Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Skärmen tänds extremt långsamt på stationär dator??

Produkter
(logga in för att koppla)

Mwd

Aktiv medlem
Mors, min stationära foto-dator fungerar utmärkt så när som på att skärmen tar en evighet att starta. Den är helt svart länge efter att jag tryckt på start, sedan flimrar den som 17 för att till slut stabilisera sig.
Datorn är en 8 år gammal Fyitsu-Simens (men jag saknar spec just nu).
Skärmen är en Syncmaster 226 BV.
Vad kan vara galet ?

// Mats W

Mors, min stationära foto-dator fungerar utmärkt så när som på att skärmen tar en evighet att starta. Den är helt svart länge efter att jag tryckt på start, sedan flimrar den som 17 för att till slut stabilisera sig.
Vad kan vara galet ?

// Mats W

Syncmaster är väl Samsung om jag inte minns fel (tror min Samsungskärm är nån modell av Syncmaster också). Tydligen har vissa skärmar från Samsung (min till exempel) ett problem med dåliga komponenter i nätaggregatet. Min skärm började få problem med att starta. Allt eftersom blev den svårare och svårare att få igång och till sist ville den nästan inte alls.

Jag hittade en guide på nätet om hur man byter ut de felande komponenterna (främst kondensatorer) och vilka man ska köpa. Anlitade min far som är kunnig till att utföra lödarbetet och skruvade sedan ihop allt igen. Fungerar utmärkt sedan dess och kostade runt en hundring.

Nu vet jag inte om din skärm lider av det problemet men lite googlande kanske kan besvara den frågan.

/P

Edit:
Googlade fram denna tråd hos Toms Hardware. Har inte läst hela men den nämner "flickering" så kanske är relaterat till ditt problem. Hittade även en Youtube-guide för hur man öppnar upp skärmen, dock på tyska.

Kondensatorer har begränsad livslängd, särskilt när de sitter i varma nätaggregat, så det låter högst plausibelt.

Vad kan vara galet ?

// Mats W
Det är ingen idé att hålla liv i en 8 år gammal skärm. Köp en ny skärm och få en WOW-upplevelse.

Hej vänner, tack för era svar.
Löda ny konding är nog inget alternativ då jag inte är något vidare på el.
Har redan funderat på ny skärm, vill bara vara säker på att det är där felet sitter.
Testade att koppla in annan skärm men det stöp på att det var olika kontakter.
Skall kolla på jobbet om vi har någon som stämmer.

Kom ju just upp en test av skärmar här på FS men de vara ganska dyra.
Har kikat runt lite men man blir ju yr av alla tekniska hieroglyfer??
Hittar inget om förmåga at hantera RGB mm på skärmar hos de vanliga handlarna.

Något bra förslag under 3000Kr?
Den som anges i testet är för hög/ stor.
Går inte in i min arb.plats (bl.a under hylla).

// Mats W

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto