Annons

skärmen på imac 17+ prestanda

Produkter
(logga in för att koppla)

Patrik Berggren

Ny medlem
Har varit ute och tittat på lite datorer..

va först ute efter en imac 20 tum men 14400 va lite över budget som gärna får hamna under 10000kr

då rekomenderade säljaren en imac 17 tum
med 2,13 gghz dual core med x1600 128 med grafik, 1024 ram, 160 ggb hdd för 9995:-

när jag kollar applestore kostar denna 12 665.

känns det som ett prisvärt alternativ?
då kan jag byta ut 160 gb hådd mot en lite större och lägga till 1gb ram senare.

Hur är 17 tums skärmen den har ju samma upplösning som 20 tummaren, är den bra för fotoredigering?

sitter nu med en bärbar hp med en 15,4 tums skärm
 
Hejsan Patrik
Jag köpte just den datorn här om veckan (17") för 10290 nok och innan satt jag med en sunkig Acer och jag kan bara säga att det var som natt och dag,jag är helt såld på denna imac och kommer nog aldrig byta till pc igen.
Nu är jag väldigt långt ifrån ett proffs men att redigera bilder på imac 17" är helt underbart.Det är säkert så att den större modellen(20") är bättre men till mig så passar 17" utmärkt och du får mycket dator förr 10000 kr..

Mvh /Daniel
 
Jag är också en nybliven ägare till en 17" widescreen iMac, jag betalade 1299 euro för den.
Den är otroligt tyst, tar lite rum, snabb och man slipper en massa strömkablar, endast en strömkabel behövs. 17" skärmen är ju i widescreen med upplösningen 1440x900 och arbetsytan motsvarar en 19" vanlig skärm. Jag var lite tveksam när jag köpte min att inte skärmen skulle räcka till men jag klarar mig fint med 17 tummaren :) 1gb i minne räcker bra till för bildredigering och det är ju enkelt att utöka minnet senare om man vill det.
Plus att minnet i en mac dator äts inte upp på samma sätt som i windows ;)
 
Senast ändrad:
speartime skrev:
Plus att minnet i en mac dator äts inte upp på samma sätt som i windows ;)

Men du kompis... vad snackar du för något eg? Osx är ökänt för att vara törstig när det kommer till ramkretsar...

Det är ett faktum.

2gb är för lite för att köra cs3 och aperture samtidigt tillexempel. Plus att flera apple-native-apps lider av minnesläckage. Nä det där är inte sant.
 
OKEJ!

hailstorm skrev:
Men du kompis... vad snackar du för något eg? Osx är ökänt för att vara törstig när det kommer till ramkretsar...

Det är ett faktum.

2gb är för lite för att köra cs3 och aperture samtidigt tillexempel. Plus att flera apple-native-apps lider av minnesläckage. Nä det där är inte sant.

Okej :) tack för rättningen av mitt okunnande, hoppas att du använder mac själv så du vet av egen erfarenhet vad du säger ;) har själv inte kört aperture eller cs3 så där faller mitt kunnande om de programmen. Vet ju inte heller vilka program som forumskaparen kommer att använda heller...
Utgår också bara från mina egna upplevelser med Mac OS X och Windows XP/Vista.

Tack för ditt rättande inlägg :)
 
Ja fast jag kör både lightroom och cs3 samtidigt och jag har en gig i ram och det funkar alldedes utmärkt.
Visst det finns bara 10 mb ledigt men det funkar..

/Danne
 
LEXrasta skrev:
Ja fast jag kör både lightroom och cs3 samtidigt och jag har en gig i ram och det funkar alldedes utmärkt.
Visst det finns bara 10 mb ledigt men det funkar..

/Danne

Det "funkar" med 512mb ram också... men swapfilen är ju inte nådig ens med 2gb ram.
 
Tack så mycket för era svar..

nu har jag en till fråga? någon som kör windows vista eller xp på sina mac? har förstått att man kan dela upp hårddisken och köra både osx och tex vista på samma dator?..

funkar det bra?

såg en rätt bra dator på pccity nu med.

packard bell
dual core 1,86
500 ggb
2 gig ram
512 grafik x 1650

pris 6995 med vista till den tänkte jag samsung
206 bw

förddelen blir mer hdd + lättare att uppgradera men tyvärr sämre design och större och klumpigare.

svårt beslut det här..
 
Patrik Berggren skrev:
Tack så mycket för era svar..

nu har jag en till fråga? någon som kör windows vista eller xp på sina mac? har förstått att man kan dela upp hårddisken och köra både osx och tex vista på samma dator?..

funkar det bra?

såg en rätt bra dator på pccity nu med.

packard bell
dual core 1,86
500 ggb
2 gig ram
512 grafik x 1650

pris 6995 med vista till den tänkte jag samsung
206 bw

förddelen blir mer hdd + lättare att uppgradera men tyvärr sämre design och större och klumpigare.

svårt beslut det här..

det går "utmärkt" att köra xp/vista på sin mac. Med bootcamp tex. Då skapar du en partition på din hd dedikerad en win-install. Du bränner en drivrutinsskiva och sedan kör du bara.

annars kan du köra en virtuellmaskin med paralells eller wmware. med paralells kan du köra samma maskin som din bootcamp. Smidigt.

Priset på pc-burken är billigt... men frontbussarna är söliga och diskarna är kanske inte världsbäst vad gäller söktid osv. proppen räcker långt dock.
 
ok va skönt att höra läste ett test då dom inte fått windows att fungera.. men det kanske inte va dom mest insatta som testade :)

är sugen på att prova mac.. det blir väl investeringar efter semestern.

jag vill tacka att som hjälper till med bra svar,
känns inte alltid så pålitligt att bara prata med försäljare.
 
Patrik Berggren skrev:
ok va skönt att höra läste ett test då dom inte fått windows att fungera.. men det kanske inte va dom mest insatta som testade :)

är sugen på att prova mac.. det blir väl investeringar efter semestern.

jag vill tacka att som hjälper till med bra svar,
känns inte alltid så pålitligt att bara prata med försäljare.

mitt tips är att vänta tills hösten iaf... det är nya imacs på väg (i själv verket skulle jag inte casha en nuvarande oavsett hur lång tid det tar innan en uppdatering. de nuvarande är uttdaterade).
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.