB? Nä, det här måste jag fatta fel eftersom det inte stämmer med din första mening om att jag inte behöver samma profil på skärmen som på bilden?
Är det korrekt att jag istället måste ha samma profil på skärmen som systemets (eller programmets) ICM-fil beskriver?

Intressant att jag trodde jag hade hyfsad koll och nu känner mig snurrigare än nånsin :)

Nej, fabrikskalibrering är aldrig OK. På fabriken har de ingen aning om hur det ser ut där du har din skärm. För miljön runt omkring din skärm påverkar resultatet en hel del. Sitter du mörkt vill du ha en skärm inställd på lägre ljusstyrka.

Ett bra argument som jag tror jag förstår :), men återigen, detta måste väl förutsätta en kalibrator? Eller blir färgerna korrekt ändå med en lägre ljusstyrka efter att ögonen vant sig vid det mindre ljuset?
 
Tack för ett snabbt svar, men det är några grejer jag inte förstår...



Inte vet väl systemet om vilken av profilerna (sRGB, AdobeRGB, native) som jag har inställd på skärmen? Det är ju bara en enda ICM-fil som följer med skärmen, och den tror jag avser den fabrikskalibrerade AdobeRGB om jag förstått det rätt?

Nu har jag inte använt denna skärm, men jag misstänker ändå att det är mot Native-läget som din profil är byggd.


Förutsatt att ICM-filen beskriver AdobeRGB så förutsätter väl detta råd som du ger att jag har en skärmkalibrator som kan profilera skärmen mot native? Så länge jag inte köpt en sån är väl isåfall mitt enda val att köra på AdobeRGB om jag ska göra det bästa av situationen?
Om nu Dell har gjort profilen mot Adobe RGB-läget, vilket jag inte tror, då skulle det vara det enda du kan göra. Men om du vill använda din skärm på ett vettigt sätt är en bra skärmkalibrator nödvändig.


Ok, så om jag konverterar en av mina bilder från AdobeRGB till sRGB, så kommer jag inte att kunna granska bilden korrekt utan att först ändra skärmen till sRGB? Nä, det här måste jag fatta fel eftersom det inte stämmer med din första mening om att jag inte behöver samma profil på skärmen som på bilden?
Är det korrekt att jag istället måste ha samma profil på skärmen som systemets (eller programmets) ICM-fil beskriver?
Du behöver inte alls ha samma profil på din bild som på din skärm. Om du till exempel konverterar en bild till sRGB inför en webbpublicering, då kommer den ju fortfarande se korrekt ut på din skärm i de program som är färghanterade. Men om du använder en webbläsare som inte är det, kommer din bild se väldigt övermättad ut i färgerna om du har skärmen i Native läge.


Ett bra argument som jag tror jag förstår :), men återigen, detta måste väl förutsätta en kalibrator? Eller blir färgerna korrekt ändå med en lägre ljusstyrka efter att ögonen vant sig vid det mindre ljuset?

Ja, det förutsätter en kalibrator.

Med vänliga hälsningar

Stefan
 
Tackar för dina förtydliganden, nu tror jag att jag förstår lite bättre.

När jag kollar närmare på den ICM fil som medföljde verkar det som att den mappar mot sRGB!
Jag har kopierat filen till min webbserver och kan laddas med här: http://www.suonvieri.se/U2413.icm
Kan någon kolla på den och bekräfta detta?

Om det är så blir jag väl tvungen att köpa kalibratorn långt tidigare än min plånbok hade tänkt sig.

EDIT:
Jag hittade en support sida hos Dell som beskriver vad Stefan misstänkte, att den beskriver native-läget:
http://en.community.dell.com/support-forums/peripherals/f/3529/t/19543156

"-standard comes with native gamut (the one described in drivers's U2413.icm) and native white point (6700-7000K whie with a strong green tint)"

Dock ska man enligt samma sida kunna använda en standard AdobeRGB.icm med skärmens motsvarande läge. Det verkar vara detta som jag får köra tills jag får råd att komplettera, eller kanske låna/hyra en någonstans...
 
"-standard comes with native gamut (the one described in drivers's U2413.icm) and native white point (6700-7000K whie with a strong green tint)"

Dock ska man enligt samma sida kunna använda en standard AdobeRGB.icm med skärmens motsvarande läge. Det verkar vara detta som jag får köra tills jag får råd att komplettera, eller kanske låna/hyra en någonstans...

Och du lär inte vilja ha en vitpunkt på 6700-7000K med en stark grön ton. Och det kommer inte att ge ett bättre resultat om du använder Adobe RGB som profil. Idén bakom en profil är ju att den ska beskriva enhetens färgåtergivning. Om du då använder en profil som inte beskriver enhetens färg, då blir ju skärmens färgåtergivning fel.

Med vänliga hälsningar

Stefan
 
Eftersom jag har samma skärm vill jag reda ut litet.

I min skärmmeny har jag fyra profilinställningar under Color Space:


  • Adobe RGB
  • sRGB
  • Cal 1
  • Cal 2
Jag har min inställd på Cal 1 och kalibrerad med en iDisplay Pro. Jag fick bort den gröna nyansen som skärmen hade tidigare från köp i och med det.
 
Eftersom jag har samma skärm vill jag reda ut litet.

I min skärmmeny har jag fyra profilinställningar under Color Space:


  • Adobe RGB
  • sRGB
  • Cal 1
  • Cal 2
Jag har min inställd på Cal 1 och kalibrerad med en iDisplay Pro. Jag fick bort den gröna nyansen som skärmen hade tidigare från köp i och med det.

Cal-läget är det du ska använda om du kalibrerar din skärm, så det verkar helt korrekt.

Med vänliga hälsningar

Stefan
 
När jag kollar närmare på den ICM fil som medföljde verkar det som att den mappar mot sRGB!
Jag har kopierat filen till min webbserver och kan laddas med här: http://www.suonvieri.se/U2413.icm
Kan någon kolla på den och bekräfta detta?

Om det är så blir jag väl tvungen att köpa kalibratorn långt tidigare än min plånbok hade tänkt sig.
Din skärm är fabrikskalibrerad i sRGB och Adobe RGB lägena under Color Space. Den profilen som du fått med till skärmen är garanterat inte gjord för just din skärm, utan en generell typprofil som skickas med alla skärmar och färgrymden motsvarar ungefär Adobe RGB.

TFT Central har en bra test av skärmen här:
http://www.tftcentral.co.uk/reviews/dell_u2413.htm

De fabrikskalibrerade lägena var OK map vitpunkt och gamma, med färgerna låg snett med dE i snitt på 4,4 och max 9,4 för Adobe RGB läget.

De profilerade skärmen i de båda fabrikskalibrerade lägena sRGB och Adobe RGB samt Custom Color Mode som är native färgrymd. Brightness ställdes på 25, vilket på deras skärm gav runt 120 cd/m2. Kontrastläget stod kvar på 50.

De profilerna kan du ladda ner här:
http://www.tftcentral.co.uk/icc_profiles/dell_u2413_collection.zip

Beroende på hur mycket din skärm skiljer sig från deras skärm, så kan du använda deras profiler till dess du skaffat en egen kalibrator. Jag tror inte de ger sämre resultat än den profilen Dell skickade med.

Köper du en kalibrator bör det vara Xrite i1 Display Pro, så du kan hårdvarukalibrera skärmen med Dells egen programvara. Läs länken ovan.
 
Och du lär inte vilja ha en vitpunkt på 6700-7000K med en stark grön ton. Och det kommer inte att ge ett bättre resultat om du använder Adobe RGB som profil.

håller med ,men gröntonen som beskrivs avser väl bara om jag kör i native-läget, och då är det tänkt att jag ska använda den medföljande icm-filen (som jag länkade till), inte AdobeRGB.
Om jag istället ställer skärmen i läge AdobeRGB så rekommenderar Dell att jag använder en standard AdobeRGB färgprofil, vilket ska vara det som de fabrikskalibrerat skärmen mot i detta läge.
Naturligtvis inte helt korrekta färger, men borde väl vara så nära jag kommer utan att köpa den rekommenderade colorimetern?
Så kör jag just nu och jag upplever åtminstone ingen grönton.

PeterWem:
Kan du göra ett helt ovetenskapligt experiment och ställa skärmen i läge AdobeRGB och byta färgprofil mot detsamma och se hur det ser ut? Naturligtvis blir skärmen mer begränsad än i ett kalibrerat nativeläge, men vore kul att veta ändå... (och återkommer den tidigare upplevda gröntonen i detta läge?)

Mvh Leif
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.