Annons

Skärm för redigering?

Produkter
(logga in för att koppla)

Fylgja

Medlem
Måste byta ut min datorskärm som har alldeles för låg prestanda för att hålla måttet vid redigering. Tyvärr regnar det som vanligt inte pengar och min budget är rätt snäv. Nu till min fråga; vilken skärm ska man välja om man inte har råd att klämma en Eizo-skärm med IPSpanel, stort färgomfång och hårdvarukalibrering ;)? Är det antingen eller, eller finns det något mellanting som kanske förvisso inte lever upp till Eizostandraden men som är bättre än en billig "kontorsskärm"?

Jag valde en Dell U3011. Den mindre U2711 har mindre vertikal upplösning så därför valde jag den större. 27an ska även ha litet problem med typ interferens från anti-glare coatingen och pixel pitchen. Inte alla som upplever men ändå. Skärmen är fabrikskalibrerad så den kanske inte är exakt men bättre än en vanlig skärm. Panelen är samma som används i vissa Nec-skärmar så det borde räcka för mig. Sämre inställningsmöjligheter än Nec kanske men i grunden borde det vara bra resonerade jag.

Jag kör på en Dell 24" LED UltraSharp U2412M. Funkar alldeles utmärkt. Har själv bara jämfört lite snabbt med kollegornas iMac's och ser ingen större skillnad. Men har då inte suttit och redigerat på deras iMac's.
Den är iaf riktigt prisvärd tycker jag om du inte vill ha en än större skärm.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar