Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Skärmen på imac G4

Produkter
(logga in för att koppla)

lotelo

Aktiv medlem
Är missnöjd med skärmen som verkar ha föör hög kontrast och skärpa. Man ser ju en massa skit på bilderna som inte syns på andra dataskärmen (eller kompisars skärmar eller utskrifter heller.) Bilder på t e x snö med bra teckning på andra skärmar/kopior förlorar mycket teckning p g a kontrasten på imacs skärm. Inte kul.

Ställer in kalibrering via systemverktyg-bildskärmar och det finns ju inte så mycket alternativ ang. kontrast/skärpa. Något jag missat i inställningarna tro? eller är det helt enkelt en usel skärm trots allt?

Ingen som känner till om och i så fall hur kontrasten skulle kunna sänkas en aning? Bildskärmen är nedanstående, gamman är inställd på 2,2, vitpunkten på alternativ "ingen". Jag är mycket tacksam om någon kan hjälpa mig med detta.

Bildskärm
-Inbyggd TFT-skärm med 17-tums (widescreen) , aktiv matris och flytande kristaller
-Miljoner färger vid upplösningen 1440 x 900 bildpunkter.
-Visningsvinkel (normalt): 120° horisontellt, 90° vertikalt
-Ljusstyrka (normalt): 200 candela per kvadratmeter
-Kontrast (normalt): 300:1

Trodde bra länge att det handlade om en vanesak med skärpan/kontrasten men jag har större problem än någonsin med bildredigering sedan jag skaffade denna. Har inte vant mig på nästan ett helt halvår.

Ändra gamman till 1.8
(du måste bocka av rutan "okorrigerat gammavärde")

Om inte detta hjälper eller om du undrar över något annat är du välkommen till 99mac.com för att ställa din fråga. Där finns 4000 macägare med all samlad kunskap det för med sig. Alla talar svenska. :D

Lotta, gäller det här när du tittar på bilderna i Photoshop? I webbläsare? Eller bara i största allmänhet?

gors skrev:
Lotta, gäller det här när du tittar på bilderna i Photoshop? I webbläsare? Eller bara i största allmänhet?

Just nu är det rent allmänt, alltid alltså. Tidigare hade jag kalibrerat en annan profil i PS men det är tillrättat nu.

Gamma 1,8 ger ett ruggigt äckligt ljus så det förbättrade tyvärr inte..
Tack för länktipset, ska kika in där sedan.

Okey, inget relaterat till färgprofiler i så fall.

Du tar upp två problem:
1) För hög skärpa. Inget att göra åt, det är en av LCD-skärmens inbyggda egenskaper, även om den oftare ses som en fördel än ett problem. Du kan få skärmen att ge ett oskarpare intryck genom att använda den med en annan upplösning än den optimala (som alltid är den högsta). Men visst, jag håller med om att en vanlig bildskärm med bildrör ger snyggare bild många gånger just för att pixelskärpan inte är lika påtaglig.

2) Detaljer som försvinner i högdagrarna. Det här är problemet nummer 1A för LCD-skärmar. Många gånger är det svårt att se skillnader i spannet 5-0 procents svärta. Det enda sättet att försöka få igen detaljerna är att sänka ljusstyrkan något. Den enda LCD-skärm jag använt som inte har det här problemet är en Eizo ColorEdge för trettiotusen. Min Apple Powerbook lider av samma symptom som din imac-skärm, om det kan vara till någon tröst.

Så då är det bara att acceptera, försöka vänja sig och ge upp pillandet med inställningar? Upplösningen ändrar jag nog inte, det mest irriterande är ändå just det med kontrasten..
Tack för all er hjälp iaf. :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar